دارای ندار !

امروز دوشنبه در میان هفته داغ تابستان بازار را در حالی آغاز کردیم که بازارو حاشیه های ان به خصوص حاشیه ها هم به اندازه هوا داغ بود . یکی از سخت ترین و بهتر است بگوییم تلخ ترین روزهای اخیر را داشتیم .

صنعت نویس: قبل از هر چیز بگوییم تلخ از این نظر که بی اخلاقی و بی نظمی و بی منطقی در بازار موج می زد و سخت از این نظر که باید این شرایط را تحمل میکردیم . ببنید نمیدانیم واقعا از کجا شروع کنیم ابتدا سراغ انچه گذشت می رویم بازار ابتدا به نظر میرسید قبل از این تایید و تکذیب ها تحت تاثیر چند روز مثبت بودن و ریزش دلار اماده عرضه بود ولی نه به این شدت و البته اول وقت نیز بازار بد نبود ولی این تایید و تکذیب ها به خصوص نوع ان حسابی بازار را غافلگیر کرد .
بی شک مهم ترین پشتوانه هر تاجری اعتبار و اعتماد اوست و انجایی که فقط با یک تلفن میخرد و میفروشد اوج اعتماد به اوست بازار به دولت اعتماد کرده ولی این خود دولت است که با این نوع مصاحبه ها و تایید و تکذیب ها بازار را به هم میریزد . انصافا بدترین رویداد این بود که این طور بحث دارا و ساراو این پالایشی ها تایید و تکذیب شود . ابتدا دیشب خبر امد تایید شده و منبع هم رسانه ملی و بعد خبر رسید رد شده ! و جالب است هر دو مصاحبه را هم افرادی انجام داده اند که داخل خصوصی سازی هستند ولی در هر صورت خبر نهایی تکذیب این موضوع بود و ریزش اغاز شد ... این که امروز چه ضربه ای به اعتماد سهامداران وارد شد بماند اثرات ان کمتر از یک بمب لبنان برای بازار نبود . برای بازاری که این طور زحمت کشیده شده تا به این نقطه برسد . در این بین هم برخی افراد که به نوعی همیشه سطحی ترین تحلیل ها را میکنند معتقد بودند چرا اصلا خبر رسانی شده ! وظیفه رسانه ها همین است چطور وقتی خبرهای خوب میدهند خوب هستند با یک خبر بد لعن و نفرین می شوند به نظر ایراد از جای دیگری بود . باید گفت نه نوع مصاحبه ، نه زمان ان به خصوص زمان آن مناسب نبود . معقتیدم این اخبار مهم نباید از سمت عزیزان در این ساعات حساس به بازار اعلام شود . باز خدا پدر شاپور را بیامرزد اخبار خاص را چهارشنبه عصر میداد که دیگر کاری از دست کسی در بازار برنمی آمد !
البته امروز در میان این هیاهو ها یک موضوع گم شد و به نظر این بدتر از تکذیب خبر بود . در میانه تمام تایید و تکذیب ها چرا کسی نپرسید دلیل مخالفت وزارت نفت با این موضوع که این شرکت ها به صندوق دارادوم بروند چه بوده؟ و با وجود مخالفت و علم به این موضوع عرضه خرد سهام در بازار ادامه داشته است این بدترین نوع ضربه است یعنی با علم به اطلاعات نهانی فروشنده سهم هم میشوید ؟! فکر میکنید بچه زرنگ بازار هستید ؟! این چه نوع معامله ای است چرا از اعتماد مردم به بازار سرمایه سو استفاده میکنید . از دید ما با شدت باید با این نوع حرکت ها برخورد شود . و یک پیشنهاد... ببنید این بازار دیگر ان بازار قدیم نیست که کمتر از۵ هزار نفر در ان کار میکردند و با هر خبری سر ان را می بریدند امروز بیش از ۲ میلیون نفر به گفته بسیاری فعال بازار داریم و خبرها و مصاحبه های شما مستقیم بر دارایی این افراد موثر است . فزدا این مصاحصبه ها در مورد سهام عدالت می شود پس فردا دارا سوم روز بعد نرخ دلار و ... . باید این موضوع اعلام رسمی شود اگر کسی قصد اعلام خبرهای این چنینی را دارد باید در مقطع مشخص و معین و از یک کانال و یک منبع اعلام شود و اگر هم خلاف واقع بود قطعا باید اثار ضرر و زیان را برعهده بگیرد . چرا چند نفر در مورد یک موضوع اظهار نظرهای متفاوت دارند ! از سوی دیگر سازمان بورس چطور چکش برمیدارد سر کانال های بی نوا میزند که چرا سیگنال میدهید و خبرمیدهید و... به پای این عزیزان که میرسد کجاست ؟! نقش نظارتی چه می شود ؟ امروز بزرگترین سیگنال های اشتباه را این عزیزان به بازار داده اند روزهای قبل با اطلاعات نهانی و علم به عدم انجام موضوع معامله کردند و حالا صدای کسی درنمی اید !
مهناز صادقی

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید