دلیل توقف ساخت پلاسکو

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم پلاسکویی دیگر که ناایمن بود در شهر ساخته شود، گفت: شهر تهران دارای ضوابطی مشخص برای ساخت و ساز است و همه ساختمان‌ها از جمله پلاسکو باید به آن احترام بگذارند.

زهرا نژاد بهرام در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به توقف ساخت پلاسکو با بیان اینکه بر اساس قانون هر فرد یا مجموعه‌ای که می‌خواهد نسبت به ساخت و ساز اقدام کند باید مجوزهای لازم را اخذ کند، گفت: مسئول صدور پروانه ساختمانی نیز شهرداری‌ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات زیادی در طول سال‌های بعد از حادثه پلاسکو فیمابین مدیریت شهری قبل و فعلی انجام شده و در همه مراحل بحث صدور مجوز برای ساخت و ساز پلاسکو مورد تاکید قرار گرفته است اما متاسفانه تا این لحظه سند و مدرکی مبنی بر ارائه درخواست مجوز ساخت پلاسکو وصول نشده است.

نژادبهرام با بیان اینکه بنیاد مستضعفان به عنوان مالک پلاسکو باید نقشه‌های ساختمانی که می‌خواهد احداث کند را به شهرداری تحویل می‌داد تا فرآیند صدور پروانه ساخت آغاز شود، گفت: مسائل پلاسکو در پیچیدگی توافقات بدون سند و مدرک ماند و هر چند شهرداری در راستای ساخت پلاسکو به دلیل شهادت ۱۶ نفر از آتش نشانان و همچنین حقوق مکتسبه کسبه مساعدت‌هایی داشت اما باید مراحل قانونی در مورد پلاسکو و یا هر ساختمان دیگری لحاظ شود.

وی با بیان اینکه توافقات بین شهردار قبلی منطقه ۱۲ و استانداری انجام شده اما توافقات منجر به درخواست صدور مجوز ساخت نشد، گفت: متاسفانه در این روزها بحث پرداخت عوارض مطرح می‌شود. در حالیکه مسائل مالی در این میان مطرح نیست و ما معتقدیم که باید بر اساس قانون این ساختمان به مانند هر ساختمان دیگری در تهران مجوز ساخت بگیرد و نقشه‌های آن به تایید برسد.

وی افزود: شهرداری به مالک اجازه داد از آنجایی که احتمال فرونشست خیابان جمهوری به دلیل گود پلاسکو وجود داشت مالک اقدام به ایمن سازی کند که البته این بدین معنا نیست که درخواست مجوز صادر شده است و آنها می‌توانند ساختمان‌شان را بسازند.

وی با اشاره به این موضوع که مقام قضایی نیز حکم توقف کار پلاسکو را صادر کرده است، گفت: ارتباط خوبی میان بنیاد مستضعفان و شهرداری برقرار است اما نمی‌دانیم که چه علتی سبب می‌شود که نقشه‌های ساختمان برای آغاز فرآیند صدور پروانه ساخت را ارائه نمی‌کند.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه بحث اصلی ما پروانه ساخت است تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم پلاسکویی دیگر که ناایمن بود در شهر ساخته شود و این شهر ضوابطی برای ساخت و ساز دارد و نباید به راحتی این قوانین زیر پا گذاشته شود.

نژاد بهرام با تاکید بر اینکه شهرداری منطقه ۱۲ بر اساس قانون عمل کرده و جلوی ساخت و ساز پلاسکو را به دلیل نداشتن مجوز ساخت گرفته، گفت:‌ اگر شهردار منطقه ۱۲ این کار را نمی‌کرد و به انجام یک کار غیرقانونی تن می‌داد، علاوه بر اینکه از لحاظ ساختار اداری در شهرداری با وی برخورد می‌شد مسئولین قضایی نیز می‌توانستند وی را به دلیل تمکین به یک کار غیر قانونی دستگیر کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مدتی است که برخی با طرح مسائلی همچون اخذ عوارض سعی در منحرف کردن بحث دارند، گفت: کسی حرف پول نزده بلکه از آنها خواسته‌ایم برای ملکی که می‌خواهند بسازند، پروانه بگیرند و وقتی آنها پروانه صادر کنند بر اساس فرآیند اداری برای آنها فیش صادر خواهد شد اما اصلا هنوز درخواست پروانه نداده‌اند که مسائلی همچون پرداخت عوارض مطرح می‌شود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید