دلیل پرداخت رشوه برای واردات خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در ابتدا 20 هزار مورد ثبت سفارش واردات خودرو با پرداخت رشوه شناسایی شد، گفت: پس از انجام بررسی‌ها مشخص شد که این تعداد، 2500 دستگاه است.
دلیل پرداخت رشوه برای واردات خودرو

به گزارش صنعت نويس، مهدی دادفر در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید چه تعداد خودرو از طریق غیرقانونی و با پرداخت رشوه ثبت سفارش شده‌اند؟ اظهار  داشت: ما در تحلیل‌های اولیه برای شناسایی متخلفین با دستگاه‌های مربوطه همکاری کردیم و مشخص شد از مرداد 96 حدود 20 هزار دستگاه کد شناسایی خودرو از طریق غیرقانونی ثبت سفارش شده که البته پس از تکمیل بررسی‌ها مشخص شد که این تعداد 2500 دستگاه بوده است. 

وی با بیان اینکه تاکنون حدود 5 هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شده است، گفت: در حال حاضر حدود 15 هزار دستگاه خودرو در گمرک منتظر ترخیص هستند. 

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس که پرسید چرا واردکنندگان خودرو با پرداخت رشوه برای ثبت سفارش، زمینه را برای وضعیت فعلی واردات فراهم کردند و عاملی برای عدم ترخیص خودروها از گمرک شدند نیز اظهار داشت: زمانی که تمام سرمایه و زندگی یک فرد در یک کسب و کار است و یک شبه همه سرمایه خود را در خطر می‌بیند ممکن است چنین اتفاقاتی بیفتد. البته همه خلاف قانون انجام نداده‌اند ولی عده‌ای که بنیه مالی ضعیف‌تر و سرمایه کمتری داشتند زمانی که با خطر نابودی روبرو شدند دست به خلاف قانون زدند. 

دادفر ادامه داد: آمریکا وقتی می‌خواهد ما را تحریم کند 6 ماه قبل از تحریم، این مساله را اعلام می‌کند ولی در ایران فعالان حوزه تجارت و اقتصاد یک شبه با مصوبات آنی روبرو می‌شوند. 

وی تصریح کرد: آمریکا از ما یا مسئولان ما بهتر نیست ولی نحوه برخورد مسئولان نیز باید طوری باشد که سرمایه فعالان اقتصادی یک شبه به خطر نیفتد. 

وی با اشاره به اینکه در زمان بروز مشکل واردات خودرو، انجمن واردکنندگان در دادسرای کارکنان دولت از خسروتاج معاون وزیر صنعت و محمدی و علی‌آبادی کارشناس و مدیرکل وزارت صنعت شکایت کرد، افزود: اتهامی که به آنها وارد کردیم سوء استفاده از جایگاه شغلی، ایجاد اخلال در نظم اقتصادی و همچنین صدور دستور برخلاف قوانین و مقررات بوده است. 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه بعد از گذشت 20 روز حکم برائت این افراد صادر شد، گفت: این مساله باعث شد طی نامه‌ای موضوع را به رئیس قوه قضاییه انعکاس دهیم تا مجددا آن پرونده مورد بررسی قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: در آن زمان اگر تصمیم صحیح و قانونی گرفته می‌شد امروز با این مشکلات و رشوه‌ها مواجه نبودیم، حتی اگر شرایط کشور ایجاب می‌کرد که محدودیت واردات داشته باشیم راه‌های دیگری برای این کار وجود داشت. 

وی در پاسخ به این سوال فارس که آیا موضوع رشوه‌گیری در ثبت سفارش واردات خودرو را نیز به گوش مسئولان بالاتر رساندید؟ گفت: برای این مشکل با اعضای انجمن مکاتبه کردیم و اطلاع‌رسانی شد که اگر تقاضای دریافت وجهی برای ثبت سفارش واردات خودرو صورت گرفت، وارد این بازی نشوند. بعد از آن نیز به مراجع نظارتی گزارش دادیم و برای شناسایی متخلفان با آنها همکاری کردیم. 

افزودن نظر جدید