دریافت کد بورسی غیرحضوری در ۱۰ دقیقه

حدود دو هفته از وعده احراز هویت غیرحضوری سجام گذشته است و آخرین اخبار، از اجرای این وعده به صورت آزمایشی حکایت دارد. طبق گفته‌های مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اوراق بهادار و تسویه وجوه احراز هویت غیرحضوری طی روزهای آینده برای همه متقاضیان امکان‌پذیر خواهد بود.

یکی از مصوبات شورای ‌عالی بورس این بود که با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان، مقرر شد تا بورس و سامانه "سجام" برای احراز هویت به صورت غیرحضوری و الکترونیکی عمل کرده و کد بورسی به صورت مجازی صادر شود.

احراز هویت الکترونیکی چگونه است؟

احراز هویت الکترونیکی مجموعه‌ای از راستی آزمایی‌ها در خصوص محل اطلاعات هویتی فرد از طریق اداره ثبت احوال، اطلاعات مربوط به شماره تلفن همراه فرد که با سامانه شاهکار تطابق داده می‌شود و همچنین یکسان بودن شماره همراه فرد با کد ملی، است. همین طور اطلاعات محل سکونت با کد پستی و اطلاعات بانکی که با شماره شبای بانکی نیز مطابقت داده خواهد شد.

یک نکته هم ارسال عکس و فیلم از سوی کاربر است. به این ترتیب فرد با طی مراحل مزبور قادر خواهد بود از طریق اپلیکیشن مربوطه وارد فضای احراز هویتی شود. سپس از طریق ارسال عکس یا فیلم، با بیان یک جمله از کاربر درخواست راستی آزمایی بیشتر می شود. در این مرحله نیز عکس با پایگاه ثبت احوال از طریق هوش مصنوعی تطابق داده می‌شود. در نهایت نیز به دلیل بار مسئولیت بالا و بار حقوقی این موضوع، یک اپراتور وظیفه چک کردن نهایی را دارد تا خطای احتمالی نیز بر طرف شود.

به این ترتیب احراز هویت در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می شود. البته از آنجا که اپراتور چک کننده نهایی به صورت آفلاین است، کمی زمان برای تایید نهایی از سوی این اپراتور صرف می شود.

آخرین وضعیت احراز هویت غیرحضوری سجام

در این راستا، حسین فهیمی- مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه- درمورد آخرین وضعیت احراز هویت الکترونیکی سجام توضیح داد: درحال حاضر احراز هویت الکترونیکی در سامانه سجام به نشانی sejam.ir به صورت آزمایشی انجام می‌شود اما هنوز به صورت رسمی بهره‌برداری و اعلام عمومی نشده است.

وی ادامه داد: برای احراز غیرحضوری همه تایدیه‌ها اخذ شده و بحث‌های حقوقی هم انجام شده است. بعد از آنکه اشکالات پیش بینی نشده آن مشخص شود و طی چند روز آینده امکان احراز هویت غیرحضوری برای همه فراهم خواهد شد.
ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید