حملات سایبری گریبانگیر نفت شد

باج‌گیری اینترنتی که از شب گذشته و طی یک حمله گسترده علیه زیرساخت های جهانی آغاز شده،به بخش نفت و گاز و حمل نقل رسید.
حملات سایبری گریبانگیر نفت شد

به گزارش صنعت نویس، حملات سایبری شب گذشته که ازبانک‌های اوکراین شروع شد،بیش از 300 هزار کامپیوتر شرکت های مهم نفتی روسیه، بانکها اوکراین و شرکت های چند ملیتی را به ویروس آلوده کرده است.

براساس این گزارش این حملات که به‌صورت گسترده در نظام بانکی و دولتی اوکراین آغاز شد،به سوی شرق یعنی روسیه و هند گسترش یافته است. این بدافزار که شبیه به بدافزاری است که ماه قبل هم 300 هزار کامپیوتر در جهان را آلوده کرد.این ویروس درگاه ورودی دستگاه را در اختیار می‌گیرد و سپس در ازای رمز عبور، درخواست پرداخت پول می‌کند.

دولت آمریکا در نخستین واکنش به این بدافزار از تمامی اشخاص حقیق و حقوقی درخواست کرده تا از پرداخت پول به آن خودداری کنند. ماه گذشته بدافزار WannaCry از این راه پول خوبی به جیب زد و باعث شد مایکروسافت یک به‌روزرسانی فوری برای ویندوزهای خود ارائه دهد.

شرکت های حمل و نقل نیز از این حملات سایبری در امان نمانده اند.به طوری که از هر 7 شناور در جهان، یکی متعلق به مائرسک است که این شرکت با تملک بیش از 600 کشتی کانتینربر، 25 درصد از کل صنعت حمل دریایی کانتینر را در اختیار دارد. بنابر اعلام مائرسک، 17 ترمینال دریایی در جهان به دلیل این حمله سایبری متوقف شده‌آند که 2 ترمینال در روتردام هلند و بقیه در نقاط دیگر جهان هستند.

همچنین تعداد زیادی از سکوهای نفتی و برخی ترمینال‌های نفت و گاز در بسیاری از کشورها نیز به دلیل این حمله سایبری کار خود را متوقف کرده‌اند. مائرسک برآورد کرده که طی ساعات آینده حوزه اختلال سایبری به‌شدت گسترش می‌یابد و نفت و گاز بزرگترین صنعتی‌ست که از این باج‌افزار آسیب خواهد دید. روسیه، هند، اوکراین، اروپای غربی و تا حدودی ایالات متحده آمریکا هدف اصلی این بدافزار بوده‌اند و سیستم‌های کامپیوتری آنها به‌صورت گسترده مورد حمله و آسیب قرار گرفت است.

در همین حال روسنفت بزرگترین شرکت نفتی‌ست که تاکنون مورد حمله این بدافزار قرار گرفته است با این حال شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرده که تولید نفتش آسیبی ندیده است.

منبع: رویترز

افزودن نظر جدید