خطر کم آبی جدی شد

کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری (مهرماه۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) سبب کم شدن ۱۹ درصدی حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور شده است.

به گزارش صنعت نویس،در سال آبی جاری (مهرماه ۱۳۹۹ تا انتهای شهریور) وضعیت بارش‌ها نشان از آن دارد که با کاهش بارش روبرو خواهیم بود.

آن‌طور که پیش‌بینی پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم نشان می‌دهد، بارش سال آبی جاری تا پایان فروردین ماه ۴۳ درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت و ۵۴.۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و هیچ یک از استان‌های کشور طی این دوره بارش بیش از میانگین سالانه را دریافت نکرده‌اند.

اکنون و براساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا سوم اردیبهشت ماه امسال به رقم ۲۹ میلیارد و ۶۷ میلیون متر مکعب رسید.

این میزان موجودی آب سدها در حالی است که پارسال و در همین بازه زمانی ۳۶ میلیارد و ۸۳ میلیون متر مکعب آب در مخازن سد ها وجود داشت که کاهش ۱۹ درصدی را نشان می دهد.

میزان ورودی آب به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا سوم اردیبهشت ماه درحالی به رقم ۲۲ میلیارد و ۳۲ میلیون متر مکعب رسیده که پارسال در همین بازه زمانی این رقم ۳۷ میلیارد و ۳۵ میلیون متر مکعب بود.

میزان ورودی آب به مخازن سدهای کشور در سال آبی جاری نسبت به پارسال با کاهش ۴۰ درصدی همراه شده است.

امسال از ابتدای سال آبی جاری تا سوم اردیبهشت‌ماه حجم خروجی آب از سدها به رقم ۱۹ میلیارد و۸۲ میلیون متر مکعب رسید.

پارسال و در مدت زمانی مشابه حجم خروجی آب از سدها ۲۹ میلیارد و ۱۵ میلیون متر مکعب بود که نشان از کاهش ۳۲ درصدی در امسال دارد.

اکنون درصد پرشدگی سدهای کشور ۵۹ درصد است و ظرفیت کل سدها نیز ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است.
ایرنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید