دغدغه تمام نشدنی مردم و دولت

از زمانی كه كلنگ احداث نخستین واحد مسكن مهر دركشور به زمین زده شد حدود 9 سال می گذرد اما به نظر می رسد حركت در مسیر ساخت واحدهای مسكن مهر چندان مورد رضایت مردم و دولتمردان نبوده است.
دغدغه تمام نشدنی مردم و دولت

مسكن مهر از موضوعات چالش‌برانگیز در دولت‌های نهم و دهم با هدف كاهش قیمت مسكن و خانه دار شدن اقشار كم درآمد بود.
به گزارش ایرنا، در استان لرستان نیز كه سرانه درآمدی مردم آن كمتر از متوسط كشوری است، مسكن مهر بارقه امیدی بود برای اقشار كم درآمد كه رویای خانه دار شدنشان به واقعیت تبدیل شود.
در آن زمان سهم اولیه لرستان از مسكن مهر 45 هزار و 800 واحد تعیین شد كه به رغم اینكه مقرر شده بود پرونده ای این طرح تا سال 94 در استان بسته شود اما به دلیل مشكلات متعدد این اتفاق رخ نداد ضمن اینكه سایت های مسكن مهری كه واحدهای مسكونی آنها به متقاضیان تحویل شده دارای برخی مشكلات از جمله نبود مدرسه ، مسجد، فضای ورزشی، درمانگاه و سرویس های مناسب حمل و نقل است.

***45 هزار و 800 واحد سهم لرستان از مسكن مهر
مدیركل راه و شهرسازی لرستان در این باره می گوید: بر اساس آمار، مجموع واحد های مسكن مهر استان 45 هزار و 800 واحد بود كه تا پایان شهریور ماه 92 تعداد بیست هزار و 500 واحد از آنها كه بیشتر به صورت خود مالك بودند به بهره برداری رسید و از نیمه دوم سال92 تا پایان سال 94 نیز تعداد 12 هزار و 600 واحد یعنی معادل 27 درصد كل مسكن مهر استان در فرایندی دو و نیم ساله به بهره برداری رسید.
شهرام ملكی افزود: با پیگیری های مستمر كه طی سال 94 صورت گرفت وضعیت تعداد هفت هزار و 704 واحد مسكن مهر تعیین تكلیف و شرایط بهره برداری و تحویل آنها به متقاضیان انجام شد.
به گفته وی در تمامی سایت های مسكن مهر دولتی هیچ واحدی به متقاضی تحویل نشد مگر اینكه تمامی خدمات مربوط به امور زیربنایی شامل گاز، برق، آب و فاضلاب و سایر امكانات رفاهی مهیا شود و سپس اجازه تحویل و اسكان داده شد.
ملكی یادآور شد: در خصوص تسهیلات بانكی با همكاری مجموعه بانك های استان در فروش اقساطی و تحویل دفترچه اقساط كار بخوبی انجام شد و علاوه بر این در خصوص آماده سازی نیز عمده سایت های مسكن مهر از نظر تامین خدمات روبنایی و آماده سازی شرایط اجرای شبكه معابر ،جدول ، زیر سازی ،پیاده روسازی و آسفالت در دستور كار قرار گرفتتند كه این اقدامات مستلزم صرف هزینه هایی بود كه با دریافت 170 میلیارد ریال اعتبار بصورت متمركز از طریق وزارت راه و شهرسازی انجام شد.

***نیاز 9 سایت مسكن مهر استان به آموزشگاه و سالن های ورزشی و فضای درمانی
مدیركل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینكه سایت های مسكن مهر 9 شهر استان نیازمند احداث آموزشگاه هستند افزود: هم اكنون مدرسه 18 كلاسه فاز یك خرم آباد 95 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و زمین فاز دوم نیز تحویل شده و مدرسه 18 كلاسه بروجرد در مرحله اسكلت فلزی است.
ملكی خواستار ارتقا پایگاه های سلامت در سایت های مسكن مهر شد و گفت: شش هزار و 500 خانوار ساكن در مسكن مهر بروجرد و پنج هزار واحد در خرم آباد نیازمند ایجاد و ارتقا پایگاهای سلامت هستند.
ملكی اضافه كرد: به همین منظور اداره كل راه و شهرسازی استان زمین مورد نیاز برای ساخت پایگاه های سلامت در سایت های مسكن مهر را در اختیار دانشگاه علوم پزشكی قرار می دهد.
وی با اشاره به نیاز شش سایت مسكن مهر استان به سالن ورزشی اظهار داشت: هفت هزار و 897 واحد مسكن مهر استان در شش ماهه سال 95 به بهره برداری می رسد كه دستگاههای مختلف باید برای رفع نیازمندی ساكنان این واحدها به امكانات مختلف اقدام كنند.

***ضرورت احداث 408 كلاس آموزشی در سایت های مسكن مهر
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان نیز گفت:408 كلاس آموزشی باید برای سایت های مسكن مهر استان احداث شود.
محمد چگنی افزود: با توجه به بررسی تعداد واحدهای مسكن مهر استان و با فرض چهار نفر برای هر خانواده، تعداد دانش آموزان ساكن در این واحدها برآورد شده است.
وی تصریح كرد: در این راستا باید 30 مدرسه احداث شود كه اعتبار مورد نیاز آن حدود 940 میلیارد ریال است.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان اضافه كرد: در حال حاضر دو مدرسه در سایت مسكن مهر بروجرد در دست ساخت بوده كه در این خصوص یك مدرسه 18 كلاسه با پیشرفت فیزیكی 80درصد مهر ماه امسال تحویل آموزش وپرورش می شود.
چگنی ادامه داد: مدرسه 18 كلاسه مسكن مهر خرم آباد نیز با پیشرفت فیزیكی 90 درصد پاییز امسال آماده پذیرش دانش آموز می شود.
به گفته وی اداره كل نوسازی مدارس لرستان، طبق ماده الحاقی 27 برای واگذاری پروژه های مدرسه سازی در مسكن مهر به بخش خصوصی اعلام آمادگی كرده است.

***ایجاد 10 پایگاه سلامت مسكن مهر تا خرداد 96
مشاور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی لرستان نیز از اراه اندازی پایگاههای سلامت در سایتهای مسكن مهر این استان خبر داد.
طهماسب نظری با بیان اینكه احداث این پایگاهها تا كنون برای سایت های خرم آباد و بروجرد پیش بینی شده افزود: 10 پایگاه سلامت در سایت های مسكن مهر استان تا خرداد 96 توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا احداث می شود.
وی اضافه كرد: چنانچه سایت های مسكن مهر استان بیش از دو هزار و 500 نفر جمعیت داشته و دسترسی این افراد به مراكز بهداشتی و درمانی محدود باشد ، دانشگاه علوم پزشكی آمادگی دارد تا زمان ساخت پایگاه های بهداشتی ، در یكی از واحدهای مسكن مهر خدمات بهداشتی را ارائه دهد.
به گفته وی به ازای هر 12تا 25 هزار نفر باید یك پایگاه سلامت و به ازا هر 50 هزار نفر نیز یك مركز سلامت جامعه وجود داشته باشد.

***عدم آمادگی زیرساخت های مشكل پیش روی مخابرات
مدیرعامل شركت مخابرات لرستان نیز گفت: در حال حاضر شماره های منصوب شده 10 طرح مسكن مهر استان12 هزار و 166 مورد است.
هومان محمودی افزود: از این تعداد سه هزار و 585 شماره دایر شده و یكهزار و 71 واحد نیز دارای خط اینترنت هستند.
به گفته وی معارضان محلی، عدم آمادگی زیرساخت ها در كف و بر خیابان و عدم همكاری شهرداری در اخذ مجوز حفاری از مشكات پیش روی مخابرات برای ارائه خدمت بهتر به ساكنان مسكن مهر است.

***هزینه 20 میلیارد ریالی برای گازرسانی به واحدهای مسكن مهر
مدیرعامل شركت گاز لرستان گفت: تاكنون 20 میلیارد ریال برای گازرسانی به واحدهای مسكن مهر استان هزینه شده است.
حشمت الله شمس خرم آبادی افزود: تمامی سایت های متقاضی گازرسانی شده و راه و شهرسازی تاكنون گازرسانی سایت 648 واحدی پلدختر را اعلام نكرده است.
وی تصریح كرد: در قراردهای اولیه مقر شده بود دو سوم هزینه های گازرسانی به سایت های مسكن مهر توسط راه وشهرسازی تامین شود كه این مهم محقق نشده است.

***خدمات مورد نیاز واحد های مسكن مهر لرستان تامین می شود
معاون امور عمرانی استانداری لرستان نیز گفت: تمامی دستگاه های خدمات رسان به واحد های مسكن مهر موظف هستند خدمات مورد نیاز ساكنان این واحدها را با استفاده از منابع ملی و استانی تامین كنند.
محمد اصلانی با بیان اینكه دولت مصمم است پرونده مسكن مهر را در سال 95 خاتمه دهد گفت: مقرر شده دستگاه های مرتبط برای تامین خدمات مورد نیاز واحدهای مسكونی، یك سوم منابع مورد نیاز را از طریق ملی، یك سوم را با استفاده از منابع استانی و یك سوم منابع مورد نیاز را طریق سازمان ملی زمین و مسكن تامین كنند.
معاون عمرانی استانداری لرستان گفت: همچنین با متولی گری اداره كل اوقاف و امور خیریه مقرر شده تا نسبت به احداث یك باب مسجد با كمك 200 میلیون تومانی اداره كل راه و شهرسازی اقدام شود و مابقی اعتبار مورد نیاز این مسجد با مساحد 400 متر به كمك پیگیری اداره كل اوقاف از سوی قرار گاه خاتم تامین و ساخت آن آغاز شود.
معاون عمرانی استانداری لرستان گفت: علاوه بر این نیروی انتظامی نیز باید نسبت به ایجاد تعداد چهار كلانتری در سایت های مسكن مهر شهرستان خرم آباد اقدام كند.
وی با اشاره به اینكه یكی از دلایل ایجاد بافت های ناتوان شهری كم توجهی به حقوق شهروندان است گفت: شهرداری های مناطق موظف هستند نسبت به انتقال زباله های سایت های مسكن مهر اقدام كنند و سازمان اتوبوسرانی نیز باید به ارائه خدمات مورد نیاز این شهروندان بپردازد.

*** اعلام شرایط واگذاری یكهزار و 764 واحد مسكن مهر فاقد متقاضی
مدیر كل راه و شهرسازی لرستان از اعلام شرایط واگذاری یكهزار و 764 واحد مسكن مهر فاقدمتقاضی در استان خبر داد.
ملكی بیان داشت: 576 واحد در الیگودرز، 626 واحد در خرم آباد و 202 واحد در پلدختر به متقاضیان واگذار می شود.
وی گقت: افراد متاهل یا سرپرست خانوار یا زنان خودسرپرست كه دارای حداقل 35 سال سن هستند و آن دسته از متقاضیانی كه از امكانات دولتی شامل زمین مسكونی یا واحدمسكونی استفاده نكرده اند می توانند برای دریافت این واحدها اقدام كنند.
وی همچنین عدم دارابودن مالكیت زمین یا واحد مسكونی از سال 84 به بعد و بومی بودن شهر مورد تقاضای واحد مسكونی از دیگر شرایط واگذاری به متقاضیان است.
ملكی افزود: جزئیات واحدهای موجود به تفكیك شهرها، وضعیت پیشرفت فیزیكی و پیش بینی هزینه تمام شده سهم متقاضی در سایت این اداره كل به نشانی rul.ir اعلام شده است.
به گفته وی مدت ثبت نام یك ماه از تاریخ انتشار آگهی بوده و قابل تمدید نیست.

*** اجرای بی برنامه طرح مسكن مهر در گذشته هزینه سنگینی در بر داشته است
استاندار لرستان نیز گفت: اجرای بی برنامه طرح مسكن مهر در گذشته هزینه زیادی را اكنون به دستگاههای اجرایی تحمیل كرده است.
هوشنگ بازوند افزود: دستگاههای مرتبط با این طرح باید هماهنگی بیشتری داشته باشند و برای رفع مشكلات مسكن مهر از انجام اقدامات جزیره ای و متقابل با یكدیگر پرهیز كنند.
وی با تاكید بر اتمام ساخت واحدهای مسكن مهر در سال 95 گفت: بدون شك برای تعیین تكلیف نهایی این طرح باید اقدامات ویژه و هماهنگی صورت گیرد.
استاندار لرستان ادامه داد: باید برنامه سه ماهه اول مسكن مهر سال 95 به طور دقیق تدوین شود و تمام دستگاههای مرتبط با این طرح به صورت ویژه همكاری كنند.
به گفته وی بر اساس مصوبه هیات دولت از اوایل اردیبهشت ماه سال 95 شرط های مسكن مهر حذف می شود و اداره كل راه و شهرسازی می تواند واحدهای بدون متقاضی را به فروش برساند.
بازوند با اشاره به اینكه حدود دو هزار و 250 واحد نیز فاقد متقاضی است، ادامه داد: افرادی كه تمایل دارند درمزایده شركت كرده و برابر قانون ، بدون قید شرط های لازم و فرم 'ج' این واحدها را خریداری نمایند.
وی تاكید كرد: این واحدها باید ظرف مدت شش ماه به فروش برسد.

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید