دلایل کاهش ساخت‌وساز

دو تن از فعالان عرصه ساخت‌وساز و مسکن از علل کاهش ساخت و ساز در امسال سخن گفتند.
دلایل کاهش ساخت‌وساز

به گزارش صنعت نویس،بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده از بانک مرکزی در سه‌ماهه نخست سال 94 مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید شهری ایران، به قیمت جاری حدود 19 هزار و 796 میلیارد تومان بوده که 6.4 درصد نسبت به سه‌ماهه اول سال 1393 کاهش داشته است. از کل این مبلغ سرمایه‌گذاری، ساختمان‌های «مسکونی» با 72.3 درصد بیشترین سهم را داشته است.

اقتصادنیوز گزارش داده، 14.5 درصد از این سرمایه‌گذاری مربوط به ساختمان‌های شروع‌شده، حدود 7.4 درصد مربوط به ساختمان‌های نیمه‌تمام و 7.4 درصد مربوط به ساختمان‌های تکمیل‌شده است.

همچنین از کل تعداد ساختمان‌های شروع‌شده در مناطق شهری ایران، حدود 287 هزار و 96 فقره مسکونی، حدود سه هزار و 310 فقره مسکونی و غیرمسکونی توأم و حدود سه هزار و 144 فقره غیرمسکونی بوده که نسبت به مدت‌زمان مشابهه سال قبل حدود 28.7 درصد در واحدهای مسکونی، حدود 23.3 درصد در واحدهای مسکونی و غیرمسکونی توأم کاهش داشته است.

بر اساس این آمارها ساختمان‌های تکمیل‌شده در سه‌ماهه سال 1394 در بخش مسکونی حدود 31 هزار 340 فقره، در بخش مسکونی و غیرمسکونی توأم شش هزار و 339 فقره و غیرمسکونی حدود دو هزار و 485 فقره بوده است که نسبت به سال قبل در همین بازده در بخش مسکونی حدود 16.3 درصد کاهش در بخش مسکونی و غیرمسکونی توأم 116.7 درصد افزایش و در بخش غیرمسکونی حدود 3.0 درصد افزایش داشته است.

در همین بازده زمانی تعداد واحدهای مسکونی تکمیل‌شده مناطق کل شهری حدود 140 هزار و 917 فقره بوده که نسبت به سه‌ماهه 93 حدود 6.9 درصد کاهش داشته است.

چه زمانی ساخت‌وساز بهبود می‌یابد؟
حمزه شکیب، رئیس اسبق کمیسیون عمران شورای شهر استان تهران با بیان این مطلب که در حال حاضر بسازبفروشی به بفروش بسازی تبدیل‌شده است به اقتصادنیوز گفت: بیشتر انبوه‌سازان معتقدند تا آنچه از قبل ساخته‌اند نفروشند، امکان شروع کار مجدد وجود نخواهد داشت.

وی افزود: بیشتر ساخت‌وساز در سراسر کشور با متد 20 سال پیش و بسیار گران ساخته می‌شود و تا زمانی که قیمت‌ها به نرخ واقعی خود نرسند اوضاع ساخت‌وساز بهبود پیدا نخواهد کرد.

شکیب در این مورد بیان کرد: عوامل مختلفی همچون رانت، سود غیرمتعارف تولیدکنندگان و مجوزهایی که قیمت زمین را یک‌شبه افزایش دادند در زمین‌گیر شدن پول‌های کشور در بخش مسکن دخیل بوده‌اند اما به‌هرحال این شرایطی است که بر این بخش حاکم شده و اگر دولت بخواهد تا افق سال 1405 سالانه یک‌میلیون و 50 هزار واحد مسکونی بسازد، مجبور است بخش ساخت‌وساز را از طرق مختلف همچون ارائه تسهیلات به حرکت وادار کند.

عضو هیات‌مدیره نظام‌مهندسی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر به دلایل شرایط اقتصادی اوضاع خاصی بر سازندگان تحمیل‌شده است. سازندگان به‌نوعی مجبور به ارائه تخفیف‌های متعدد شده‌اند تا بتوانند با توجه به اوضاع اقتصادی سرمایه‌های خود را از بازار باز پس گیرند.

رئیس دانشکده عمران تربیت مدرس در این زمینه اظهار کرد: آمار و ارقام نشان می‌دهد ما امسال کمترین سرمایه‌گذاری را در بخش مسکن داشتیم. وقتی‌که سرمایه‌ها از بازار مسکن خارج می‌شود و آمار ساخت‌وساز کاهش می‌یابد نیاز و تقاضای انباشته مسکن افزایش می‌یابد.

وی در خاتمه افزود: وضعیت ساخت‌وساز در سال 94 به‌واسطه نبود تحریک سازنده‌ها برای بازگشت به بازار، عدم فروش واحدهای مسکونی نوساز در فاصله بعد از جهش قیمت بهار 92 تاکنون، نامشخص بودن چشم‌انداز سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در سال های 93 و 94 به‌واسطه ابهام در برنامه دولت برای توانمندسازی قدرت خرید مصرفی، پیامد سونامی احداث آپارتمان در سال‌های 90 و 91 (به‌واسطه جو روانی ناشی از اجرای طرح تفصیلی جدید تهران)، عدم دسترسی سازنده‌ها به تسهیلات بانکی نه‌چندان گران‌قیمت ،  تأثیر منفی روند کاهشی تورم بر سود قابل‌تصور سازنده‌ها از فروش مسکن و افزایش قابل‌توجه عوارض ساخت از سمت شهرداری مناسب نبود و به نظر می‌رسد درمان این مشکلات در چند ماهه نخست سال 95 دور از انتظار است.

مسوولان در انتظار اتفاقات بزرگ بودند
ایرج رهبر، عضو کانون انبوه‌سازان هم با بیان این مطلب که مشارکت بخش خصوصی در ساخت‌وساز سال 94 نسبت به سال 93 کاهش داشته است به اقتصادنیوز گفت: اگرچه بسیاری از انبوه‌سازان سودهای جانبی ساخت‌وساز را بسیار کاهش دادند اما به دلیل عدم قدرت خرید این ساخت سازها انباشت شده است.

رهبر در این مورد تصریح کرد: مسوولان با افزایش وام 80 میلیون تومانی به 160 میلیون تومان در انتظار اتفاق‌های بزرگ در عرصه تقاضا بودند که متأسفانه به دلیل اقساط بسیار سنگین تنها 37 هزار نفر اعلام آمادگی برای دریافت مسکن داشته‌اند که در مقابل یک‌میلیون و 500 هزار واحد خالی رقم قابل‌توجهی نیست.

این عضو کانون انبوه‌سازان در این مورد عنوان کرد: عدم توجه به بخش خصوصی عواقب وخیمی در عرصه ساخت ساز ایجاد کرده است.

رهبردر خاتمه بیان کرد: مسوولان باید نگاه ویژه‌ای به ساخت‌وساز داشته، باشید زیرا این صنعت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با صدها شغل و حرفه در ارتباط است.

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید