رشد 10 واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس امروز (یکشنبه) در ادامه رکورد حاکم بر معاملات، با 10 واحد رشد در جایگاه 76 هزار و 827 واحدی آرام گرفت.
رشد 10 واحدی شاخص بورس

به گزارش صنعت نویس به نقل از ایرنا، در معاملات امروز بیش از 609 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 713 میلیارد ریال در 49 هزار و هشت نوبت خرید و فروش شد.
شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) نیز امروز سه واحد، شاخص کل (هم وزن) هفت واحد، شاخص قیمت (هم وزن) پنج واحد، شاخص آزاد شناور چهار واحد، شاخص بازار اول 33 واحد و شاخص 30 شرکت برتر یک واحد رشد کرد.
تنها شاخص منفی بازار امروز یعنی شاخص بازار دوم 122 واحد کاهش یافت.
نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، شبهرن (نفت بهران) و کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) در معاملات امروز با بیشترین تاثیر مثبت، شاخص را بالا بردند، اما فملی (ملی صنایع مس)، وکار (بانک کارآفرین) و پارسان (نفت وگاز پارسیان) با تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.
حق تقدم تجارت الکتریک پارسیان، درخشان تهران، تامین ماسه ریخته گری، سیمان خزر، عمران و توسعه فارس و حمل و نقل توکا دارای بیشترین رشد قیمت بودند.
بیشترین کاهش قیمت نیز به حق تقدم توکا فولاد، صنعتی آما، صنایع کاشی و سرامیک سینا، سیمان قائن و نورد آلومینیوم تعلق داشت.

** فرابورس
در معاملات امروز فرابورس 173 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار در 23 هزار نوبت به ارزش 9 هزار و 679 میلیارد ریال خرید و فروش شد.
شاخص کل فرابورس نیز نوسانی نزدیک به صفر را تجربه کرد و در همان ارتفاع دیروز یعنی 835 واحد باقی ماند.
در تابلو معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز قیمت هر ورقه تسه بین 763 هزار تا 779 هزار ریال مبادله شد. بیشترین قیمت این اوراق متعلق به تسه اردیبهشت 95 و کمترین آن تسه شهریور 93 بود.

** دلایل رکود بورس از دید کارشناسان
بازار سهام این روزها، کم رمق و کم حجم است که برخی آن را ناشی از روند طبیعی شاخص کل در ماه های پایانی سال می دانند اما گروهی دیگر از کارشناسان، دلیل این رکود را در وجود بازارهای رقیب مانند اوراق بدهی و دلزدگی فعالان بازار سرمایه از سهامداری جست وجو می کنند.
در این میان، بازگشایی نمادهای متوقف که معمولا با افت شدید شاخص همراه است، به عاملی تبدیل شده که فضای منفی معاملات را بیش از پیش تشدید کرده است.
در این پیوند، یک کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بازار بورس گفت: در سه هفته گذشته شاهد بودیم بورس اوراق بهادار تهران شرایط خوبی نداشته و برای سومین هفته پیاپی با افت شاخص همراه بوده است.
«احسان عامری مقدم» ادامه داد: در مجموع به دلیل افت شدید در 2 هفته گذشته به علت بازگشایی نماد 2بانک بزرگ، شاهد افت بیشتر شاخص بوده ایم.
مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره بازگشایی نمادهای متوقف بورسی بیان داشت: این روند بازگشایی ها که انتظار می رود به سایر نمادهای بسته شده تسری یابد و آنها نیز در مسیر بازگشایی قرار بگیرند، یک اتفاق مهم و اثرگذار بر بازار است.
عامری مقدم به مزیت های بازگشایی نمادهای بانکی اشاره کرد و افزود: آزادسازی نقدینگی قفل شده در این نمادهای بسته، به بهبود نقدشوندگی بازار سرمایه منجر می شود که یکی از مهمترین ویژگی های ذاتی بازارهای مالی است.
وی «تسویه معاملات اعتباری کارگزاری ها با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال» را از دیگر دلایل افت شاخص دانست و گفت: این مساله سبب افزایش فشار فروش سهام بین سهامداران شده است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: یک علت دیگر به عملکرد هلدینگ ها و شرکت های بزرگ باز می گردد که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با هدف کسب نقدینگی های لازم، تمایل بیشتری به فروش دارند.
عامری مقدم درباره عرضه اولیه گروه دارویی برکت که باعث ناخرسندی فعالان بازار سرمایه شد، گفت: هفته گذشته در بورس تهران شاهد نخستین عرضه اولیه به شیوه ثبت سفارش بودیم اما افت قیمت سهم گروه دارویی برکت پس از عرضه اولیه، سبب بی انگیزگی بیشتر معامله گران بازار شد.
وی یادآوری کرد: در روزهای آینده به تدریج انتظار برای انتشار نخستین پیش بینی های حسابرسی نشده شرکت ها با نزدیک شدن به اسفندماه برای سال مالی 96 به پایان می رسد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: از مهمترین عوامل در این پیش بینی ها بحث مربوط به قیمت کالا در بازارهای جهانی خواهد بود.
عامری مقدم اضافه کرد: بیشتر تحلیلگران بازار، منتظر دریافت این گزارش ها هستند تا نسبت به آن عکس العمل مناسبی نشان دهند.
وی ابراز امیدواری کرد با کاهش فشار فروش سهام در روزهای آتی و همچنین انتشار گزارش ها، شاهد بازگشت بورس به روزهای خوب باشیم.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید