دو خطه سازی ۲۰ درصد شبکه ریلی

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه ۲۰ درصد شبکه راه‌آهن تا ۲ سال آینده ۲ خطه می‌شوند، گفت: در کنار مسیر ۹۵۰ کیلومتری تهران-مشهد، خط راه‌آهن شمال به طول ۵۰۰ کیلومتر هم برقی می‌شود و جمعاً ۱۴۵۰ کیلومتر خط آهن برقی می‌شود.

صنعت نویس: احمد خدایی امروز در نشست سیاست‌گذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: قطعاً برگزاری این نشست دستاورد مناسبی برای ارائه سیاست‌های راه‌آهن در ایران خواهد بود.

وی به سیاست‌های کلان راه‌آهن در ایران اشاره کرد و گفت: حمل و نقل ریلی مورد توجه خاص دولت است، در 3 سال اخیر بخشی از برنامه‌های دولت در حوزه ریلی پیاده شد و سیاست‌های کلان با توجه به 3 بعد امنیت، کاهش آلودگی و کاهش هزینه در حوزه راه‌آهن مورد توجه دولتمردان قرار گرفت.

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن افزود: راه‌آهن ایران در بخش بار با افزایش سرعت بازرگانی، کاهش و تثبیت تعرفه‌ها سهم خود را باید در بازار افزایش دهد.

خدایی بیان کرد: در بخش حمل و نقل ریلی مسافری در کنار ارتقای کیفیت نسبت به ایجاد مسیرهای جدید و کاهش زمان سیر فعالیتهایی انجام شده است که در این باره می‌توان به راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای و قطارهای سریع‌السیر اشاره کرد.

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن افزود: اولین پروژه قطار سریع السیر با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت تا چند سال آینده بین تهران و اصفهان راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه افزایش ظرفیت دو خطه سازی خطوط ریلی در دستور کار است که 2 هزار کیلومتر پروژه دو خطه سازی داریم و تا 2 سال آینده 20 درصد شبکه راه‌آهن دو خطه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه تراک بندی محورهای دو خطه در دستور کار راه‌اهن است، گفت: امروز 1600 کیلومتر خط آهن مجهز به تراک بندی داریم که ظرفیت خطوط را 2 برابر کرده است.

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: افزایش ظرفیت خطوط نگرانی ایمنی ایجاد می‌کند بنابراین سیستم‌های ATC در کل شبکه ریلی ایران اجرا می‌شود؛ امروز 50 درصد شبکه ریلی مجهز به سیستم مذکور است که ایمنی سیر را ارتقاء می‌دهد.

وی بیان کرد: در قطارهای حوزه حومه‌ای 750 کیلومتر خط حومه‌ای احداث می‌شود البته در حال حاضر خط آهن فعلی برای قطارهای حومه‌ای مورد استفاده است ضمن آنکه ایستگاه‌ها و ناوگان در این حوزه مشخص شده است.

وی، برقی‌سازی خطوط ریلی را سیاست دیگر راه‌آهن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 940 کیلومتر از خط آهن تهران-مشهد در قالب قراردادی آماده برقی شدن است. عملیات در این حوزه آغاز شده تا سرعت به 200 کیلومتر بر ساعت ارتقا یابد.

وی افزود: همچنین پروژه‌ برقی سازی راه‌آهن در مسیر شمال در راستای افزایش بار ترانزیتی را دنبال می‌کنیم که 500 کیلومتر خط آهن برقی می‌شود بدین ترتیب، امروز در مجموع 1450 کیلومتر خط آهن آماده برقی‌سازی است که به زودی عملیات اجرای آنها آغاز می‌شود.

خدایی اظهارداشت: در کنترل ترافیک کاهش زمان سیر و کاهش تأخیر زمان سیر در بخش مسافری دنبال می‌شود.

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: با برقی کردن خطوط ریلی مخصوصاً خط تهران-مشهد میزان سیر قطار بر مسیر تهران-مشهد 100 دقیقه کاهش می‌یابد.

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن گفت: در مدیریت ترافیک ریلی بار فعلاً 65 درصد قطارهای باری ما برنامه‌ای است و در آینده‌ای نزدیک کل قطارهای راه‌آهن منظم و برنامه‌ای می‌شود و تعهد زمان سیر برای بار و مسافر وجود خواهد داشت.

فارس

افزودن نظر جدید