حال تجارت خارجی ایران خوش نیست!

در حالی که گمرک به دلایلی نامعلوم، آمار تجارت اردیبهشت و خرداد را در موعد خود منتشر نکرده بود، پنج شنبه گذشته سرانجام آمار واردات و صادرات در 4 ماهه اول امسال را منتشر کرد. آماری که حکایت از کاهش 9 درصدی صادرات و افزایش 24 درصدی واردات دارد.
حال تجارت خارجی ایران خوش نیست!

به گزارش صنعت نویس، مهم ترین دلیل این افزایش، واردات خودرو و قطعات منفصله آن بوده است. کاهش صادرات نیز بیشتر از همه از کاهش صادرات محصولات پتروشیمی آب می خورد.آن گونه که خبرگزاری های مهر و صدا و سیما گزارش داده اند، در 4 ماهه اول امسال، مجموع صادرات و واردات ایران در مدت یادشده، به ۲۹ میلیارد و ۲۷۲ میلیون دلار رسید که این رقم ۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۵ است.

بر اساس گزارش گمرک، مجموع تجارت خارجی ایران در سال گذشته ۲۷ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار بود.
این گزارش می افزاید؛ در چهارماهه اول امسال تمایل کشورهای صادرکننده کالا برای افزایش صادرات به ایران بیشتر شده و در نهایت در مدت یادشده ۱۵ میلیارد و ۸۱۳ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۳.۹۷ درصد افزایش را نشان می دهد . عمده ترین دلایل افزایش واردات به خودرو و قطعات منفصله خودرو، کالاهای سرمایه ای و برخی کالاهای اساسی مربوط می شود. همچنین در مدت یاد شده، متوسط قیمت کالاهای وارداتی کشورمان به ازای هر تن به یک هزار و ۳۹۹ دلار افزایش یافت که در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است. در این مدت شاهد افزایش صادرات پنج کشور عمده طرف معامله با ایران نیز بوده ایم.
مجموع صادرات غیر نفتی ایران در چهارماهه اول امسال به ۱۳ میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.54 درصد کاهش داشته است. سهم عمده کاهش صادرات مربوط به سایر کالاها با 14.99 درصد، سهم پتروشیمی 3.72 درصد و سهم میعانات گازی4.17 درصد است. در میان کشورها، صادرات ایران به امارات متحده عربی و هند با افت شدیدی همراه بوده است. همچنین متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز در مدت یادشده به ۳۵۸ دلار رسید که 2.5 درصد افزایش داشت و در میان کشورهای عمده خریدار کالاهای ایرانی بهترین عملکرد را جمهوری کره با مثبت ۱۶ درصد و عراق با 6.5 درصد به خود اختصاص داده اند.

عمده ترین کالاهای صادراتی
اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش ۲ میلیارد و ۳۱۵ میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فراورده‌ها به جز بنزین با ۵۱۲ میلیون دلار، پلی اتیلن گرید فیلم با ۴۸۵ میلیون دلار ، پروپان مایع شده به ارزش ۴۴۶ میلیون دلار و متانول با ۴۲۶ میلیون دلار بوده است.

اقلام عمده وارداتی؛ از برنج و ذرت تا قطعات خودرو
اقلام عمده وارداتی در چهارماهه ابتدای امسال نیز به ترتیب شامل برنج با ۶۰۳ میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش ۴۸۴ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به ارزش ۴۲۶ میلیون دلار ، لوبیای سویا با ۳۳۸ میلیون دلار و قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری با ۳۱۱ میلیون دلار بوده است.

چین در صدر جدول تجارت با ایران
طی این مدت کشور چین مهم ترین مقصد صادراتی و همچنین مهم ترین مبدأ وارداتی کشور بوده است. بر اساس گزارش گمرک، عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در چهارماهه اول امسال به ترتیب چین به ارزش ۲ میلیارد و ۸۴۱ میلیون دلار، عراق با ۲ میلیارد و ۵۲ میلیون دلار ، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۳۷ میلیون دلار،جمهوری کره با یک میلیارد و۴۰۰ میلیون دلار و هند با ۹۲۶ میلیون دلار بوده است. همچنین کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب کشورهای چین با ۳میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۹۹۲ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۷۴ میلیون دلار ، ترکیه با ۹۵۸ میلیون دلار و هند با ۸۹۱ میلیون دلار بوده است.

حبس دو ماهه آمار به خاطر عملکرد ضعیف بوده است؟
گمرک در حالی سرانجام آمار تجارت را منتشر کرده که توضیحی درباره حبس دو ماهه آن ارائه نکرده است. پیش از این برخی رسانه ها، عملکرد ضعیف در سال تولید و اشتغال را علت منتشر نشدن آمار اعلام کرده بودند. مثلا خبرگزاری فارس پیش از این بر اساس آمار تجارت کشورهای دنیا با ایران به تخمین میزان صادرات و واردات کشور پرداخت. تخمین این خبرگزاری اگرچه دقیق نبود اما جهت تغییرات را به درستی نشان داده بود؛ یعنی کاهش صادرات و افزایش قابل توجه واردات را به خوبی پیش بینی کرده بود.
گفتنی است، به طور معمول چند روز بعد از پایان هرماه، آمار تجارتِ منتهی به آن ماه اعلام می شود اما بعد از انتشار آمار تجارت فروردین امسال در نیمه اول اردیبهشت، انتشار آمار متوقف شد و حبس آمار تا روز پنجشنبه ادامه داشت. تاکنون مقامات دولتی درباره علت منتشر نشدن آمار توضیحی نداده اند. در این باره فارس مدعی شده است که شواهد از مهندسی و دسترسی مدیریت شده به آمار از سال گذشته حکایت دارد.

ارزش کالای صادراتی کشور نشانه خام فروشی است
به گزارش روابط عمومی کنفدراسیون صادرات ایران، لاهوتی، رئیس این کنفدراسیون با اشاره به انتشار آمار تجارت خارجی کشور که روز پنج شنبه از سوی گمرک ایران اعلام شد، گفت: براساس آمارهای تجارت خارجی کشور در افزایش صادرات با ارزش افزوده بیشتر توفیق نداشته‌ایم و متاسفانه کالاهای صنعتی، کشاورزی و معدنی کمترین سهم را داشته اند که این، جای تامل دارد و باید راهکاری برای خروج از این وضعیت پیدا کرد؛ این در حالی است که هر تن کالای صادراتی ایران، با این که نسبت به چهارماهه ابتدایی سال قبل، 2.5 درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته؛ ولی حدود 358 دلار به ازای هر تن است که نشانه خام‌فروشی بیشتر در صادرات است.

نیاز به یک حرکت جهادگرانه و انقلابی داریم
لاهوتی با اشاره به انتشار ناقص آمار و ناتوانی در تحلیل دقیق شرایط ادامه داد: آمارها این پیام را می دهد که اگر مشکلات تولید و صادرات کشور برطرف نشود؛ نه تنها قادر نیستیم به رشد 20 درصدی در سال جاری و سال های آتی دست یابیم، بلکه فرصت های کنونی نیز از دست می رود و لذا به یک حرکت جهادگرانه یا انقلابی نیاز داریم که مشکلات تولید و صادرات را در اسرع وقت و با کمترین هزینه برطرف کند تا بتوانیم به سمت تولید با ارزش افزوده بیشتر و صادرات با ارزش افزوده بالاتر حرکت کنیم.

کاهش 10 درصدی صادرات یعنی وضع اقتصادی خوب نیست
لاهوتی تاکید کرد: سال گذشته بارها و بارها به بخش خصوصی یادآور شده ایم که روند کنونی در شاخصه هایی همچون نرخ ارز، تسهیلات گران قیمت و حمل و نقل، کاهش صادرات به خصوص صادرات با ارزش افزوده را در پی دارد که متاسفانه خیلی به آن توجهی نشد؛ اما امیدواریم امسال با توجه به آمارهایی که گرچه دیر ولی رسما اعلام شد و شک و شبهه موجود را برطرف کرد، بتوانیم شرایط را برای رشد صادرات و رفع مشکلات پیش روی آن فراهم کنیم. وی اظهار کرد: کاهش حدود 10 درصدی صادرات، نشان دهنده آن است که وضعیت اقتصادی خوب نیست.

منبع:خراسان

افزودن نظر جدید