دلایل مخالفان و موافقان حفظ کارت سوخت

از یکسو به اعتقاد شماری از نمایندگان مجلس کارت سوخت ،دیگر کارایی خود را از دست داده و زیرساخت های آن بایستی فقط برای استفاده در شرایط ضروری حفظ شود ، از سوی دیگر منتقدان حذف کارت سوخت معتقدند قیمت بنزین در داخل ایران همچنان با فوب خلیج فارس فاصله دارد و حذف کارت سوخت، در واقع پرکردن جیب قاچاقچیان است.
دلایل مخالفان و موافقان حفظ کارت سوخت

به گزارش خانه ملت، کارت سوخت از سال گذشته تاکنون سرنوشت متعددی را طی کرده است، چرا که  در اواخر مجلس نهم نمایندگان به حفظ کارت سوخت رای دادند و در ابتدای مجلس دهم و در جریان ارائه اصلاحیه بودجه ٩٥ تصمیم گیری در این خصوص را به دولت واگذار کردند، که دولت در واقع به حذف کارت سوخت تمایل داشت.

چند ماه پس از تصویب ضمنی حذف کارت سوخت برخی نمایندگان با تهیه طرحی خواستار حذف کارت سوخت شدند که این طرح به صورت یک فوریتی در صحن علنی رای آورد و پس از طرح در کمیسیون و رای مثبت به آن هم اکنون منتظر طرح دوباره در صحن علنی مجلس است؛ لذا گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل ازخانه ملت در گفت وگو با یکی از نمایندگان مخالف و موافق حذف کارت سوخت جویای دلایل آنها برای مخالفت و موافقت شده است، که به  شرح  زیر است:

قره خانی: کارت سوخت کارایی خود را از دست داده است

اسدالله قره خانی به عنوان موافق حذف کارت سوخت با اشاره به صدور کارت سوخت برای خودروهای سال ٩٦ گفت:حفظ کارت سوخت تنها در زمانی که تحریم ها بنزین به ایران فروخته نمی شد و در تولید بنزین خودکفا نبوده و بنزین های تولیدی از لحاظ کیفی در سطح پایینی قرار داشت، ضروری بود که در آن زمان عملکرد مثبتی  نیز از خود نشان داد.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حفظ کارت سوخت  در زمانی که تفاوت قیمت بین داخل و خارج از مرزها بود، کارایی مناسبی داشت، افزود: در حال حاضر قیمت بنزین واقعی شده و حدود دو سال بوده که عملا کارت سوخت حذف شده است و هیچگونه سهمیه بندی برای سوخت وجود نداشته، لذا حفظ کارت سوخت ضرورتی ندارد.

زیرساخت های کارت سوخت برای استفاده در شرایط ضروری حفظ می شود

قره خانی با اشاره به اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، لاوان و بندرعباس حدود ١٥ میلیون لیتر بنزین وارد چرخه سوخت کشور کرده اند، ادامه داد:با توجه به تولید داخلی بنزین و گام نهادن در جهت خودکفا شدن در بنزین حفظ کارت سوخت معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه زیرساخت های کارت سوخت برای استفاده در شرایط ضروری حفظ می شود، یادآور شد:بنابر اعلام وزارت نفت در حال حاضر در بخش بنزین قاچاق معناداری وجود ندارد، اما  کارت سوخت گازوییل به دلیل احتمال وجود قاچاق حفظ می شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید براین حفظ کارت سوخت مستلزم هزینه است، تصریح کرد:  میزان هزینه ای که برای حفظ کارت سوخت انجام می شود را می توان در گسترش زیرساخت های مختلف کشور هزینه کرد.

ادیانی:حذف کارت سوخت پرکردن جیب قاچاقچیان است

این در حالی است که سید علی ادیانی به عنوان مخالف حذف کارت سوخت بنزین گفت: دستگاه های نظارتی،  مجلس و کمیسیون انرژی مجلس خواهان حفظ کارت سوخت هستند که با رای مثبت خود به طرح حفظ کارت سوخت بر روی آن صحه گذاشتند.

نماینده مردم  قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه الزامات و دغدغه های صدور کارت سوخت برطرف نشده است، افزود:کارت سوخت تا حدودی جلوی قاچاق سازمان یافته و قاچاقچیان را می گیرد و کنترل موثری بر میزان مصرف سوخت و جایگاه ها وجود دارد، که قاچاق را مهار می کند.

قیمت بنزین در داخل ایران با فوب خلیج فارس فاصله دارد

ادیانی با تاکید بر اینکه قیمت بنزین در داخل ایران با فوب خلیج فارس فاصله دارد، ادامه داد:بنزین در ترکیه حدود ٥ هزار تومان است، که این تفاوت قیمتی امکان قاچاق بنزین به این کشور را تشدید می کند.

وی یادآور شد:حذف کارت سوخت پرکردن جیب قاچاقچیان و واردکنندگان بنزین است و با حذف کسانی که در امر تجارت قاچاق بنزین هستند، خیالشان راحت می شود.

نایب رییس کمیسیون انرژی با بیان اینکه  از حفظ سامانه هوشمند کارت سوخت می توان بهره برداری های دیگری کرد، تصریح کرد:باید کنترل دقیقی بر تولید و واردات بنزین، توزیع بنزین در بین جایگاه های سوخت و مردم صورت گیرد و دولت برای حفظ این مزایا باید هزینه بپردازد، که می توان این هزینه ها را با برندسازی جایگاه های سوخت تامین کرد.

به هر طریق ، ماندن یا رفتن طرحی ملی که از اجرایی شدن آن چندسالی می گذرد به تصمیمی هوشمندانه نیاز دارد تا جنبه های مثبت و تبعات منفی آن در جهات مختلف بررسی شود. در چند سال گذشته از یکسو ، اجرای آن موافقان بسیار داشته و به اعتقاد برخی کارشناسان حوزه انرژی آثار مثبت مختلفی در جلوگیری از قاچاق سوخت ، برنامه ریزی در سمت و سوی تولید ، واردات و مصرف سوخت و ابعاد دیگر اجرایی آن داشته است .

این طرح از سوی دیگر نیز همواره منتقدان جدی نیز داشته و به اعتقاد منتقدان ماندن کارت سوخت ، اجرای این طرح دیگر تاثیر چندانی بر قاچاق نداشته و تنها به مردم هزینه وارد می کند . اما آنچه ناگفته پیداست کارت سوخت فارغ از ماندن یا رفتن باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود و تکلیف مردم برای حفظ یا حذفش مشخص شود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید