در آستانه اجرای برجام

دوران رونق بورس آغاز شده است؟

بورس تهران پس از طی یک دوره رکود یک ماهه، روند صعودی خود را در هفته جاری آغاز کرده است. با این‌حال تثبیت این روند و ادامه آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اما در این میان چه عواملی بر رشد این بازار اثر گذارند؟
دوران رونق بورس آغاز شده است؟

به گزارش صنعت نویس،بازارسهام کشور این روزها سکون و سکوت گذشته خود را از دست داده است. گرچه نوسانات بازار سرمایه در مدت 9 ماهه گذشته ادامه داشته است،  گاهی روند بازار صعودی و گاهی رکودی هیجانی بوده است. در روزهای اخیر هم گرچه شاهد رشد شاخصبورس هستیم اما این روند بی رمق و کم جان است که دلیل نبوده پشتوانه منطقی در پس این تغییرات است و شاخص همچنان با رشدهای نوسانی به فعالیت خود ادامه می دهد.

بر این اساس بورس تهران در بازار هفته گذشته بعد از مدتها تقاضای خرید به خود دید و تحرکات مثبتی در تمام سهم‌های بازار به ویژه گروه بانکی به وجود آمد که این روند موجب خوشحالی سهامداران و افزایش انگیزه برای خرید سهم شد به طوری که علی رغم وجود فشار عرضه، اقبال سهامداران و حمایت حقوقی ها مانع از ریزش قیمت ها در بورس شد.

در نمودارمربوطه نیز، شاخص با قدرت زیادی محدوده 50 دامنه فیوبانچی بادبزنی را که با با رنگ زرد نشان داده شده است رد کرده است. شاخص نیز بالاتر روند میانگین میانگین 15 روزه است که نشانه از افزایش امیدواری سهامداران به بازار سرمایه در این جند هفته است. در کانال تنظیمی نیز شاخص نقطه مقاومت 61.8 را رد کرده و روند رو به بالا دارد. در حالت فعلی کانال ماهیت نزولی دارد و نقطه مقاومت بعدی آن در حدود 65 هزار واحد است.

در صورتی که شاخص روند 65 و 66 هزار واحد را با قدرت رد کند، روند کانال فعلی بورس تهران به صورت صعودی درآمده و روند تغییر می کند. پس خط آبی رنگ یک مسیر تغییر روند است. با اینحال صعود شاخص تا محدوده 64 هزار واحد دور از انتظار نخواهد بود، ولی باید منتظر واکنش عمومی به اجرای برجام ماند که تغییر روند بورس تهران منوط به آن است.

به این ترتیب و در حالی که یکی از نگرانی‌ها و ترس‌های بورس تهران در ماه‌های گذشته پرونده هسته‌ای ایران بود و سهامداران در ماه گذشته و با برگزاری نشست شورای حکام خبرهای این بخش را دنبال می‌کردند و منتظر شنیدن خبرهای خوش در این حوزه بودند، در ماه گذشته با مشخص شدن نتیجه جلسه و بسته شدن پرونده PMD واکنش سردی به این خبر نشان دادند.

بر این اساس علی‌رغم انتشار این خبر مهم درحوزه سیاسی، در ماه آذر گذشته بورس تهران همانند گذشته با افت قیمت‌ها و کاهش تقاضا مواجه شد، به طوری که روند نزولی قیمت‌ها ادامه پیدا کرد و شاخص بورس با افت زیاد به کانال 61 هزار واحد وارد شد.

توجه به وضعیت اقتصادی کشور و این اتفاق نشان می‌دهد بازار سرمایه همچنان عاقلانه و با زیرکی تصمیم می‌گیرد و کمتر تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار می‌گیرد. فعالان تالار حافظ از بروز اقدامات هیجانی پرهیز کردند و همچنان منتظر اقدامات جدید و رفع تحریم‌ها ماندند، به طوریکه روند ابتدایی مثبت بورس پس از اخبار سیاسی ناشی از مذاکرات دوام چندانی نداشت و شاخص بورس دوباره گرفتار نزول شد.

واکنش معکوس در قبال مصوبه ماه اخیر شورای حکام به بازار سرمایه محدود نبود و در بازار سکه و ارز نیز خبرها از نشان از عدم اقبال پس زدن اخبار این مذاکرات داشت و نشان می‌داد در پس تبلیغات روانی درمورد مصوبه آژانس، سرمایه گذاران با وضعیت شرکت ها و اوضاع اقتصادی جهان ارتباط بیشتری دارند.

در صورتیکه، اخبار، اتفاقات و رویداد خاصی در این بازار صورت نگیرد و آثار سنگین تحریم‌ها کمرنگ شود، امیدی به تغییر روند نزولی بورس تهران همانگونه که در بالا نیز اشاره شد وجود نخواهد داشت، البته شرایط منطقه نگرانی‌هایی را برای فعالان بازار سرمایه ایجاد می‌کند و بازار و سهامداران نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند. البته نکته قابل توجه جو روانی مثبت فعالان بازار سرمایه نسبت به این تنش های منطقه ای است. دلیل این موضوع افزایش احتمالی قیمت نفت در صورت بروز مناقشات بیشتر بین ایران و عربستان است.

در این میان عامل دیگری که می تواند بر عدم تثبیت روند نزولی بورس تهران تاثیر بگذارد، گزارشات 9 ماهه است. گزارشات 9 ماهه که احتمالاً با توجه به عملکرد نه چندان مطلوب شرکت‌ها، می‌توانند وضعیت بازار را در شرایط افت و نزول قرار دهند. همچنین این در حالی است که با کاهش قیمت نفت که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر اغلب شرکت‌های بورسی تأثیر گذار است و سود آوری آنان را تحت تأثیر قرار می دهد و همچنین افت بی سابقه قیمت فلزات جهانی که حجم عظیمی از بازار را در اختیار خود دارند، مواجه بوده ایم.

این گزارش ها می تواند روند بورس تهران در حالت نزولی تثبیت کرده و تغییر روند را منوط به تغییرات بلند مدت نماید.به نظر می رسد نزدیک شدن به زمان رفع تحریم ها به خصوص تحریم های بانکی زمینه رشد بورس را در سهام شرکتهای متاثر از تحریم به خصوص سهام بانکی فراهم کرده است، البته روند امروز بورس گرچه سیگنالی مثبت برای اهالی تالار شیشه ای به حساب آمد اما با این افزایش مقطعی نمی توان گفت که روند صعودی بازار سرمایه آغاز شده است و باید منتظر تحرکات بعدی بورس در روزهای آتی بود. البته افزایش معملات و قدرتمند تر شدن قسمت تقاضا که در اندیکاتور ها بنفش و آبی رنگ بالا نیز مشخص است عاملی جهت بازگشت امید به بازار سرمایه است.

با این وجود، فعالان بازار هم از تصمیمات و حمایت‌های دولتی ناامید شده اند و همچنان با نگرانی و بیم و امید به روزهای آینده چشم دوخته اند و امید دارند که با اجرایی شدن برجام، بخشی از پول‌های آزادشده روانه این بازار شود تا شاید جانی دوباره به بورس کشورمان دمیده شود. از طرفی قیمت نفت نیز بر این نگرانی ها افزوده است، با توجه به رکود موجود در فضای کسب و کار کشور، بورس نیز روندی رو به رشد نخواهد داشت.

اما در صورت گشایش در فضای اقتصادی-سیاسی کشور و ورود سرمایه گذاران به عرصه تولید و صنعت کشور، به خصوص سرمایه گذاران خارجی، به نظر می رسد که بازار سرمایه از حالت سکون خارج شده و روزهای پر رونقی را در آینده در پیش داشته باشد. این همان شوک در روند آبی است که در صورت اجرای برجام میتواند بورس تهران را از حالت رکود خارج کند.

منبع:اقتصادنیوز

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید