درآمد صنعت کشتیرانی آب رفت

یک موسسه تحقیقاتی با اشاره به کاهش شدید درآمد صنعت کشتیرانی و به ویژه نفتکش‌ها در سال ۲۰۱۶ نسبت به توسعه ناوگان حمل گازمایع جهان هشدار داد وگفت: درآمد کشتی‌های حمل گازمایع رو به کاهش است.
درآمد صنعت کشتیرانی آب رفت

به گزارش مهر ، موسسه تحقیقاتی «کلارکسونز» با انتشار گزارشی، اعلام کرد: شاخص‌ها که نشان دهنده میانگین درآمد در بخش تانکر، فلّه بر، کانتینربر و شناورهای حمل کننده گاز است در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به رقم ۱۰ هزار و ۵۷۴ دلار در روز رسید که خبر از کاهش ۱۱ درصدی آن از آغاز سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون می‌دهد.

در بخش شناورهای حمل فله خشک، بازار برای مدتی تحت فشار جدی بود و درآمد شناورهای کیپ سایز در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با نرخ میانگین سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۴ درصد کاهش داشت.

درآمد نفتکش‌ها در سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با درآمد قابل توجه آن در سال ۲۰۱۵ میلادی کاهش یافته و این درحالی است که رشد تجاری در سال ۲۰۱۶ میلادی تقویت شده بود.

این موسسه تحقیقاتی همچنین اعلام کرده است: با وجود رشد ثابت ناوگان در دو بخش تانکر و شناورهای حمل کننده نفت خام، این بازار تحت فشار بود به گونه‌ای که میانگین درآمد این نوع شناورها در ماه نوامبر در مقایسه با میانگین سال ۲۰۰۹ میلادی ۲۳ درصد کاهش یافت.

این گزارش با اشاره به تاثیر رشد سریع ناوگان LPG و وخامت اوضاع در این بخش تاکید می‌کند: بازار شناورهای PCTC  نیز تحت فشار جدی بود به گونه‌ای که درآمد یک فروند شناور با ظرفیت ۶ هزار و ۵۰۰ CEU به ازای هر روز در ماه نوامبر به ۱۶ هزار دلار رسید که ۲۴ درصد در مقایسه با میانگین اعلام شده در سال ۲۰۰۹ میلادی کاهش داشت.

در بخش شناورهای حمل کالای عمومی، بازار چارتر کانتینربرها به پایین ترین حد خود در سال ۲۰۱۶ میلادی رسید؛ به گونه ای که نرخ چارتر ۶ تا ۱۲ ماهه برای یک فروند شناور کانتینری با ظرفیت دو هزار و ۷۵۰ TEU به ازای هر روز در ماه نوامبر به شش هزار و ۵۰ دلار رسید که خبر از نزول ۲۶ درصدی آن در مقایسه با نرخ میانگین سال ۲۰۰۹ میلادی می‌دهد.

در مقابل و در برخی قسمت‌ها مانند شناورهای RO-RO نرخ درآمد در سال ۲۰۱۶ میلادی به نسبت ثابت بود و آمار ثبت شده در ماه نوامبر خبر از افزایش ۴۳ درصدی آن در مقایسه با میانگین ثبت شده در سال ۲۰۰۹ میلادی می دهد.

نرخ چارتر شناورهای مسافربری در ماه نوامبر نیز ۴۶ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی افزایش یافت و به طور کلی بخش شناورهای کروز شاهد رشد و توسعه بسیار خوبی در سال ۲۰۱۶ میلادی بودند.

بیشتر شرکت‌های مالک شناورها امیدوارند تا در سال ۲۰۱۷ میلادی، تغییرات مثبتی را در صنعت کشتیرانی شاهد باشند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید