رباتی که با عرق کردن خنک می شود

محققان ژاپنی ربات انسان نمایی درست کرده اند که حین ورزش، عرق می کند؛ قابلیت تعریق در این ربات، سازوکاری برای خنک نگه داشتن آن است.
رباتی که با عرق کردن خنک می شود

صنعت نویس: روزنامه دیلی میل، بالا رفتن دما در بدن انسان ها و ربات ها هنگام کار، وجه مشترک آنها است.
اما محققان ژاپنی رباتی طراحی کرده اند که برای خنک ماندن 'عرق' می کند و این سازوکار کمک می کند که ربات برای 11 دقیقه پشت سرهم روی زمین تمرین ورزشی شنا (پرس سینه) انجام دهد و موتورهایش نسوزد.
ساختار اسکلتی این ربات به نام 'کنگورو' به نحوی طراحی شده است که آب می تواند درون لایه های متخلخل چارچوب آن نفوذ کند و در نهایت با تبخیر آب، 180 موتور آن خنک شوند.
محققان دانشگاه توکیو به دنبال یک روش راهبردی برای افزودن سیستم خنک کننده به ربات انسان نمای خود بودند که 123 پوند (55.79 کیلوگرم) وزن و 5 فوت و 7 اینچ (یک متر و 70 سانت) بلندی دارد. آنها متوجه شدند که ساختار این ربات را می توان به نحوی اصلاح کرد که کل سیستم به روشی مشابه پوست انسان خنک شود.
اسکلت کنگورو - یا چارچوب فلزی - از آلومینیوم ساخته و هر 'استخوان' با استفاده از یک لیزر چاپ شده است.
استخوان ها دارای طراحی لایه های متخلخل لانه زنبوری هستند که آب را نگاه می دارند و هنگامی که ربات سخت کار می کند و دمای به اصطلاح بدن آن افزایش می یابد، این آب آزاد می شود.
آب پس از رها سازی از یک پمپ در لایه متخلخل داخلی استخوان ها، به یک منطقه متخلخل تر در نزدیکی سطح چارچوب حرکت می کند اما در آنجا به جای این که روی زمین بچکد، تبخیر می شود.
محققان متوجه شدند که این سیستم جدید سه برابر بهتر از سازوکارهای مرتبط دیگری همچون خنک کننده هوا و یا سیستم چرخش آب درون این کانال داخلی عمل می کند، اما رادیوتورهای سنتی و یا فن ها که در بسیاری از دستگاه ها یافت می شوند، موثرتر هستند.

ایرنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید