رشد چشمگیر معدنی‌ها در سبد صادرات

سهم بخش صنعت از صادرات غیر نفتی ایران در حال افزایش است، همزمان با برنامه‌ریزی ایران برای برداشتن گام‌هایی بلندتر در حوزه صادرات غیرنفتی، حالا قابلیت و مزیت مهم ایران رخ‌نمایی کرده است، بخش مغفول مانده اقتصاد ایران، در حال سهم‌گیری از اقتصادی است که سالیان طولانی وابسته به نفت باقی مانده است و حالا می‌خواهد با تیر تحریم نشان کاهش وابستگی به اقتصاد را بزند.
رشد چشمگیر معدنی‌ها در سبد صادرات

به گزارش صنعت نويس به نقل از نامه نيوز، بررسی‌ها نشان می دهد حجم تولیدات معدنی ایران در سال جاری با افزایشی قابل توجه روبرو شده است و از سوی دیگر سهم کالاهای معدنی از سبد صادرات به 33 درصد افزایش یافت.
 
 این در حالی است که در سال گذشته کالاهای معدنی چیزی در حدود 20 درصد از سبد صادرات غیرنفتی ایران را از آن خود کرده بودند.
 
 معادن کوچک فعال می شوند
 
 اقتصاد ایران تا کنون تنها به بزرگترین ها روی خوش نشان داده است، صنایع بزرگ، معادن بزرگ، بانک‌های بزرگ و ... امروزه اما ، محاسبات جدید اقتصادی ، نقش کوچک ترها را در این عرصه پررنگ تر از گذشته نموده است. کوچک‌ها نه فقط در ایران که در جهان اهمیت خود را به اثبات رسانده اند . کره جنوبی، چین، ترکیه و بسیاری دیگر از کشورهایی با موقعیت هایی این چنینی نیز بر پایه صنایع کوچک خود رشد کرده اند . حالا صنایع معدنی کوچک نیز در حال رخ نمایی در اقتصاد ایران هستند. وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش تر با ابلاغ بخشنامه نقشه راه توسعه معادن ، اجرای برنامه توسعه این بخش را نشانه رفته است.
 
 در این راستا برنامه توسعه و فعال سازی 500 معدن کوچک در کشور در دستور کار قرار گرفته و پیش بینی می شود تا پایان سال، توسعه و فعال سازی 150 معدن کوچک در ایران محقق شود.
 
خداداد غزیب پور، رییس هیات عامل ایمیدرو در این خصوص گفته است: ایمیدرو در کنار فعالیت های توسعه ای برای معادن بزرگ، توسعه معادن کوچک را به دلیل مزیت های آن از جمله ایجاد اشتغال، رونق مناطق محروم و تامین مواد اولیه کارخانه ها به اجرا گذاشته است.
 
وی ادامه داد: کارگروه طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، تاکنون 12 استان شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، فارس، قم، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و ایلام را با حضور اعضای شورای هماهنگی طرح مورد پوشش قرار داده است.
 
 الزامات توسعه معادن کوچک چیست؟
 
 هر چند ایران یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان در حوزه دارا بودن ذخایر معدنی در جهان است اما باید دید پیش نیاز بهره‌برداری از این معادن چیست؟ تکنولوژی روز از یک سو و تامین نقدینگی از سوی دیگر مهمترین پیش نیازها در این حوزه تلقی می شوند. به نظر می رسد حتی در صورت فعالیت بخش خصوصی در معادن متوسط و کوچک، این دولت است که باید با تعاملات بین المللی و ایجاد شرایطی خاص امکان ورود تکنولوژی روز و حتی سرمایه های مورد نیاز را فراهم آورد تا این مسیر هموار گردد.

افزودن نظر جدید