رد ادعای عدم عرضه دلار به صرافی‌ها

با وجود اینکه برخی صراف‌ها اعلام می‌کنند که عرضه دلار بانکی به آنها قطع شده و فقط یورو ارائه می‌شود، اصل ماجرا این گونه نیست. اما در کنار عرضه دلار پیشنهاد دریافت یورو وجود دارد.
رد ادعای عدم عرضه دلار به صرافی‌ها

به گزارش صنعت نویس، به طور معمول بانک مرکزی از کانال صرافی بانک‌ها روزانه تعداد مشخصی ارز به صرافی‌ها عرضه می‌کند. آنها این ارز را با اختلاف قیمت حدود ۱۰ تا ۱۵ تومانی به مشتریان عرضه می‌کردند که در کنار آن دلارهای در اختیار خود را نیز به فروش می‌رسانند. معمولا ارزی که بانک مرکزی به بانک‌ها می‌دهد، سقف ۱۰۰ هزار دلاری داشته و در مرحله اول ۵۰ هزار دلار دریافت و در صورت فروش تا ۵۰ هزار دلار دیگر قابل دریافت بود.

اخیرا و در جریان نوسانات بازار ارز روال تا حدی متفاوت شد به طوری که در حدود دو هفته اخیر ارزی که بانک مرکزی به صرافی‌ها ارائه می‌کرد، تا حدی کمتر شده و قیمت مشخصی برای آن اعلام می‌شد که اختلاف تا ۳۰۰ تومانی با نرخ در بازار آزاد داشت. به گونه‌ای که دلار ۴۵۰۰ تومان از طریق بانک مرکزی در اختیار صرافی‌ها قرار می‌گرفت و باید با همان نرخ به فروش می‌رفت. در حالی که صرافی‌ها دلار در اختیار خود را با نرخ آزاد حدود ۴۸۰۰ می‌فروختند که این اختلاف باعث ایجاد شرایط نامناسبی در بازار شد. بر این اساس این سیاست که در کمتر از دو هفته به اجرا درآمد از سوی بانک مرکزی منتفی شد. به گونه‌ای که اکنون دلاری که از کانال صرافی بانک‌ها به صراف‌ها ارائه می‌شود، اختلاف قیمت چندانی با دلار آزاد ندارد.

در روزهای اخیر برخی صرافی‌ها اعلام می‌کنند که بانک مرکزی دیگر در عرضه روزانه خود دلار به آنها ارائه نمی‌کند و تنها پایه بر یورو قرار گرفته است. پیگیری موضوع از مسئولان مربوطه و البته برخی صرافی‌ها از این حکایت دارد که به هیچ عنوان این اتفاق نیفتاده و عرضه بانک مرکزی همچنان برای اسکناس در قالب دلار و یورو انجام می‌شود که از قبل هم این گونه بود به طوری که عرضه اسکناسی دلار و یورو و برای حواله سایر ارزها را شامل می‌شد.

اما موضوع جدید این است که بانک مرکزی در هنگام ارائه ارز به صراف‌ها تاکید بر این دارد که یوروی بیشتری تحویل بگیرند تا نسبت به دلار، اما به هیچ عنوان منعی برای پرداخت دلار وجود ندارد. دلیل پیشنهاد یورو این است که به مرور استفاده از این ارز در بین مردم رایج‌تر شده و در هر جایی که امکان جایگزینی دلار دارد بتوانند از یورو استفاده کنند. این در حالی است که از چندی پیش بانک مرکزی تاکید دارد دلار از چرخه مبادلات بانکی خارج شده و عمده مبادلات بر اساس یورو و سایر پول‌های محلی انجام می‌شود از این رو هدف حرکت به سمت استفاده از ارزهایی غیر از دلار در بازار و مبادلات ایران خواهد بود.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید