دردسر اوپکی‌ها شروع شد!

در ماه گذشته میلادی، صادرات نفت خام آمریکا به چین ۸ برابر افزایش یافت که این امر، حکایت از تنوع بخشیدن چینی ها به سبد تامین کنندگان نفت خود دارد.
دردسر اوپکی‌ها شروع شد!

به گزارش صنعت نویس، آمریکایی ها در ماه گذشته میلادی بیش از یک میلیون تن نفت خام به چین، دومین مصرف کننده بزرگ نفت خام در جهان صادر کردند که این میزان، از حجم صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۸ برابر بیشتر است.

از سوی دیگر، افزایش قیمت نفت دوبی از سوی پالایشگاه های دولتی و غیردولتی موجب شده تا چینی ها از این فرصت برای تنوع بخشیدن به تامین کننده نفت خود استفاده کنند؛ بر این اساس این موضوع می تواند دردسر جدیدی برای تولید کنندگان اوپک ایجاد کند.

بر همین اساس، صادارت نفت خام آمریکا به چین در ماه گذشته میلادی یعنی ژوئن به ۱.۰۹ میلیون تن معادل ۲۶۸ هزار بشکه در روز رسید و همچنین واردات نفت خام عربستان به چین در این ماه، به ۹۴ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد که کمترین رقم در ۶ ماه اخیر است.

به گفته تحلیلگران بازار، این اقدام چینی ها در راستای تنوع بخشیدن به تامین کنندگان نفتی آنها است و پیش بینی می شود صادرات نفت آمریکا در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی، به دلیل افزایش تولید نفت آمریکا، افزایش داشته باشد.

در همین حال، اداره کل گمرک چین در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: حجم صادرات نفت خام آمریکا به چین در ماه ژوئن در مقایسه با ماه قبل از آن ۴۹.۱ درصد روند صعودی به خود گرفته؛ این در حالی است که صادرات نفت آمریکا به چین در ماه قبل از آن یعنی می، ۱۷۹ هزار و ۴۴۲ بشکه در روز ثبت شده است و در مجموع صادرات نفت آمریکا به چین که در سال گذشته میلادی، تقریبا ۳۳۴ هزار و ۳۴ بشکه در روز گزارش شده، جهش پیدا کرده است.

همچنین سهم تولیدکنندگان اوپک برای عرضه نفت در چین طی ۶ ماه اول سال جاری میلادی، به ۵۵ درصد کاهش یافته است؛ در حالیکه این رقم برای مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد ثبت شده است.

بر پایه این گزارش، کارشناسان بازار انرژی معتقد هستند، افزایش سهم اوپکی ها در نیمه دوم سال جاری میلادی برای عرضه بیشتر نفت در چین، تقریبا دور از انتظار است و برآورد می شود صادرات نفت عربستان هم کم و بیش روند نزولی داشته باشد.

در همین حال، نفت وست تگزاس اینترمیدیت با تخفیف در بازارهای جهانی عرضه می شود که این مساله یعنی صادرات نفت آمریکا به پالایشگاه های آسیایی می تواند جذاب باشد؛ ضمن اینکه مجموع صادرات نفت خام به چین در ماه گذشته میلادی، با رسیدن به ۸.۸۲ میلیون بشکه در روز از رشد تقریبا ۱۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل برخوردار شده است.

منبع:مهر

افزودن نظر جدید