درخواست آخوندی از سیاستمداران برای حمایت از دولت

وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت در شرایط خروج آمریکا از برجام در برابر دشمن خارجی ایستاده و سیاستمداران و سایر قوا باید از دولت با صدای واحد حمایت کنند.
درخواست آخوندی از سیاستمداران برای حمایت از دولت

به گزارش صنعت نویس، عباس آخوندی در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته که پیش از ظهر امروز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور وزرای صنعت و دفاع و نیز معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه در شرایط جدید سیاسی و اقتصادی ایران برگزار می شود. در این شرایط آمریکا از توافق برجام خارج شده و موانعی را برای کشورمان ایجاد کرده است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی دولت آمریکا قصد دارد موانعی را برای پیشرفت اقتصاد ایران بر سر راه ما قرار دهد و قطعا خروج چنین کشور قدرتمندی همچون آمریکا از برجام می تواند تلاطم هایی را در اقتصاد جهانی ایجاد کند و نمی توان این موضوع را انکار کرد.

آخوندی مهمترین نکته در این وضعیت را تعهد سایر کشورهای عضو ۱+۵ به برجام عنوان و تصریح کرد: برجام می تواند صلح و امنیت بین الملل را تنظیم کند و از نظر تعاملات اقتصادی برای کشورمان سهولت به همراه داشته باشد. سیاست ایران از ابتدا کاملا روشن بود و ما طبق قانون به تعهدات خود پایبند هستیم و این پایبندی خود به تعهدات را تا زمانی که سایر کشورهای عضو مانند ایران رفتار متعهدانه داشته باشند ادامه خواهیم داد.

وزیر راه در ادامه به بحث نمایشگاه ریلی اشاره کرد و یادآور شد: این نمایشگاه علیرغم فشارهای دولت آمریکا با حضور سایر کشورها برگزار شد و برای ما رفتار متعهدانه سایر کشورهای عضو ۱+ ۵ و امضاکننده برجام مبنی بر حضور در این نمایشگاه بسیار مهم بود.

آخوندی با اشاره به حضور ۱۸ کشور در نمایشگاه صنایع ریلی خاطرنشان کرد: ۹۰ شرکت خارجی به این نمایشگاه آمده اند که حاوی این پیام است که در این شرایط هم ایران با دنیا با زبان مثبت در تعامل است؛ ضمن اینکه  دنیا برای حفظ این توافق اهمیت زیادی قائل است چرا که می تواند ضامن صلح منطقه باشد.

آخوندی سپس از سایر فعالان سیاسی درخواست کرد که در شرایط سخت و حساسی که کشور قرار دارد، در بیان نظرات خود دقت داشته باشند چرا که رئیس جمهور و دولت دوازدهم در هر حال در صف مقدم اداره کشور قرار دارند و با گستاخی های آمریکا مبارزه می کند. ادامه این شرایط نیاز به انسجام داخلی دارد و اظهارات تندروانه می تواند بر مردم و سرنوشت کشورمان آثار منفی بگذارد.

به گفته وزیر راه شرایط حساس فعلی می طلبد تا صدای واحد از هر سه قوه و سیاستمداران دلسوز به گوش برسد. هر چند باب گفتگو و انتقاد باید باز باشد و از ستیز داخلی پرهیز شود چرا که اینگونه ستیزها به سود دشمن است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه توسعه ریلی در ایران بالاتر از یک ابلاغ یا تهیه برنامه بوده و به صورت جدی در دستور کار قرار دارد، افزود: دسترسی به فناوری‌های مدرن، حرکت به سمت راه‌آهن پرقدرت و بازسازی شبکه موجود همراه با افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی، جزو اولویت‌های توسعه راه‌آهن قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه سالانه ۴۷ میلیون تن بار در شبکه ریلی حمل می‌شود که یک رکورد محسوب شده و این رکورد ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: برای افزایش ظرفیت حمل بار با قطار، شبکه موجود باید به چشمه‌های بار متصل شود و مراکزی که بار انبوه تولید می‌کنند، کالای خود را با قطار جابجا کنند.

به گفته آخوندی، برای آنکه شبکه فعلی به چشمه‌های بار متصل شود، نیازمند احداث ۳۰۰ کیلومتر خط آهن در قطعات ۲ تا ۲۰ کیلومتری هستیم. این در حالی است که سیستم در این خصوص مقاومت جدی نشان می‌دهد. برای رسیدن به این وضعیت، باید نگاه به حمل و نقل تغییر یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سالانه ۱.۷ میلیارد سفر در کشور انجام می شود، افزود: ۷ میلیون سفر از این حجم مسافرت‌ها در حومه کلانشهرها است که باید بازار اصلی این جابجایی، حمل و نقل ریلی باشد؛ درحالی‌که نظام شهرسازی ما مبتنی بر جاده است ولی باید به ریل‌پایه تغییر یابد که این برنامه از دو سال پیش آغاز شده است.

وی یادآور شد: اساسنامه شرکت حمل و نقل ریلی حومه به تصویب هیأت وزیران رسید و برای توسعه حمل و نقل حومه‌ای ریل‌پایه ۲، ۳ و ۴ خطه کردن خطوط ریلی را در حومه کلانشهرها آغاز کرده‌ایم. همزمان با توسعه حمل و نقل حومه‌ای، احداث خط آهن سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان آغاز شده است.

آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: در ششمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی برای اولین‌بار قرارداد تأمین مالی ریلی از طریق بازار سرمایه و با تضمین شرکت راه‌آهن به امضا خواهد رسید.

 

منبع:مهر

افزودن نظر جدید