خودروی مردمی برای خواص ایران

طبق گفته سخنگوی فولکس‌واگن، این کمپانی بزرگ در ماه آینده (مرداد) دو خودرو تیگوان و پاسات را به شکل کاملا رسمی به بازار ایران وارد خواهد کرد و فروش این خودروها در هشت نمایندگی معتبر آغاز می‌شود.
خودروی مردمی برای خواص ایران

به گزارش صنعت نویس، در تاریخ خودرو، نام «فولکس‌واگن» به‌عنوان نماد اندیشه تولید خودرویی برای مردم، حک‌ شده است؛ سودایی که آن را به آدولف هیتلر، رهبر حزب نازیسم آلمان، نسبت می‌دهند؛ می‌گویند او از فردیناند پورشه تقاضا کرد، خودرویی بسازد که عموم مردم آلمان توانایی خرید آن را داشته باشند؛ بنابراین شرکت تأسیس‌شده، «فولکس‌واگن» نامیده شد که در زبان آلمانی به معنای «خودرو مردم» است.

این اندیشه در سال ۱۹۳۶ تبلور عینی یافت و نمونه‌های اولیه خودرویی که از یک موتور چهارسیلندر خطی خنک‌شونده با هوا که در عقب ماشین، بهره می‌گرفت، رونمایی شدند. در سال ۱۹۳۷ خودرو مذکور تحت برند فولکس‌واگن با کد شرکت کی‌دی‌اف تولید شد که بعدها با نام فولکس قورباغه‌ای (فولکس‌واگن بیتل) شناخته شد. امروزه از ١٠ خودرو پرفروش تمام دوران صنعت خودروسازی جهان، سه خودرو، به شرکت فولکس‌واگن تعلق دارد، که عبارتند از: فولکس‌واگن پاسات، فولکس‌واگن گلف و فولکس قورباغه‌ای. از آن زمان تاکنون این شرکت به‌عنوان پرتیراژترین خودروساز آلمانی به تولید انواع خودرو مشغول است؛ به‌نوعی که در ژانویه ۲۰۱۷ (بهمن‌ماه ١٣٩٦) شرکت خودروسازی فولکس‌واگن اعلام کرد با سبقت‌گرفتن از رقیب ژاپنی خود، تویوتا، به پرفروش‌ترین خودروساز جهان تبدیل شده است.
این شرکت در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرد که توانسته حدود ۱۰‌میلیون‌و ۳۱۰‌ هزار خودرو در این مدت در کشورهای مختلف جهان به فروش برساند. فولکس‌واگن نه‌تنها در جهان که در بازار رقابتی و دشوار آلمان نیز رتبه نخست میزان فروش را دارد.
ردپای سابقه حضور فولکس‌واگن در ایران به دو دهه ٥٠ و ٩٠ با خودروهای بیتل و گل برمی‌گردد. حال این شرکت بزرگ خودروسازی که در سال ٢٠٠٠ ایران را ترک کرده بود، بار دیگر درصدد ورود به بازار ایران است. این‌بار با همکاری شرکت ماموت، نیویورک‌تایمز در رابطه با چرایی دلایل حضور دوباره فولکس‌واگن در ایران به دو مورد اشاره می‌کند: تکیه کمتر به بازارهای بی‌ثبات چین و برزیل و علت دوم رسوایی اخیر این خودروساز و محکوم‌شدنش به پرداخت جریمه. از یک‌سو آمارها بیانگر روند کاهشی فروش فولکس‌واگن در دو کشور چین و برزیل است و از سوی دیگر پرداخت ٤,٣‌ میلیارددلار به‌عنوان جریمه به دليل محكوميت از سوی دادگاه ایالتی دیترویت آمریکا به‌واسطه انتشار آلاینده‌های دیزلی و دورزدن قانون مشکلاتی را برای این شرکت ایجاد کرده است.
در همین راستا چندی پیش هم فولکس‌واگن فعالیت‌های خود را در روسیه گسترش داد و با کمپانی «جی‌ای‌زد» روسیه قرارداد بسیار خوبی بست؛ قراردادی که حتی طبق آن فولکس‌واگن به ساخت موتور دولیتری برای خودروهای سبک «جی‌ای‌زد» خواهد پرداخت، حالا هم نوبت ماموت است که مانند «جی‌ای‌زد» روسیه این همکاری را آغاز کند. جدای از این دو عامل باید به سراغ عوامل دیگری هم رفت؛ بازار بسیار مستعد ایران با وجود جمعیت ٨٠‌ میلیونی اين كشور و رفع تنگناهای ارتباطات بین‌المللی با واسطه فرصت برجام. طبق گفته مقامات فولکس‌واگن، بازار خودرو در ایران در سال‌های پیش‌رو شاهد رشد بسیار خوبی خواهد بود. بنابراین مسئولان این شرکت معتقدند که «بازار خودرو ایران در سال‌های آینده شاهد رشد بسیار مناسب و قابل‌توجهی خواهد بود، بنابراین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال‌های آینده سالانه سه میلیون خودرو در این بازار به فروش خواهد رسید. به همین خاطر ما هم با هدف کسب سهم حداکثری از این بازار مهم خاورمیانه به این کشور ورود می‌کنیم».
طبق گفته سخنگوی فولکس‌واگن، این کمپانی بزرگ در ماه آینده (مرداد) دو خودرو تیگوان و پاسات را به شکل کاملا رسمی به بازار ایران وارد خواهد کرد و فروش این خودروها در هشت نمایندگی معتبر آغاز می‌شود. شنیده‌های موجود خبر از قیمت‌های بالای این خودروساز مردمی می‌دهند! قیمت‌هایی که محصولات این خودروساز مردمی را به خودروهای خواص مردم ایران تبدیل خواهد کرد.
پیش‌بینی می‌شود بهای پاسات بین ۱۸۰ تا ۲۰۰‌ میلیون و تیگوآن بین ۲۲۰ تا ۲۴۰‌ میلیون تومان در بازار ایران باشد. اگرچه این خودروها در این محدوده قیمتی رقبای جدی دیگری هم دارند، اما نام‌و‌نشان فولکس‌واگن و مصرف سوخت پایین این خودروها از مزیت‌های ورود این شرکت محسوب می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال مصرف سوخت تیگوان با ٥,٥ لیتر در صدکیلومتر است که در نوع خود یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای شهری به‌شمار می‌رود.
ورود شرکت فولکس‌واگن می‌تواند زمینه‌ای برای حضور تولیدات زیرمجموعه‌های این غول خودروساز آلمانی؛ یعنی آئودی، اشکودا، بنتلی، بوگاتی، پورشه، سئات و لامبورگینی را نیز در بازار ایران فراهم آورد، به‌طوری‌که آندر سانت، مدیر پروژه‌های این کمپانی، در ایران اعلام کرد: فولکس‌واگن با بازگشت به ایران یکی دیگر از نقاط خالی خود در نقشه خودروسازی جهانی را پر خواهد کرد.
بدون‌تردید «قیمت» عامل بسیار مهمی در تصاحب بازار ایران است. بنابراین اگر این «خودروساز مردمی» درصدد است تا خودروهایش را به تعداد بیشتری از مردم ایران بفروشد، باید تنوع بیشتری در سبد فروش محصولات خود ایجاد کند و خودروهایی در محدوده قیمتی به‌مراتب پایین‌تری عرضه کند.

منبع:شرق

افزودن نظر جدید