خط و نشان رئیس سازمان محیط زیست برای خودروسازان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک تا پایان امسال خبر داد و گفت: بر اساس این قانون، سال آینده از تولید خودروهای غیراستاندارد در کشور جلوگیری می کنیم.
خط و نشان رئیس سازمان محیط زیست برای خودروسازان

به گزارش صنعت نویس، عیسی کلانتری در حاشیه جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران در جمع خبرنگاران افزود: قانون هوای پاک در حال اجرایی شدن است و طبق این قانون با خودروسازانی که خودروی غیراستاندارد تولید می کنند، برخورد خواهد شد.
وی تصریح کرد: کارخانجات خودروسازی بر مبنای پول و قدرتی که دارند، بر قانون غلبه می کنند اما ما باید محکم در مقابل آنها بایستیم.
کلانتری همچنین با اشاره به آلودگی هوای تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه بیش از دو سوم آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای گازوئیلی است و این خودروها عمدتا فرسوده و از رده خارج هستند تنها راه جلوگیری از آلودگی هوای این شهر در فصل سرما و وارونگی دما، نوسازی و از رده خارج کردن این خودروها است.
وی افزود: تعداد خودروهای گازوئیلی و فرسوده شهر تهران حدود 60 تا 65 هزار دستگاه پیش بینی می شود که سه هزار دستگاه از این تعداد اتوبوس های فرسوده شرکت واحد هستند.
کلانتری در خصوص عوامل آلوده کننده هوای شهر تهران در فصل سرما گفت: موتورسیکلت ها 11 درصد، خودروهای شخصی 3 درصد و کارخانه ها و منازل مسکونی نیز حدود 20 درصد در تولید آلاینده ها نقش دارند.
به گفته وی، البته در حال حاضر از ورود کامیون های فرسوده به شهر تهران جلوگیری می شود، اما اتوبوس های فرسوده به دلیل نیاز حمل و نقل عمومی هنوز در حال تردد هستند که دولت در نظر دارد که ناوگان عمومی را هم نوسازی کند.
کلانتری درباره منتفی شدن طرح زوج و فرد با توجه به تاثیر پایین خودروهای شخصی در آلودگی هوا نیز گفت: طرح زوج و فرد در فصل سرما نقشی در آلودگی هوا ندارد و تنها برای مدیریت ترافیک اجرا می شود.

*ابهام در تامین حق آبه محیط زیست
معاون رئیس جمهوری همچنین درباره تامین حق آبه های زیست محیطی برای جلوگیری از آلودگی هوا گفت: بر اساس اعلام وزارت نیرو حق آبه محیط زیست کشور در حدود 11 میلیارد مترمکعب است که عمدتا مربوط به تالاب ها و رودخانه هاست و در تهران حق آبه زیست محیطی خیلی کم داریم.
وی با بیان اینکه اکنون بخش عمده ای از سدها خالی است افزود: وقتی آب نیست باید در ابتدا آب شرب مردم و بعد حق آبه کشاورزی و محیط زیست تامین شود اما در جایی که آب کافی باشد به مقدار استاندارد حق آبه های زیست محیطی را در نظر می گیریم.
کلانتری با اشاره به سفر خود به اصفهان گفت: سد زاینده رود 70 میلیون مترمکعب آب دارد به این معنی که برای کشاورزی و گاوخونی، آبی ندارد.
وی اضافه کرد: صنایع در مجموع حدود 2.3 درصد منابع آبی (معادل 2 میلیارد مترمکعب) مصرف می کنند اما در مقابل حدود 40 درصد تولید ناخالص داخلی را دارند.
کلانتری در ادامه از خبر حذف بودجه گرد و غبار خوزستان اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: خوزستان باید حداقل 2 میلیارد مترمکعب حق آبه زیست محیطی داشته باشد که این نیاز اکنون تامین نمی شود.
به گفته وی، وقتی تالاب شادگان که 500 هزار هکتار وسعت دارد به 80 هزار هکتار کاهش می یابد، مساحت خشک شده این تالاب منشاء ریزگرد می شود.
وی ادامه داد: رودخانه کارون در خوزستان تابستان ها قدرت خودپالایی را از دست می دهد به دلیل اینکه آبی که در رودخانه جریان دارد کمتر از نیازهای زیست محیطی آن است.

*با طرح انتقال آب خزر موافقیم
معاون رئیس جمهوری همچنین درباره طرح انتقال آب خزر به سمنان گفت: با اصل طرح مخالفتی نداریم، اما اجازه شیرین سازی آب دریا در شمال را نمی دهیم.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو حق آبه این طرح را تخصیص داد،ه افزود: اجازه نمی دهیم آب دریا را در شمال شیرین و منتقل کنند و باید آب شور انتقال داده شود کلانتری در ادامه درباره تعطیلات زمستانه مدارس نیز گفت: این طرح پیشنهاد سازمان محیط زیست بوده و برای تصویب آن باید در دولت تصمیم گیری شود.

منبع:ایرنا

افزودن نظر جدید