خودرو در بورس شتاب گرفت

آغاز روند مثبت بورس تهران در روزهای اخیر و توجه سهامداران به گروه های متاثر از لغو تحریم‌ها به خصوص صنعت خودرو منجر به جلب توجه اهالی تالار شیشه‌ای به این گروه و افزایش بازدهی و قیمت آنها شده است.

به گزارش صنعت نویس،بورس تهران که چند روزی است روند صعودی خود را به دلیل نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها آغاز کرده و بعد از دو سال رکود، با افزایش قیمت ها و تشکیل صف های خرید مواجه شده است، این روزها حال و روز خوبی دارد و بعد از مدتها، رونق و ورود نقدینگی را مشاهده می کند.

به این ترتیب اگرچه همچنان سایه نگرانی‌هایی همچون افت قیمت نفت و گزارش های ضعیف 9 ماهه و همچنین تنش های سیاسی منطقه در بورس تهران سنگینی می‌کند، اما نزدیک شدن به زمان اجرایی برجام و همچنین افزایش قیمت دلار، سایه این نگرانی ها را کمرنگ کرده و موجب رونق مجدد معاملات بورس تهران و افزایش تعداد خریداران در تالار حافظ و افزایش میانگین بازدهی بورس تهران شده است.

علاوه بر این کاهش شدید قیمت‌ها در دو سال اخیر موجب شده است تا سهامداران حقیقی و حقوقی با انگیزه بیشتری به داد و ستد بپردازند و سهام شرکت‌های ارزان قیمت بورس را خریداری کنند؛ این انگیزه در گروه‌های متاثر از لغو تحریم ها به خصوص شرکتهای حمل و نقلی، بانکی و خودرویی بیشتر دیده می شود به طوری که شرکتهای خودرویی به دلیل لغو تحریم‌ها و همچنین انتشار اخباری مبنی بر سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه و عقد قراردادهای جدید خودرویی در یک هفته اخیر بسیار مورد توجه اهالی تالار شیشه‌ای قرار گرفتند و بیشترین بازدهی را نصیب همراهان خود کردند.

استقبال و توجه اهالی تالار حافظ به گروه خودرویی و لیدر شدن این گروه در بازار این روزهای بورس تهران موجب شده است تا صنعت خودرو از ابتدای دی ماه روند صعودی خود را آغاز کند و با رشد قیمت مواجه شوند به طوری که این صنعت با در اختیار داشتن 30 شرکت، در یک هفته اخیر بیشترین رشد را در بین سایر صنایع تجربه کرد و با ثبت بازدهی 12.5 درصدی در صدر جدول بازدهی صنایع قرار گرفت.

بازدهی یکماهه این صنعت 14 درصد و بازدهی 3 ماهه آن 3 درصد بوده است اما این صنعت در 6 ماه اخیر زیان 23 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

منبع:ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید