دلیل گرانی شدید فرآورده‌ های دامی چیست؟

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت:امروز علی رغم افزایش جمعیت، اما تولیدات محصولات پروتیینی به اندازه سال ١٣٩٠ بوده زیرا مصرف اینگونه محصولات به دلیل کوچک شدن سفره مردم و کاهش یافتن درآمد سرانه کاهش یافته است.

مجید موافق قدیری رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در خصوص دلیل نوسانات شدید قیمت نهاده های دامی و محصولات پروتیینی همچون شیر، گوشت و تخم مرغ در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: تجربه های شکل گرفته در امر تنظیم محصولات دامی از سال ها قبل بیانگر آن است که بواسطه مشکلات جدی و ساختاری در امر تنظیم بازار کشور، دولت در لحاظ کردن ملاحظات مربوط به تولید کنندگان شیر، گوشت و تخم مرغ و مصرف کنندگان، اولویت را به تولیدکنندگان این قشر نداده است و در فرآیند های تصمیم گیری و تخصیص منابع، برای حل معضل گرانی و تنظیم بازار، بخش وسیعی از منابع کشور صرف اجرای ساز و کارهای سهل الوصول از جمله واردات بی رویه محصولات می شود، بدون اینکه در کنار آن یک اراده جدی برای رویارویی با این مشکلات ریشه دار و ساختاری تدارک دیده شده باشد.

او ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد امروز با وجود موجودی مناسب بیش از ٦٠٠ هزار تن ذرت در مبادی جنوبی کشور و حجم زیادی از واردات دیگر نهاده های دامی از جمله جو و کنجاله سویا وجود تعادل بین عرضه و تقاضا، به صورت دوره ای بازار این محصولات، متاثر از برخی مسائل با مشکلات و نوسان شدید قیمت مواجه شده است که این امر مهمترین علت افزایش قیمت فرآورده های دامی از ابتدای سال تاکنون بوده است.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تاکید کرد: امروز علی رغم افزایش جمعیت، اما تولیدات محصولات پروتیینی به اندازه سال ١٣٩٠ بوده زیرا مصرف اینگونه محصولات به دلیل کوچک شدن سفره مردم و کاهش یافتن درآمد سرانه کاهش یافته است.

موافق قدیری تصریح کرد: تولید در بخش دامپروری ایران به دلایل گوناگون ایام پرتلاطمی را سپری می کند. در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که تولید کننده و سیاست گذاران اقتصادی در تشخیص اولویت ها و انتخاب جهت گیری ها در معرض سرگردانی و رفتارهای متناقض قرار گیرند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، ضعیف شدن دلار در برابر دیگر ارزها مخصوصاً یورو، افزایش قیمت های جهانی برخی نهاده های دامی منجمله ذرت دامی به میزان میانگین ٥ درصد نسبت به یک ماه قبل، افزایش قیمت دلار، افزایش هزینه های حمل و نقل، افزایش هزینه های بانکی و نحوه اجرای سیاست های اجرایی و تنظیم بازار سبب می شود که جهت گیری های صحیح و کارآمد تولیدکنندگان با طیفی از چالش های تصمیم گیری در عرصه سیاست گذاری مواجه شود.

او افزود: برداشت های گوناگون از قانون در کنار سلیقه ای بودن اجرای قانون، تولید را از دریافت سهم قانونی خود محروم کرده است. در چنین فضایی و در چارچوب اقتصادی سیاسی و رانتی، قاعده رفتاری مسلط آن است که صدای مولد ها و تولیدکنندگان کمتر شنیده می شود و این اراده غیر مولدهاست که معمولا می تواند خود را بر سیاست گذار تحمیل کند.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تصریح کرد: گرانی های اخیر فارغ از هرگونه نگاه جناحی برآمده از سیاست های نادرست اقتصادی است. گرانی شدید فرآورده های دامی نشان دهنده وجود اختلال در زنجیره تولید فرآورده های دامی است. به نظر می رسد اراده جدی برای رویارویی با مشکلات ریشه دار و ساختاری و حتی نگرانی در خصوص تامین نهاده های تولید در بخش دامپروری، ولو برای کوتاه مدت مشاهده نمی شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با طرح این سوال که آیا با فضای حاکم بر بخش تولید صنایع دام، طیور و آبزیان در سال ها و ماه های اخیر می توان انتظار داشت که تولید و قیمت مطابق نظر سیاستگذار اقتصادی انجام گیرد، گفت: طبیعتاً نباید انتظار دشت که با دستور، قیمت های داخلی کاهش یابد. هیچ واردکننده و تولید کننده ای که هزینه های آن کاهش پیدا نکرده باشد کالای خود را کمتر از حد معمول نمی فروشد چرا که ورشکستگی پایان تلخی برای او رقم خواهد زد.

موافق قدیری اظهار داشت: خروجی بندر جنوب از روزی ١٥ هزار تن به سمت روزی ٨ هزار تن آمده است و این نشان دهنده کاهش مصرف، افزایش هزینه های انبارداری، افزایش خواب سرمایه، افزایش ریسک سرمایه گذاری و... خواهد بود. بنابراین بازرگانان عرصه واردات نهاده های دامی نیز به طور اجبار به افزایش قیمت ها روی می آورند.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تاکید کرد: رویه ای که در ساختار اقتصادی کشور منجمله انقباضی عمل کردن بانک ها و افزایش بیش از ٣٠درصدی زیان نرخ تبدیل یورو به دلار در بین واردکنندگان نهاده های دامی در یک سال وجود دارد و البته افزایش شدت بیماری آنفلوآنزای پرندگان، کاهش قیمت نهاده های دامی به دلایل فنی که اشاره کردم دور از ذهن است و البته اگر کاهش یابد مقطعی است و پایدار نخواهد بود.

این فعال اقتصادی اعلام کرد: امروز میانگین قیمت کنجاله سویا ١٨٢٥ تومان و قیمت جهانی در مبادی ورودی جنوبی کشور ٣٧٠ دلار بود. همچنین میانگین قیمت جو دامی در بنادر شمال و جنوب ایران به ترتیب ٩٦٠ و ٩٣٠ تومان و میانگین قیمت جهانی آن ٢٠٢ دلار بود. ضمن اینکه میانگین قیمت ذرت دامی در بنادر شمال و جنوب به ترتیب ٩٦٠ و ٩٢٠ تومان و میانگین قیمت جهانی ٢١٥ دلار است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید