خط و نشان رئیس جمهور برای جنایتکاران حادثه اهواز

رییس جمهوری ساعتی پیش برای شرکت در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.
خط و نشان رئیس جمهور برای جنایتکاران حادثه اهواز

به گزارش صنعت نویس، رییس جمهور با بدرقه رسمی علی اکبر ولایتی، اسحاق جهانگیری و جمعی از معاونین و وزیران کابینه تهران را ترک کرد. روحانی پیش از ترک تهران در جمع خبرنگاران اهداف سفر به نیویورک و شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد را تشریح کرد.

وی همچنین با بیان اینکه حادثه دیروز اهواز بسیار تاثر انگیز بود، افزود: اولا مراسم به مناسبت دفاع مقدس و ایستادگی مردم در برابر تجاوز بود و اینهایی که این فاجعه را آفریدند در مسیر همان متجاوزین هستند. در دورانی که جنگ تحمیلی بود، همین جمع با همین اسم‌ها از متجاوزین حمایت می کردند و جنایاتی را آفریدند.

 

فاجعه‌آفرینان حادثه تأثرانگیز اهواز مزدور بیگانه‌اند
روحانی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس این گروه‌ها مدت‌ها در خاک عراق ماندند و بعد از پایان جنگ لطف نظام جمهوری اسلامی شامل حال آنها شد. تا زمانی که صدام جنایتکار زنده بودند مزدور او بودند؛ بعد از آن ارباب خود را عوض کردند و یکی از کشورهای جنوبی خلیج فارس آنها را از نظر مالی، تسلیحاتی و سیاسی تحت حمایت خود قرار داده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه این عده جنایت بزرگی را نسبت به شهر اهواز که در طول هشت سال دفاع مقدس ایستاد انجام دادند، تصریح کرد: در روزهای اول جنگ گلوله توپ در خیابان‌های اهواز می‌خورد، اما مردم این شهر اعم از فارس، عرب و یا بختیاری اهواز را ترک نکردند و ایستادگی و دلاوری کردند. بعد از جنگ هم مردم این شهر برای پیشرفت کشور تلاش کردند؛ بسیار متاسفیم که دیروز این مردم دلاور عزادار شدند.

وی گفت: بچه هایی که امروز باید به مدرسه می رفتند شهید شدند؛ پدرها و مادرهایی که امروز باید فرزندان خود را برای رفتن به مدرسه بدرقه می کردند به شهادت رسیدند.

 

عاملان و آمران را می‌شناسیم و بی‌تردید ایران از این جنایت نمی‌گذرد 
روحانی با تاکید بر اینکه بی‌تردید جمهوری اسلامی از این جنایت نخواهد گذشت، خاطرنشان کرد: کاملا برایمان روشن است چه کسانی این کار را کرده اند، به کجا وابسته هستند. آنهایی که ادعای حقوق بشر را مرتب تکرار می کنند باید پاسخگو باشند. همه کشورهای کوچک مزدوری که در منطقه می‌بینید پشتوانه‌شان آمریکا است و اوست که آنها را تحریک می‌کند.

 

جنایت جنایتکاران تأثیری در اراده ملت ایران ندارد 
رئیس جمهور عنوان کرد: اینها هیچ تاثیری در راه و اراده ما ندارد و ملت ما در برابر جنایت‌های بسیار بزرگ مقاومت و ایستادگی کرده است. جمهوری اسلامی از این جنایت نخواهد گذاشت و پاسخ این جنایات در چارچوب قانونی و مصالح کشور داده خواهد شد و همه عواملی که دستگیر خواهند شد به مجازات می‌رسند.

روحانی با اشاره به سفر خود به نیویورک که به قصد شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود، گفت: این سفر به عنوان یک فرصت برای هر کشوری به حساب می آید چراکه تریبونی عمومی در اختیار شما قرار می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند نظرات خودش را در خصوص موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی بیان کند و همچنین فرصت دیدار مقامات بسیاری از کشورها در آنجا نیز فراهم است.

رئیس جمهور تصریح کرد: به طور عادی شما باید سفرهای زیادی را انجام دهید تا بتوانید با مقامات کشورهای مختلف دیدار کنید اما در نیویورک، فضا کاملا مناسب دیدارهای دوجانبه است. فضا برای دیدار سیاسیون فعال آن کشور، دیدار با روزنامه نگاران و اصحاب رسانه، مسلمانان و ایرانی هایی که در آمریکا زندگی می کنند و از این قبیل دیدارها و ملاقات ها؛ در مجموع برای ما فرصت مناسبی به حساب می آید.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها بیش از همیشه حالت قلدرمآبی خود را به رخ جهان می‌کشند و سیاست یکجانبه گرایانه خود را همچنان ادامه می دهند، فکر می کنند هر که زور دارد می تواند نسبت به دنیا تصمیم بگیرد، هر که حق وتو دارد می تواند در شورای امنیت هرکاری را انجام دهد، هرکه میزبان یک سازمانی است، می تواند نسبت به آن سازمان از اختیارات ویژه ای برخوردار باشد، اختیارات آمریکا در سازمان ملل باید مشابه هر کشور دیگری باشد و نه بیشتر اما متأسفانه آمریکا از سازمان ملل سوء استفاده می‌کند.

 

شرایط کاخ سفید با همیشه آمریکا متفاوت است
روحانی افزود: شرایط امروز و حکومت کاخ سفید با شرایط همیشه آمریکا متفاوت است. امروز افرادی در آنجا سر کار هستند که به هیچ مقررات بین المللی و معاهده ای پایبند نیستند، نه به حقوق بشر و نه به معاهده پاریس احترام می گذارند و متأسفانه کارهایی انجام داده اند که کمتر قابل تصور بود. به طور مثال مقابله آنها با ملت فلسطین و مسلمانان در انتقال سفارت خود به اورشلیم و قدس شریف و یا اینکه برای مسلمانان آن همه مضیقه در اخذ ویزا ایجاد کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت آمریکا کاملا حکومتی است که تفکری یک جانبه‌گرا به همراه تفکری آغشته به ناسیونالیسم افراطی دارد. در این زمینه فکر می‌کنم بسیاری از کشورها در سازمان ملل حرف های بسیاری دارند که مطرح خواهند کرد و از جمله جمهوری اسلامی ایران.

وی با بیان اینکه آمریکا به یکی از معاهدات بین المللی خود که همان برجام باشد هم پشت پا زد در حالی که سازمان ملل و شورای امنیت آن را به عنوان سندی بین المللی تلقی می‌کرد، اظهار داشت: آنها به بهانه‌های واهی از برجام خارج شدند و کاری را خلاف حقوق بشر مبنی بر اینکه ملتی را تحت فشار قرار دهند، آغاز کردند و ملت های دیگر را با قانون داخلی خودش مجبور به کاری کرد که در ارتباط و همکاری با ایران دچار مشکل شوند.

روحانی افزود: آمریکایی ها اهدافی را دنبال می کنند که قطعا به آن نخواهند رسید از جمله اینکه می خواهند مردم را تحت فشار قرار دهند و آنها را از استقلال و اراده خودشان پشیمان کنند و یا اینکه می خواهند در کشور ما امنیتی نباشد و آشوب درست کنند و شرایطی را فراهم آورند که بتوانند روزی به کشور ما برگردند و همچون گذشته اربابی کنند اما هیچکدام از این خیالات به واقعیت نخواهد پیوست و صرفا خیالاتی خام است.

 

دولت برای مقابله با اقدامات آمریکا آماده است و آمریکایی‌ها پشیمان خواهند شد
رئیس جمهور گفت: آمریکا با این کارهایی که انجام می دهد «عرض خود می‌برد و زحمت دیگران می‌دهد» اما دولت خودش را برای این مقابله کاملا آماده کرده و ما از این ماه هایی که مردم با سختی مواجه خواهند شد به یاری خدا عبور خواهیم کرد و آمریکایی‌ها از این کار خود پشیمان خواهند شد چراکه راه غلط و اشتباهی را انتخاب کردند و من در این سفر، هم در سخنرانی مجمع عمومی، مصاحبه‌ها، دیدارهای دوجانبه به این تخلفات و نقض حقوق بین الملل آمریکا اشاره خواهم کرد و همچنین با کشورهای دوست خود برای ادامه کار برجام صحبت هایی را خواهم داشت.

وی افزود: وزیر امور خارجه ما با دیگر وزرای خارجه ۱+۴ در نیویورک جلسه ای را خواهد داشت و من هم با رهبران برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی دیدار دارم که موضوع مهم برجام را ان‌شاءالله دنبال خواهیم کرد تا بتوانیم با کمترین هزینه از این تحریم ها عبور کنیم و آمریکا را برای تجاوزگری و دخالت نسبت به کشورها و به ویژه ایران پشیمان کنیم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: مسائل مختلفی که مرتبط با منطقه ماست از جمله یمن، سوریه، عراق. اینها نیز مورد بحث و بررسی با کشورهای دوست قرار خواهد گرفت.

 

منبع:مهر

افزودن نظر جدید