اولتیماتوم سیف به خودروسازان

خودروسازان باید با نظام بانکی همسو باشند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اقداماتی که خودروسازان انجام می دهند با مجوزهای بانکی هماهنگ بوده است. لذا خودروسازان در حال حاضر عملکرد خود را با بانک مرکزی هماهنگ کرده که براساس آن خودروسازان دیگر نمی توانند با هدف اخذ سود نسبت به پیش فروش اقدام کنند و شرایط کنونی شرایط مطلوبی ارزیابی می شود.
خودروسازان باید با نظام بانکی همسو باشند

به گزارش صنعت نویس، ولی الله سیف که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، ادامه داد: هفته دولت برای ما در نظام بانکی مصادف است با هفته بانک داری بدون ربا لذا در این شرایط که هردو مناسبت را داریم سعی می کنیم به معرفی و ارائه دستاورد ها و عملکردها بپردازیم.

وی افزود: واقعیت امر این است که بانکداری ما بر اساس دستورالعمل ها و آیین نامه های اجرایی که دارد، هیچ گونه شبهه ای درباره تطبیق آن با موازین شرعی وجود ندارد. آن چیزی که مبنای طرح انتقاداتی می شود اشکالاتی است که در اجرا به وجود می آید. ما در جهت آشنا کردن و ایجاد انگیزه در همکارانمان در نظام بانکی نیازمند تلاش هستیم اما اگر در این کار سنگین صد در صد توفیق داشته باشیم تازه نیمی از مشکل را حل کرده ایم چرا که پنجاه درصد به طرف معامله ای که بانک با او معامله می کند بستگی دارد لذا برای موفقیت نظام بانکی در اجرای نظام بانکی بدون ربا نیازمند آموزش مفاهیم و مبانی به مردم هستیم بنابراین اگر صدا و سیما فرصت دهد تا کارشناسان فلسفه بانکداری بدون ربا را برای مردم تبیین کنند می توانیم برای نیل به بانکداری اسلامی دست یابیم.
رئیس کل بانک مرکزی درباره اجرای طرح ضربتی وام ازدواج افزود: ما به دلیل کاهش منابع مالی نتوانستیم وام های بانکی را به سرعت بدهیم لذا با همکاری 11 بانک طرح ضربتی وام ازدواج زده شد که بر اساس آمار 288 هزار مورد پرداخت شده و بیش از 198 هزار پرونده هم در نوبت اقدام است و ما برای هر زوج 10 میلیون تومان در نظر گرفته ایم. برنامه هم این است که تا پایان شهریور بتوانیم پرداخت وام های ازدواج را به روز کنیم.
سیف گفت: تورم، زمانی بالای 40 درصد بود که نرخ سود 22 تا 23 درصد بود به این معنا که سپرده گذران در پایان سال قدرت خریدشان 18 تا 20 درصد کاهش می یافت اما امروز با برنامه ریزی های صورت گرفته در جهت کاهش تورم نرخ سود هم کاهش یافته است و در حال حاضر سپرده گذاران 15 درصد سود می گیرند اما تورم تنها 10 درصد است.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: اقداماتی که خودروسازان انجام می دهند با مجوزهای بانکی هماهنگ بوده است. لذا خودروسازان در حال حاضر عملکرد خود را با بانک مرکزی هماهنگ کرده که براساس آن خودروسازان دیگر نمی توانند با هدف اخذ سود نسبت به پیش فروش اقدام کنند و شرایط کنونی شرایط مطلوبی ارزیابی می شود.
وی افزود: نظارت بر عملکرد خودروسازان در این خصوص با بانک مرکزی است و خودروسازان نیز مکلف به همسو بودن با سیاست های نظام بانکی در کشور هستند.
سیف افزود: معوقات بانکی یکی از مشکلات بانکداری ماست. گفته می شود ما دچار تنگنای مالی هستیم که یکی از دلایل آن مطالبات معوق است. در ابتدای کار دولت یازدهم این معوقات 15 و یک دهم درصد از کل تسهیلات را تشکیل می داد که اکنون به یازده درصد رسیده است. دولت مصمم است نسبت به سرمایه بانک ها اقداماتی انجام دهد و نسبت به تسویه بدهی دولت به بانک ها تصمیم هایی دارد.
سیف افزود: واگذاری بنگاه ها از دولت به بانک ها موجب شد تا رویکرد بانک ها به سمت بنگاه داری تغییر کند که این روند در حال پیگیری است. هنوز استانداردهای ما با استانداردهای جهانی فاصله دارد اما در حال حاضر همچون گذشته در مورد بانکداری در کشور نگرانی نداریم.
وی افزود: در کاهش معوقات بانکی برای رسیدن به نورم جهانی نیاز به پیگیری های قضایی و حقوقی دارد که یکی از راههای کاهش معوقات وصول آن هاست یکی حذف آن ها از دفاتر از طریق ذخایری است که برای معوقات در نظر گرفته شده است بخشی هم با افزایش حجم عملیات بانک است که نسبت معوقات بانکی کاهش می یابد که این امور موجب تحقق یک نسبت مناسب خواهد شد. وی افزود: 110 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی است که باید وصول شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: وظیفه اصلی بانک واسطه گری وجوه است و برخوردار بودن و مالکیت دارایی های مالی است. یعنی تسهیلاتی که پرداخت می کند منابع بانک باید صد در صد سیال باشد و بتواند صرف اعطای تسهیلات شود.
وی افزود: اقداماتی که به این امر ختم می شود موجب می شود تا دارایی های بانک در گردش قرار بگیرد لذا قفل شدن سرمایه بانک موجب کاهش قدرت اعطای تسهیلات می شود لذا خروج بانک از بنگاه داری زمان بر است و براساس برنامه ریزی این امر قرار است در مدت 3 سال صورت بگیرد که بانک ها بر اساس استاندارد بانک مرکزی برگردند.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: یکی از دستاوردهای ما در دولت یازدهم ثبات و آرامش در اقتصاد است زیرا موجب پیش بینی ها برای سرمایه گذاران می شود و میزان ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد.
وی افزود: یکسان سازی نرخ ارز در حال حاضر ممکن است اگرچه پیش نیازهایی دارد. ما در برجام به دلیل کارشکنی آمریکا نتوانستیم به همه اهداف بانکی خود برسیم اگرچه با رایزنی های صورت گرفته این ارتباطات بین بانکی در سطح بین الملل در حال شکل گیری است اما این را که چه زمانی صورت می گیرد فعلا نمی گوییم.
سیف در ادامه افزود: اقتصاد ما شرایط خاص خود را دارد یکی از اصول اقتصاد مقاومتی این است که در مقابل نوسانات نرخ ارز در بازار پیش گیری کند. اگر بر نرخ غلط اصرار داشته باشیم منابع کشور هدر می رود. جلوگیری از نوسانات نرخ ارز یکی از کارهای مهم دولت یازدهم بود. ما اجازه نمی دهیم که شوک های ارزی به اقتصاد کشور لطمه بزند.
وی افزود: نقدینگی کشور سیزده هزار هزار میلیاد تومان یعنی هزار و سیصدهزار میلیارد تومان که رقم درشت و بالایی است با برنامه ریز صورت گرفته رشد 5 درصدی اقتصادی در حال حاضر قابل پیش بینی است و امیدواریم محقق شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: حجم نقدینگی می تواند تورم زا باشد لذا ما با اعمال روش هایی نمی گذاریم این امر محقق شود مثلا در رابطه با کاهش نرخ سود ما از 11 شهریور 96 این طرح را عملیاتی خواهیم کرد که در این راستا حساب های کوتاه مدت روزانه را به یکساله تغییر می دهیم با نرخ سود 20 درصد که در صورتی که صاحب حساب بخواهد سرمایه اش را خارج کند با کاهش 10 درصدی سود از ابتدا روبرو می شود ما این اقدام را در جهت حفظ سرمایه های بانکی و کنترل نقدینگی اعمال کرده ایم.
سیف افزود: در حال حاضر موسسه غیرمجاز شناخته شده ای در کشور وجود ندارد و ما همه را تعیین تکلیف کرده ایم. بانک ها و موسسات تحت پوشش صندوق ضمان ها هستند لذا از مردم می خواهیم که به موسسات فاقد مجوز اعتماد نکنند؛ در وب سایت بانک مرکزی نام موسسات مجاز اعلام شده است بانک مرکزی صیانت از سپرده های مردم و نظارت بر بانک ها است.

منبع:تسنیم

افزودن نظر جدید