رشد قابل توجه صادرات غیرنفتی در سال گذشته

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ارزش دلاری صادرات غیرنفتی در سال گذشته براساس برآورد اولیه گمرکات به حدود ۴۷ میلیارد دلار رسید که در همسنجی با سال ۹۵ نزدیک به 6.5 درصد افزایش نشان می دهد.
رشد قابل توجه صادرات غیرنفتی در سال گذشته

به گزارش صنعت نویس، مجتبی خسروتاج افزود: بررسی صادرات اقلام صنعتی و معدنی (به استثنای میعانات گازی و پتروشیمی‌ها) حاکی از افزایش نزدیک به 22 درصدی بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صادراتی در ادامه با یادآوری شعار سال، حمایت از کالاها و خدمات ایرانی را رکن پویای اقتصاد کشور برشمرد و گفت: حمایت از کالای ایرانی همانند این است که بخواهیم از تولید ناخالص داخلی حمایت کنیم؛ اینجاست که نقش قانونگذاری، سرمایه گذاری، پس انداز، میل به مصرف، مالیات بر ارزش افزوده، کیفیت و قیمت محصول، اهمیت خاصی پیدا می کند.

خسروتاج تاکید کرد: خطاب این شعار همگانی است اما برای بعضی‌ها بیشتر و برای برخی کمتر ایجاد مسئولیت می‌کند.

** چالش‌های تحقق اهداف شعار سال

این مقام مسئول مهمترین چالش در دستیابی به شعار «حمایت از کالای ایرانی» را تفرق دیدگاه‌ها و تشتت آرا در چگونگی اجرا دانست و گفت: در اینکه باید از کالای ایرانی حمایت شود شکی نیست اما چگونگی اجرا از دید صاحبنظران متفاوت و نیازمند ایجاد همگرایی است.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین حرکت به سمت فرآوری و ایجاد ارزش افزوده بالاتر را گامی مهم در توسعه صادرات برشمرد و گفت: در سال گذشته اقدام جدی برای ارتباط بیشتر با نمایندگان مجلس انجام و جلسه های متعددی برگزار که در نتیجه آن منابع خوبی - البته نه در حد انتظار - در نظر گرفته شد.

وی ابراز امیدواری کرد که این منابع به موقع در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران قرار گیرد تا بتوان برای حمایت از تولید صادراتی به کار گرفت.

** تاکید بر حفظ قیمت و کیفیت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صادراتی ضمن با اهمیت برشمردن خدمات میزهای کالایی و کشوری در سازمان توسعه تجارت گفت: نتیجه اقدام های میزهای کالایی باید منجر به ظرفیت سازی در بخش تولید صادراتی، حل مشکلات پیش روی صادرات کالاها، توسعه و متنوع کردن بازارهای صادراتی و چاره جویی و ارائه راه حل برای بازاریابی در بازارهای هدف شود.

خسروتاج همچنین بر ظرفیت سازی، نام و نشان محصولات و برندینگ ملی و اهمیت و نقش آنها در توسعه صادرات غیرنفتی تاکید کرد و گفت: با حرکت به سمت محصولات و خدمات خوش آتیه، صنایع خلاق و رشته‌های متکی بر منابع انسانی می‌توان از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در کشور استفاده بهتری داشت.

وی، راهکارهای حمایت از کالای ایرانی را علاوه بر انجام اقدام های فرهنگی، اطلاع رسانی و معرفی محصولات، در رشد و ارتقای کیفی محصولات و قیمت‌های رقابتی دانست که انتظار هر ایرانی از محصول تولید داخل است.

خسروتاج ادامه داد: سیاست‌های اتخاذی و فضای کسب وکار باید زمینه ساز رقابت و ارتقای شاخص‌ها در دو بخش کیفیت و قیمت باشد و سایر حمایت‌ها باید منجر به ارتقای این 2 شاخص شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 97 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کرد و به دنبال آن دولت نیز در بخشنامه ای، همه دستگاه های دولتی را از خرید کالاهای خارجی که مشابه خارجی دارند، منع کرد.

منبع:اقتصادآنلاین

افزودن نظر جدید