خودروی هیبرید چگونه کار می‌کند؟

با توجه به وضعیت قیمت بنزین در این روزها خیلی از مردم دنبال خودروهایی هستند که سوختی به غیر از بنزین استفاده کنند که یکی ازآنها خودروهای هیبرید هستند.
خودروی هیبرید چگونه کار می‌کند؟

خودروهای هیبریدی با مشارکت هوشمندانه میان دو موتور بنزینی (یا دیزل) و الکتریکی، ضمن مصرف سوخت کمتر، سرعت و قدرت بیشتری را ایجاد می‌کنند. در خودروهای معمول با موتور درون سوز بنزینی یا دیزل، انرژی موردنیاز برای رانش خودرو، توسط سوختن بنزین در موتور بنزینی یا گازوییل در موتور دیزل تأمین می‌شود که منجر به ورود آلودگی زیادی به محیط‌زیست می‌شود. در خودروهای برقی، نیروی برق ایجاد شده به کمک مجموعه‌ای از باتری‌ها، موتور الکتریکی را فعال کرده و نیروی رانشی موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند اما مشکل این است که مسافت کمتری را نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزل، بین دو بار شارژ کردن طی می‌کنند. خودروهای هیبریدی مجهز به هر دو نوع موتور‌های نامبرده هستند و درواقع بیش از یک نوع پیشرانه برای حرکت و کارکردن دارند. به‌طور‌کلی کلمه هیبرید (Hybrid)، به معنای مرکب یا ترکیب دو عنصر متفاوت است. گاهی خودروهای هیبریدی با خودروهای برقی اشتباه گرفته می‌شوند؛ در خودروهای هیبریدی دو موتور بنزینی (یا دیزل) و الکتریکی مکمل یکدیگرند. این در صورتی است که خودروهای برقی فقط موتور الکتریکی دارند.

در خودروهای هیبریدی، موتور بنزینی (یا دیزل) معمولاً کوچک‌تر است. کوچک بودن موتور بنزینی (یا دیزل) به این معنی است که سوخت کمتری مصرف می‌کنند، سبک‌تر هستند و فقط برای حالت شتاب گرفتن و بالا رفتن از سربالایی به کمک موتور برقی خودروی هیبریدی می‌آیند. این در صورتی است که موتورهای حجیم‌تر، سیلندرهای بزرگ‌تر دارند و درنتیجه باعث ایجاد وزن بیشتر و لذا مصرف سوخت بالاتر می‌شود.

خودروهای هیبریدی با کمک موتور الکتریکی خود، انرژی جنبشی هدررفته در هنگام ترمزگیری را بصورت الکتریسیته در باتری‌ها ذخیره کرده و مجدداً از آن استفاده می‌کنند. همچنین در این مدل خودرو، موتور بنزینی (یا دیزل) همیشه روشن نیست؛ به‌طور مثال هنگام پارک کردن یا توقف در ترافیک یا پشت چراغ‌قرمز، موتور خاموش شده و موتور الکتریکی فعال و روشن باقی می‌ماند، درنتیجه سوخت کمتری مصرف‌ و آلودگی کمتری تولید می‌شود. مدیریت تغییر حالت حرکت، بین موتور بنزینی (یا دیزل) و موتور الکتریکی در شرایط مختلف رانندگی و جاده، کاملاً هوشمند بوده و توسط کامپیوتر مرکزی خودرو کنترل می‌شود.

یکی از بزرگترین نکات منفی و معایب خودروهای هیبریدی بدون شک قیمت بالای این محصولات است که البته پیش بینی می‌شود با افزایش محبوبیت آن و ارائه تسهیلات مناسب از سوی دولت‌های مختلف، قیمت نهایی مصرف کنندگان آن نیز کاهش خواهد یافت.

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برساند بنابراین بسیاری از شرکت‌های خودرو سازی در جهان از خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جذب کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند افزایش روز افزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروها موجب شده از شرکت‌های خودروساز در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود در طراحی و تولید خودروهای بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

تعدادی از خودروهای هایبرید موجود در کشورمان عبارتند از :تویوتا کمری XLE - تویوتا کمری SE- لکسوسNX300H - تویوتا پریوس - لکسوس CT200H - هیوندای سوناتا هیبریدی - کیا اپتیما هیبریدی - میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید - تویوتا CH-R هیبریدی.
تسنیم

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید