چوب لای چرخ خودروساز فرانسوی

"رنوی مستقل" به ضرر سایپا است یا ایران خودرو؟

قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حالی هنوز نهایی نشده که از گوشه و کنار خبر می رسد خودروسازان داخلی چندان موافق این ماجرا نبوده و راضی به حضور مستقل این خودروساز فرانسوی در کشور نیستند.
"رنوی مستقل" به ضرر سایپا است یا ایران خودرو؟

به گزارش خبرنگار صنعت نویس، در حالی که خودروسازان داخلی به دنبال مشارکتی جدید با رنو بودند، این شرکت ناگهان تغییر مسیر داد و در پاییز سال گذشته تفاهم نامه همکاری مشترک با سازمان گسترش امضا کرد.
این تفاهم نامه هرچند با وجود وعده های فراوان از سوی مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت، هنوز به قرارداد تبدیل نشده، با این حال نهایی شدن آن به نوعی حضور مستقل رنو را در صنعت خودرو کشور رقم خواهد زد.
این حضور مستقل در واقع به معنای ظهور قطبی جدید در خودروسازی ایران است که اگر پا بگیرد، به عنوان رقیبی جدی در مقابل غول های جاده مخصوص خواهد ایستاد. در واقع حضور مستقل رنو نوید ایجاد یک رقیب قدرتمند در خودروسازی ایران را می دهد که در صورت آزادی عمل می تواند جانی تازه به رقابت در بازار خودرو کشور ببخشد.

این در حالی است که با وجود وعده های چند باره، هنوز تفاهم نامه رنو و ایدرو به قرارداد تبدیل نشده و از همین رو گفته می شود یکی از دلایل این ماجرا، مخالفت زیر پوستی شرکت های خودروساز داخلی با حضور مستقل رنو در ایران است. اما "رنوی مستقل" به ضرر کیست؟ کدام خودروساز داخلی بیشتر از "رنوی مستقل" آسیب خواهد دید؟ برای پاسخ به این ماجرا، بهتر است سبد محصولاتی را که رنو قرار است در بازار ایران عرضه کند، مورد بررسی قرار دهیم تا مشخصو شود رنو هووی کدام خودروساز ایرانی در بازار کشور خواهد بود.

طبق گفته مدیران رنو، این شرکت قصد دارد محصولاتی از جمله کوئید، داستر، کلیو4 و سیمبول را در فاز اول روانه بازار خودرو ایران کند. در این بین، کوئید محصول ارزان قیمت این شرکت به شمار می رود و احتمالا در بازه قیمتی 30 تا 40 میلیون تومان عرضه خواهد شد. با این حساب، کوئید با توجه به حجم موتور نسبتا پایین و ظاهر کوچکش، به طور مستقیم می تواند محصول جدید سایپا یعنی کوییک را هدف قرار دهد. ازآنجاکه مشتریان ایرانی معمولا برند خارجی را در بازار خودرو به برندهای داخلی ترجیح می دهند، بنابراین عرضه کوئید توسط رنو می تواند بازار کوییک را متاثر از خود کرده و سایپا را با چالش مواجه کند.

این در حالی است که اگر رنو بتواند کوئید را در بازه قیمتی زیر 30 میلیون تومان عرضه کند، آنگاه بازار پراید و تیبا هم به خطر خواهد افتاد و این بدترین خبر برای دومین خودروساز بزرگ ایران است. از آن سو اما کوئید می تواند برای محصولات ایران خودرو در بازه قیمتی 30 تا 40 میلیون تومان نیز خطرساز باشد، هرچند در مقایسه با سایپا خطر کمتری را متوجه آبی های جاده مخصوص خواهد کرد. ایران خودرو در این بازه قمیتی محصولاتی با حجم موتور بالاتر از کوئید دارد و این موضوع می تواند خطر سوگلی رنو را کمرنگ کند، زیرا شاید بسیاری از مشتریان حاضر نباشند سمند و 405 و پارس و 206 را با موتورهای 1400 تا 1800 سی سی به کوئید 800 سی سی ترجیح دهند.

تا اینجای کار، به نظر می رسد سایپا از رنوی مستقل بیشتر ضرر خواهد کرد، با این حال با توجه به محصولات دیگر خودروساز فرانسوی، ایران خودرو نیز از ناحیه رنو تحت فشار قرار خواهد گرفت. رنویی ها قصد دارند مدل سیمبول را در بازه قیمتی 60 تا 70 میلیون تومان عرضه کنند و این موضوع می تواند بازار پژو 301 (محصول اینده ایران خودرو) را به خطر بیندازد. در نهایت اما اگر قرارداد رنو نهایی شده و این شرکت به طور مستقل در ایران فعالیت کند، این امکان وجود دارد که در بازه های مختلف اقدام به عرضه محصولات جدید با قیمت های رقابتی کرده و از این راه عرصه را بر ایران خودرو و سایپا تنگ کند.

آن طور که رنویی ها اعلام کرده اند، هدف شان رسیده به تولید سالانه 500 هزار دستگاه محصول در ایران است و رسیدن به این تیراژ می تواند این خودروساز فرانسوی را به عنوان رقیبی بسیار جدی و سرسخت در مقابل غول های جاده مخصوص قرار دهد. در این شرایط، بهترین اتفاق برای ایران خودرو و سایپا این است که رنو را نه در مقابل که در کنار خود داشته باشند تا هم از قدرت فنی و تکنولوژی این شرکت استفاده ببرند و هم مانع ظهور رقیبی سرسخت بر سر راه شان شوند. با این حال، فعلا رنویی ها به شدت به دنبال کلید زدن حضور مستقل خود در خودروسازی ایران بوده و بعید به نظر می رسد با ایران خودرو و سایپا بر سر یک سفره بنشینند.
 

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید