رشد قیمت سنگ‌آهن به بیش از ۱۰۰دلار

سنگ آهن به روند رشدی که از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون داشت، ادامه داد و بهای معاملات این ماده خام فولادسازی در چین برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به بالای ۱۰۰ دلار رسید.
رشد قیمت سنگ‌آهن به بیش از ۱۰۰دلار

به گزارش صنعت نویس به نقل از ایسنا، بهای معاملات روز جمعه سنگ آهن در بازار کالای دالیان چین ۸.۳ درصد رشد کرد و به ۶۹۴ یوان (۱۰۱ دلار) در هر تن رسید و در ۶۸۸ یوان بسته شد در حالیکه قرارداد  SGX AsiaClear سنگاپور هم صعود کرد. طبق گزارش متال بولتن، بهای سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد برای تحویل فوری در کینگدائو ۳.۳ درصد رشد کرد و به ۸۶.۶۲ دلار در هر تن رسید که بالاترین قیمت از سپتامبر سال ۲۰۱۴ بود.

سنگ آهن در سال ۲۰۱۶ تحت تاثیر تدابیر محرک مالی چین برای حمایت از تولید فولاد، صعود کرد و نگرانیها نسبت به دورنمای تولید کم هزینه بیشتر و عدم رشد کافی تقاضا از سوی چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده جهان، تخفیف یافت. همین دینامیک در هفته‌های اخیر به رشد قیمتها کمک کرده است. رشد قیمت سنگ آهن در روز جمعه در پی خوش بینی نسبت به دورنمای مصرف در کوتاه مدت حاصل شد.

به گفته توماس گوتیرز، تحلیلگر شرکت مشاوره کالانیش، تقاضا برای ساخت و ساز بهبود یافته و سازندگان حتی اگر ساخت و ساز برخی از پروژه‌هایشان را ازسرنگیرند، در حال حاضر فولاد می‌خرند. در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ ممکن است قیمتها پایین‌تر رود اما در حال حاضر معامله گران و فولادسازان قصد دارند این بازار را در هفته‌های آینده قوی‌تر کنند.

ارزش سهام شرکتهای معدنی از رشد قیمت سنگ آهن مورد حمایت قرار گرفته است. قیمت سهام گروه ریوتینتو که هفته گذشته نخستین رشد سود از سال ۲۰۱۳ را اعلام کرد، حداکثر ۳.۵ درصد در معاملات بازار لندن صعود کرد در حالیکه ارزش سهام واله ۲۶ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت و در آمریکا، ارزش سهام "کلایفس نچرال ریسورسز" ۱۹ درصد صعود کرد که بزرگترین رشد از ماه مه بود.

آماری که در چین منتشر شد از تقاضای داخلی قوی برای سنگ آهن و فولاد حکایت دارد به طوریکه واردات سنگ آهن افزایش یافت در حالیکه فروش خارجی سنگ آهن کاهش یافته است. طبق آمار گمرکی، واردات سنگ آهن در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد کرد و به ۹۲ میلیون تن رسید. اما فروش فولاد به پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۴ رسید.

با توجه به حجم بالای سنگ آهن دپو شده در بنادر چین و عرضه جدید از سوی معدنکارانی مانند واله برزیل، شرکت لیبروم کپیتال پیش بینی کرد قیمت هر تن سنگ آهن در نیمه دوم سال به پایین ۵۰ دلار سقوط می کند. شرکت آر بی سی کپیتال مارکتس هم رشد قیمتها در ژانویه را ناپایدار توصیف کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اما همه بدبین نیستند. شرکت جی پی مورگان چیس انتظار دارد متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در سال جاری به ۷۳ دلار بالغ شود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید