دور زدن آمریکا توسط چین با خرید نفت ایران

یک تحلیلگر حوزه انرژی معتقد است چین می تواند «به عنوان یک اقدام تلافی جویانه در برابر اعمال تعرفه های تجاری آمریکا علیه این کشور، نفت خام خود را به جای واشنگتن از تهران تامین کند».
دور زدن آمریکا توسط چین با خرید نفت ایران

به گزارش صنعت نویس، 'جان دریسکول' مدیر شرکت خدمات انرژی (JTD) به خبرگزاری رویترز گفته است: چین هرگز از تهدیدات آمریکا نهراسیده و نمی هراسد و اکنون نیز پکن می تواند با جایگزینی نفت ایران با نفت آمریکا، با دونالد ترامپ مقابله کند.

او می گوید: چین ماهانه حدود یک میلیارد دلار از آمریکا نفت می خرد و این مقدار هم در حال افزایش است.
این تحلیلگر اضافه کرد: چین به تازگی گفته است که اعمال تعرفه های آمریکا را به شدت تلافی می کند و این احتمال وجود دارد که چین بخواهد روی نفت و مواد سوختی وارداتی از آمریکا تعرفه در نظر بگیرد و یا به جای خرید نفت از آمریکا، نفت خود را از ایران، روسیه و یا دیگر کشورهای عضو اوپک تامین کند.
جان اظهار کرد اگر تعرفه روی نفت توسط چین اعمال شود احتمال افزایش قیمت جهانی سوخت نیز وجود دارد.
همین امروز بود که سخنگوی وزارت بازرگانی چین با اشاره به تهدید آمریکا مبنی بر انتشار فهرست اعمال تعرفه بر 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین اظهار کرد اگر آمریکا بی عقلی کرده و فهرست را منتشر کند، چین مجبور است اقدام برابر و مقتدرانه در پیش گیرد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اخیرا دستور افزایش 25 درصدی تعرفه‌ برخی کالاهای وارداتی از چین را صادر کرده بود اقدامی که به سرعت با طرح مقابله‌جویانه پکن همراه شد.
ترامپ روز گذشته دولت چین را تهدید کرد چنانچه در واکنش به سیاست‌های تجاری جدید کاخ سفید، اقدامی تلافی‌جویانه انجام دهد، تعرفه‌ واردات 200 میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی را 10 درصد افزایش خواهد داد.
سخنگوی وزارت بازرگانی چین اظهار کرد این اقدام افراطی همراه با اعمال فشار و تهدید آمریکا مخالف تفاهمات دو طرف بوده و جامعه جهانی را مایوس کرده است.
او گفت: برپایی جنگ تجاری آمریکا مغایر قانون بازار بوده و با توسعه جهان امروز هماهنگ نیست و منافع مردم و شرکت‌های دو کشور و نیز منافع مردم سراسر جهان را خدشه دار خواهد کرد.
بر اساس آخرین آمار منتشر شده، کسری تجاری آمریکا با چین در سال 2017 نزدیک به 375 میلیارد دلار بوده؛ موضوعی که ترامپ بارها از آن به عنوان دلیلی برای تغییر سیاست های تجاری کاخ سفید یاد کرده است.
وی از زمان رقابت‌های انتخاباتی تاکنون، بارها به روابط تجاری آمریکا با چین خرده گرفته و منتقدان سرسخت سیاست‌های اقتصادی این کشور را به سمت‌های مهمی در وزارت بازرگانی و دفتر نمایندگی آمریکا در امور تجاری گماشته است.

 

منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید