حذف تعرفه واردات پوشاک از ترکیه

سرانجام پس از نارضایتی و اعتراضات فعالان صنعت نساجی نسبت به تعرفه ترجیحی با ترکیه در زمینه پوشاک، این تعرفه پس از بازنگری، در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 95 حذف شده است.
حذف تعرفه واردات پوشاک از ترکیه

بعد از برقراری تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه و کاهش تعرفه ها در چند دسته کالا بین دو کشور در حدود یک سال گذشته، صنایع نساجی و پوشاک داخلی نسبت به این اقدام اعتراض داشتند و معتقد بودند که برقراری تجارت ترجیحی با ترکیه در زمینه پوشاک، تولید داخل را در بخش صنایع نساجی با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد و باعث می شود تقاضا در بازار داخل کمتر از گذشته شود و به طور کلی واردات بازار ایران در اختیار پوشاک ترک قرار گیرد.

افزایش قاچاق پوشاک از ترکیه پس از برقراری تعرفه ترجیحی با ترکیه یکی از مشکلاتی است که فعالان صنعت نساجی در داخل به آن اشاره می کنند.

به گفته احمد کیمیایی اسدی - نایب رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی - ترکیه بیشترین قاچاق صنایع نساجی را به ایران دارد و بعد از برقراری تجارت ترجیحی با این کشور روند قاچاق پوشاک ترک با سهولت بیشتر و در سطح وسیع تری انجام می‌شود.

به گفته این فعال صنعت نساجی، آمارها نشان می‌دهد که هزاران برابر بین آنچه ترکیه از صادرات پوشاک خود به ایران می‌گوید با آنچه در بازار ما از واردات پوشاک ترکیه وجود دارد، اختلاف است.

اما مهدی رییس زاده - دبیرکل انجمن نساجی - خبر حذف تعرفه ترجیحی پوشاک با ترکیه را تایید کرده و معتقد است که حذف تعرفه پوشاک با ترکیه می تواند آثار خوبی برای صنایع نساجی در داخل به همراه داشته باشد و شرایط بهتری را برای بازار داخل نسبت به گذشته رقم خواهد زد.

او با اشاره به آسیب هایی که صنعت نساجی کشور از وجود تعرفه ترجیحی با ترکیه خورد و مذاکراتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بازنگری در قرار داد صورت گرفته بود، می گوید باتوجه به رکود و قاچاق، انعقاد قرارداد ترجیحی کار را برای فعالان صنعت نساجی سخت تر کرد و شرایط برای نساجی بدتر شده بود؛ به گونه ای که به عنوان نمونه واردات نخ با تعرفه پایین منجر به این شد که قیمت نخ وارداتی پایین تر ازتولیدات داخلی باشد و تقاضا برای استفاده از آن افزایش یابد و شاهد این موضوع در چیزهای دیگر از جمله مواد اولیه صنعت نساجی هم بودیم.

منبع:ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید