خبر خوش مجلسی ها برای خودروسازان

در حالی که نوسانات بازار خودرو، مجلسی ها را وادار به واکنش کرد، به نظر می رسد این واکنش به نفع خودروسازان تمام شده و مجلسی ها برای گران شدن خودرو در روزهای آینده چراغ سبز داده اند. موضوع گران شدن قیمت خودروهای داخلی بحث روز و البته قدیمی بازار کشور است.
خبر خوش مجلسی ها برای خودروسازان

به گزارش صنعت نویس، حاشیه سود بسیار بالایی که در بازار برای برخی از این تولیدات ایجاد می شود به علت کاهش عرضه محصولات رخ داده و این مهم گویای این مطلب است که باید برای مدیریت بازار خودرو کاری کرد زیرا مدیریت ناقص بخش دولتی بر صنعت و بازار خودرو کم کم در حال به حاشیه راندن این حوزه می شود و این مهم به صلاح نیست.

مجلس یکی از ارگان های موثر در مدیریت بازار خودرو است و تولیدکننده و مصرف کننده نیز همین انتظار را از این قوه دارند.
حمید رضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، در خصوص تصمیمات و نظرات مجلس در مورد خودرو و قیمت گذاری در این بخش گفت: کمیسیون صنایع و معادن به دلیل وظیفه نظارتی که دارد و اینکه حوزه تخصصی خودرو باید در این کمیسون رصد شود به موضوع خودرو ورود کرد.

وی ادامه داد: نقطه نظراتی که مجلس از خودروسازان و مدیران دولتی دریافت کرده است نشان داد که در خودروهای زیر 45 میلیون تومان که حالت انحصاری نیز دارد، بر اساس قانون، باید شورای رقابت برای آینده قیمتی آنها تصمیم گیری کند.
فولادگر تصریح کرد: در سال های گذشته نیز شورای رقابت مدل قیمت گذاری را برای این خودروها تعیین می کرد و این رویه مورد نظر وزارت صنعت و خودروسازان برای سال جدید نیز هست.

وی خاطرنشان کرد: در گروه خودروهای بالای 45 میلیون تومان چون رقابت بیشتر است باید عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد و شورای رقابت در این بخش ورود نخواهد کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: مجلس معتقد است شورای رقابت باید رویه گذار و معرف مدل قیمت گذاری باشد و ضرورتی ندارد مورد به مورد قیمت گذاری کند.

وی افزود: البته شورای رقابت به این نتیجه رسید به این دلیل که گروه خودرویی زیر 45 میلیون تومان محدود است عملا با رویه اعلام شده می توانند قیمت گذاری نیز انجام دهند.
فولادگر تاکید کرد: هنوز شورای رقابت برای قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان جمع بندی نکرده اما قرار است درصد افزایش قیمت این خودروها را به زودی اعلام شود.

وی در خصوص درصد افزایش قیمت خودرو گفت: براساس فرمول شورای رقابت، قیمت تمام شده و تاثیر کیفیت، بهره وری و حاشیه سود جمعا یک درصدی می شود که بر اساس آن قیمت ها افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به این مطلب که دولت حرف خودروسازان را در مورد اینکه برخی خودروها ارز بری دارد قبول کرده است افزود: با توجه به گرانی ارز و افزایش قیمت برخی محصولات فلزی و غیر فلزی به کار رفته در خودرو، این مهم که قیمت خودرو نیاز به بازبینی دارد مورد قبول قرار گرفته و این اتفاق خواهد افتاد.

فولادگر در خصوص بحث کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی گفت: ما نیز معتقدیم که صنعت خودرو ما باید در گردونه رقابت خودش را رشد دهد و کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش در این مورد بسیار مهم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات کیفیت خودروها مربوط به همان خودروهای زیر 45 میلیون تومان است که بخش اعظمی از آنها چند سالی است که قرار است از چرخه تولید خارج شود اما هر بار تمدید می شود و تولید ادامه می یابد. امیدواریم امسال شاهد خروج این خودروهای کم کیفیت از چرخه تولید خودروسازهای کشور باشیم.

 

منبع:پرشین خودرو
 

افزودن نظر جدید