رانندگی در مستی چه مجازاتی دارد؟

رئیس پلیس راهور (راهنمایی و رانندگی) استان ایلام از انجام تست سلامت رانندگان بخش حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: در تعطیلات نوروزی امسال 15 راننده متخلف شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش خبرآنلاين و به نقل از سایت پلیس، سرهنگ محسن ناصری گفت: از شروع طرح نوروزی (27 اسفند پارسال تا چهارم فروردین امسال) 15 نفر از رانندگانی که استعمال مواد مخدر داشته اند توسط پلیس شناسایی و پس از تست سلامت و مثبت بودن جواب، با تشکیل پرونده و اعمال قانون، به مراجع قضایی معرفی شدند. 

وی با تاکید بر استمرار طرح تست سلامت رانندگان حمل و نقل عمومی در طرح نوروزی 96 افزود: مصرف الکل بر ایمنی ترافیک تاثیر منفی زیادی دارد بنابراین در بسیاری کشورها استفاده از الکل برای رانندگان جرم است و مجرم مشمول مجازات های پیش بینی شده می شود.

به گفته وی، علاوه بر اینکه مصرف الکل از نگاه اسلام حرام است به علت ایجاد تغییر در رفتار بر اثر مصرف الکل و کاهش هوشیاری و خطر پذیری رانندگان، مصرف این ماده برای رانندگان نهی شده است. 

سرهنگ ناصری به بند ب ماده 10 قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی اشاره کرد و یادآور شد: بدون اغماض با رانندگانی که با مصرف الکل موجب نا امنی رانندگان دیگر را فراهم می آورند، برابر مقررات برخورد می شود. راننده‌اي که از الکل استفاده کرده نمی تواند سرعت خودرو خود و رعایت فاصله ایمنی با خودروهای دیگر را کنترل کند و همین مساله باعث بروز حوادث رانندگی می شود. 

رئیس پلیس راهور استان ایلام گفت: طبق قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی و جدول جرایم تخلفات، رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان گردان یا افیونی مبلغ چهار میلیون ریال جریمه با 10 نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی و 20 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی و همچنین توقیف خودرو و ضبط گواهینامه به مدت 6 ماه و ارجاع به مراجع قضایی پیش بینی شده است.

وی افزود: برخورداری از ایمن و امنیت از نیازهای اساسی انسان هاست که نباید توسط برخی رانندگان قانون شکن مورد تهدید قرار گیرد بر همین اساس پلیس راهنمایی و رانندگی مصمم است جهت جلوگیری از حوادث دلخراش و جبران ناپذیر و تأمین خواسته اکثریت مردم با اینگونه رانندگان قانون شکن برخورد قانونی کند. 

سرهنگ ناصری به جلب مشارکت‌های مردمی برای همکاری با پلیس برای توسعه کنترل رفتار رانندگان به صورت نامحسوس اشاره و اعلام کرد: 17 تیم گشتی در ایام نوروز به صورت محسوس و نامحسوس در مرکز استان فعالیت می‌کنند و برخورد با تخلفات حادثه ساز را در دستور کار قرار دارند.

طرح نوروزی پلیس با شعار آرامش و نشاط بهاری، با قانونمندی و نظم اجتماعی از 25 اسفند همزمان با آغاز تعطیلات در سراسر کشور به اجرا در آمده و تا 15 فروردین امسال ادامه دارد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید