دلیل گرانی گوشی از زبان جهرمی

وزیر ارتباطات افزایش قیمت گوشی‌های موبایل پس از اجرای طرح رجیستری را ناشی از افزایش قیمت دلار و ارز آزاد دانست و گفت: از ۱۴ بهمن‌ماه یک مدل گوشی دیگر تحت پوشش رجیستری قرار می‌گیرد.
دلیل گرانی گوشی از زبان جهرمی

به گزارش صنعت نویس، محمدجواد آذری جهرمی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح ثبت تلفن همراه اظهار کرد: برخی می‌گویند با اجرای این طرح قیمت تلفن همراه ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است، اما این موضوع کاملا صحیح نیست. روزی که ما طرح را اجرا کردیم، دلار ۳۹۰۰ تومان بود و امروز بیش از ۴۵۰۰ تومان است. همچنین آن زمان ارز مبادله‌ای ارائه می‌شد، اما اکنون تنها ارز آزاد داده می‌شود، بنابراین طبیعی است که افزایش قیمت داشته باشیم.

وی با بیان این‌که طرح رجیستری را با قاطعیت پیش می‌بریم، افزود: اگر این طرح باعث افزایش درآمد واردکنندگان رسمی شده باشد، از موفقیت نشان دارد، زیرا بدین معناست که کانال رسمی واردات گوشی رونق پیدا کرده است، اما این‌که سازمان تامین اجتماعی به حوزه واردات گوشی ورود کرده به وزارت صمت ارتباط دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مجراهای قانونی واردات گوشی، بیان کرد: هدف ما این است که برای واردات گوشی از مجرای قانونی انحصاری ایجاد نشود که افزایش قیمت بازار را در پی داشته باشد. وزارت صمت نیز اعلام کرده برای صدور مجوز محدودیتی نداریم. همچنین بحث‌هایی بود برای این که به فروشگاه‌های عرضه تجهیزات الکترونیکی به صورت آنلاین مجوز داده شود. از این به بعد گوشی‌هایی که مشمول رجیستری می‌شوند، آسیایی هستند که بازار زیادی دارند، اما باید در برابر اشکالاتی که برای مردم به وجود می‌آید پاسخگو باشیم.

آذری جهرمی با بیان این‌که یک ریال از هزینه رجیستری به وزارت ارتباطات نمی‌رود، گفت: طرح ثبت گوشی همراه حتی هزینه‌های مالی برای ما داشته است و ما از بعد مسئولیت‌پذیری نیز هزینه را پذیرفتیم. البته این‌که هزینه‌های قاچاق به دولت برگردد در توسعه اقتصاد تاثیرگذار است.

وی خاطر نشان کرد: فاز دوم طرح رجیستری برای مردم منافعی دارد و از سرقت گوشی‌های تلفن همراه که مشکلات زیادی را ایجاد کرده تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند، در حال حاضر نظارت خوبی در بازار وجود دارد و 14 بهمن‌ماه یک مدل گوشی دیگر تحت پوشش رجیستری قرار می‌گیرد.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید