خوداتکایی 95 درصدی تولید شکر

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی گفت: احتمالا تا افق 1404 به خوداتکایی 95 درصدی در تولید شکر دست یابیم .

علیرضا یزدانی مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از آغاز برداشت کشت چغندر قند بهاره خبر داد و اظهار کرد: اکنون 27 کارخانه قند آمادگی تحویل چغندر قند تولیدی را دارند.

وی با بیان اینکه برنامه 50 هزار هکتاری سطح زیر کشت چغندر قند پاییزهدر دستور کار قرار گرفته است، افزود: همچنین با احتساب نیشکرتولیدی در برنامه ، میزان تولید شکر امسال ،به بیش از یک میلیون و 700 هزارتن خواهد رسید.

به گفته یزدانی سال گذشته با تولید یک میلیون و 600 هزارتن شکر،رکورد تاریخی این محصول زده شد.

مجری طرح چغندر قند در تشریح جزییات طرح خوداتکایی تولید شکر گفت: با توجه به اهمیت چغندر قند در تناوب زراعی محصولات؛ وزارت جهاد کشاورزی توسعه پاییزه این محصول را در دستور کار خود قرار داده و پیش بینی می شود تا افق 1404 به خوداتکایی 95 درصدیدر تولید آن دست یابیم.

این مقام مسوول ادامه داد:افزایش بهره وری آب،افزایش عملکرد در واحد سطح، تولید پایدار و امنیت غذایی از اهداف برنامه خوداتکایی تولید شکر به شمار می روند.

وی سیاست گذاری وزارت جهاد کشاورزی در راستای توسعه کشت پاییزه، حمایت از کشاورزان و ارتقای عملیات به ذراعی چغندر قند بهاره را از عوامل موثر در افزایش عملکرد تولید دانست.

مجری طرح چغندر قند پاییزه با بیان اینکه در کشت پاییزه عمده آب مصرفی مورد نیاز محصول از آب سبز تامین می شود، افزود: براین اساس مصرف آب در این نوع کشت نسبت به کشت بهاره ، 30 تا 50 درصد صرفه جویی به همراه دارد.

یزدانی مصرف سالانه شکر را 2 میلیون و 200 هزارتن اعلام کرد و گفت: با وجود افزایش تولید در سال های اخیر، روند واردات شکر از سیر نزولی برخوردار بوده است.

به گفته وی امسال در صورت تحقق تولید یک میلیون و 700 هزارتن شکر ، میزان واردات به نسبت سال گذشته کاهش خواهد یافت.

این مقام مسوول با بیان اینکه آرامش نسبی در بازار شکر حاکم است، گفت: با توجه به وضع مناسب ذخایر و تولید شکر جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر افزایش قیمت در ماه محرم وجود ندارد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید