در دادگاه متهمان نفتی چه گذشت؟

ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی با حضور متهم، وکلای مدافع او، نماینده دادستان و وکلای شرکت نفت در شعبه 28 دادگاه انقلاب برگزار شد.

به گزارش ایلنا، قاضی مقیسه در ابتدای ششمین جلسه دادگاه شرگای بابک زنجانی با یادآوری اتهاماتی که در کیفرخواست به «م.ش» وارد شده است با بیان این نکته که نمایندگان و وکلای شکات در جلسه حضور دارند جلسه را رسمی اعلام کرد و از مهدی شمس خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و آخرین دفاعیات خود را بگوید.

«م.ش» در آخرین دفاعیات خود گفت: آخرین کلام من این است که تقاضای برگزاری دادگاه غیرعلنی را دارم. با حساب‌سازی شرکت سورینت من را گرفتار کرده‌اند. من در نظر نداشتم که مبلغ را کوچک بشمارم اما نفر اول پرونده، خود همه چیز را قبول دارد و به آن اقرار کرده است. درجلسه دیروز، نماینده دادستان به من گفت که ۲. ۶ میلیون دلار برای شما پولی نیست و این حرف باعث آزرده خاطر شدن من شد اما ۲۶۰ هزار دلار هم برای من پول است. در این چند روز تهمت‌هایی ناروا به من زده شد.

قاضی مقیسه در واکنش به این حرف متهم ردیف دوم پرونده گفت: این تهمت‌ها را چه کسی زده است؟

این متهم بیان داشت که این تهمت‌ها در کیفرخواست آمده است.

مقیسه : کیفرخواست تهمت نیست

قاضی مقیسه جواب داد: کیفرخواست تهمت نیست. کارهایی است که شما انجام دادید و فرزندان نظام آن را جمع کرده‌اند. این‌ها اقرارهای شما است. نکند منظور شما این است که نعوذبالله دادگاه به شما تهمت زده است. شما این بلا را سر نظام آوردید. لطفا بگویید که این پول‌ها کجاست؟

«م.ش» واکنش نشان داد و گفت: کیفرخواست درست نیست.

رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب گفت: ۲۶ جلسه برگزار شده است و به اتهامات شما رسیدگی کرده‌اند. این تهمت زدن نیست. این کارهایی است که شما ۳ نفر و عیادی بالا و پایینتان به نام اسلام و خدمت به نظام این کار‌ها را کرده‌اید. ۱. ۲ میلیارد یورو را مفقود کرده‌اید و نمی‌گویید کجاست. نماینده دادستان فقط اعمال شما را متذکر شده است.

متهم ردیف دوم پرونده جواب داد: خدا پدر و مادر شما را بیامرزد. اسناد را ملاحظه کنید، براساس آن اسناد مشخص است که ۱. ۲ میلیارد کجاست. من حاضرم در ردیابی آن‌ها به شما کمک کنم. براساس نامه وزارت اطلاعات این مبلغ پول به صرافی سفیر آرتین رفته است. همه اسناد را در شرکت سورینت به نام من زدند تا مرا محکوم کنند.

اگر قصدم خیانت بود به کشور بازنمی‌گشتم

او افزود: امیدوارم با اسنادی که ارائه دادم دادگاه به نقطه‌ضعف کیفرخواست پی ببرد و از شرکت سورینت حسابرسی و به شکایت من از این شرکت رسیدگی کنند. نکته بعدی که در این کیفرخواست اصلا به آن توجه نشده شرایط اضطراری و تحریم کشور است. من بر اساس اعتباری که مراجع ذیصلاح به بابک زنجانی داده بودند پا در میدان گذاشتم و شاقول من تاییدیه‌های آن‌ها بود. من هیچ وحدت قصدی با بابک زنجانی نداشتم. اگر قصدم خیانت بود به کشور بازنمی‌گشتم. عدم رد مال توسط نفر اول پرونده من که قصدم خدمت بود به خیانت محکوم کرده‌اند. هیچ‌گاه در ورطه حرام‌خواری و خیانت وارد نشده‌ام.

متهم ردیف دوم خاطرنشان کرد: با علم به همه خطراتی که وجود دارد به کشور آمده‌ام زیرا عاشق وطنم هستم. من جز به جز با استعلامات مقامات امنیتی پا در میان گذاشتم. من می‌توانستم اونور ایر را بفروشم و خودم و نسل‌های بعد از خودم را بیمه کنم اما این کار را نکردم. شریک ترک را به ایران آوردم، از او وکالت گرفتم و الان همه آن‌ها را با وکالت منتقل می‌کنم. اگر دستگیر نمی‌شدم خودم زود‌تر این کار‌ها را می‌کردم. کشتی‌گیر دست و پا بسته چگونه می‌تواند مبارزه کند. خوشبختانه مسائل مربوط به شرکت فال هم در حال رسیدگی است و انشاالله به رد مال ختم می‌شود. تقاضای صدور یک حکم عادلانه براساس قانون را دارم.

مقیسه خطاب به وکیل متهم: آن زمان که وکلای شکات صحبت می‌کردند شما خواب بودید

در ادامه با اجازه قاضی مقیسه، افشار وکیل مهدی شمس به ایراد دفاعیات خود پرداخت و گفت: من به ترتیب رسیدگی اعتراض دارم. متاسفانه الان دقیقا نمی‌دانیم که کسانی که اینجا نماینده و وکیل دارند از ما شکایت دارند یا خیر. به طور مثال سازمان تامین اجتماعی از ما شکایت دارد؟

قاضی مقیسه بیان داشت: فکر می‌کنم آن زمان که وکلای شکات صحبت می‌کردند شما خواب بودید. آقای مهدوی‌ثابت به عنوان وکیل شرکت نفت صحبت کرد. اگر این شکایت نبوده است پس چه بوده؟ در محدوده کیفرخواست صحبت کنید. تقدم و تاخر‌ها را ول کنید. این‌ها نماینده و وکلای شکات هستند که در جلس حضور دارند و اگر جایی لازم باشد صحبت می‌کنند. این حرفی که می‌زنید شکایت نشده است غیر مستند است.

وکیل متهم: نماینده دادستان بار‌ها حرف موکل من را قطع کرده است

وکیل متهم خاطرنشان کرد: زمانی وکیل شرکت نفت صحبت کرده است که موکل من نیمی از دفاعیه خود را خوانده بود. این یک ایراد اساسی است که به روند دادرسی داریم.

مقیسه جواب داد: از نظر من این ایراد اساسی نیست.

افشار در ادامه دفاعیات خود گفت: نماینده دادستان بار‌ها حرف موکل من را قطع کرده است.

مقیسه واکنش نشان داد و گفت: ایشان به درخواست من برای روشن شدن پرونده صحبت کرده است.

وکیل متهم پاسخ داد: شما در مقام قضاوت باید این سوال‌ها را می‌پرسیدید.

مقیسه: اینکه دهان به دهان متهم بگذارم درست نیست

مقیسه گفت: اگر من در مقام قاضی از متهم زیاد سوال بپرسم می‌گویند قاضی قصد تحقیر او را دارد. اینکه من دهان به دهان متهم بگذارم درست نیست.

وکیل متهم گفت: اگر دفاعیات موکلم قطع نمی‌شد بهتر بود.

مقیسه بیان داشت: من اگر سوال می‌کنم می‌خواهم مسئله برای من روشن شود زیرا می‌خواهم حکم کنم و فردای قیامت باید جوابگوی اعمالم باشم.

مقیسه: اگر پرونده را مطالعه نکردید و دفاعی ندارید بفرمایید بنشینید

نماینده دادستان واکنش نشان داد و گفت: براساس ماده ۳۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری نماینده دادستان اجازه دارد که اظهارات خود را بیان کند.

مقیسه ادامه داد: این بحث تقدم و تاخری که می‌گویید اتلاف وقت است. این را‌‌ رها کنید این‌ها نمایندگان شکات هستند که اینجا نشسته‌اند. اگر پرونده را مطالعه نکردید و دفاعی ندارید بفرمایید بنشینید.

وکیل «م.ش»اظهار داشت: ممکن است خارج رفتن و گرفتن تابعیت انگلیسی در حال حاضر برای موکل من یک نقطه ضعف قلمداد شود اما موکل من با انگیزه‌هایی این کار را کرده و در تمام این سال‌ها همواره در جهت اهداف نظام قدم برداشته است. در طول این سه سال بازجویی و محاکمه با صداقت صحبت کرده‌ است.

او با بیان اینکه ۵ درصد از شرکت اونور ایر بابت کمیسیون خرید هواپیماهایی بوده که در گذشته خریداری شده نه بابت پول نقد، اظهار کرد: موکل من نباید برای آقای زنجانی مجانی کار می‌کرد. از قراردادی که بین آن‌ها منعقد شده است حق العمل کاری استنباط می‌شود نه مشارکت. شما فرد عالمی هستند که من به شما علاقه شخصی دارم. تاریخ‌هایی که در پرونده درج شده بسیار مهم است. اساسا زنجانی از قبل شناخته شده بود و احتیاج به معرفی موکل من نداشت. به اظهارات زنجانی نمی‌شود به چشم دلیل نگاه کرد زیرا او محکوم به افساد فی الارض است و حکمش قطعی شده چطور جاهایی که حرف‌های بابک زنجانی به ضرر موکل من است توجه شده اما آنهایی که به نفع اوست نادیده گرفته‌اند.

موکلم با هماهنگی مقامات امنیتی اقدام کرده/ هر وقت نظام به موکلم احتیاج داشته او حاضر شده است

وکیل متهم ادامه داد:‌ تنها کسی که در آن زمان دارای موقعیت خاصی بود و می‌توانست کشتی اجاره کند موکل من بود. کار‌ها با هماهنگی مقامات امنیتی صورت گرفته است. اگر تایید آن‌ها نبود موکل من وارد این ماجرا نمی‌شد هر وقت نظام به موکل من احتیاج داشت ایشان حاضر شد درست به مانند این دفعه. من از شما سوال می‌پرسم که آیا دلیلی مبنی بر وجود خط مشترک موکل من و بابک زنجانی وجود دارد.

قاضی مقیسه جواب داد: سوال بی‌موردی است که اگر به آن جواب دهم می‌گویند حکم صادر شده است.

وکیل متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی گفت: به صراحت می‌گویم موکل من در گرفتن و انتقال پول نقشی نداشته است. او می‌توانست در انگلستان بماند شرکت اونور ایر را بفروشد و اصلا به کشور بازنگردد. تمام مسائل به دلیل حسن نیت ایشان بود حتی بعد از دستگیر شدن زنجانی در سال ۹۳ هم ایشان پنج بار به ایران آمدند تا سرانجام در برج ۲ سال ۹۳ بازداشت شدند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید