جولان کرونا در مازندران

کرونا با آغاز فصل گرما همچنان به تاخت و تاز خود ادامه می‌دهد و موج دوم کرونا شاید کمی جدی تر از موج اول کرونا باشد و در ادامه‌ی این روند با افزایش شیوع و قرمز شدن وضعیت شهرهای مازندران قربانیان بیشتری گرفته است که اجرای تعطیلی اماکن پر خطر را قوت می‌بخشد.

ستاد مبارزه با کرونا عقیده دارد عادی سازی در مواجهه با ویروس کرونا از علل مهم روند افزایشی مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ بوده است.

دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در نشست ستاد مقابله با کرونای مازندران در ساری افزود: هم اکنون از لحاظ تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه های کمک تنفسی در داخل کشور در حد تامین نیاز رسیدیم و سومین شرکت تولید کننده این دستگاه ها نیز برای تولید محصول اعلام آمادگی کرده است.

وی به احداث حدود یکهزار و ۵۰۰ تخت مراقبت های ویژه در بیمارستان های کشور از آغاز شیوع کرونا تاکنون اشاره کرد و افزود: بخشی از این تخت های ویژه نیز در استان مازندران در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داده شد و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری نیز حدود هشت هزار تخت بیمارستانی دیگر در کشور اضافه شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش نگران کننده بیماران کرونایی در استان مازندران ، قرارگیری این استان در زمره مناطق قرمز کشور را ناشی از عادی سازی رفتار جامعه نسبت به این بیماری دانست و اظهار کرد: افزایش بیماران آن هم پس از حدود سه ماه روند کاهشی در استان مازندران، تا حد زیادی زحمات کادر درمانی و مدیران استانی را بر باد خواهد داد و ادامه این روند مشکلات دیگری را هم برای استان ایجاد می کند.

وضعیت مازندران نگران کننده است

جان بابایی وضعیت استان مازندران را به خصوص در برخی شهرستان ها نگران کننده توصیف کرد و خواهان تغییر رفتاری مردم نسبت به کرونا ، رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و پرهیز از رفتارهای پرخطر شد.

وی تاکید کرد: راهی جز رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم برای مقابله با نداریم.

معاون درمان وزیر بهداشت از مردم خواست تا پروتکل های بهداشتی ، بخصوص استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را در دستور کار خودشان قرار دهند و با این کار ضمن کاهش ضریب ابتلا به بیماری، کادر درمانی را برای خدمات رسانی به سایر بیماران کمک کنند.

عادی سازی در مقابل کرونا از علل افزایش آمار بیماران کرونایی

جان بابایی مهم ترین دلیل افزایشی شدن آمار بیماران کرونایی در کشور را بی مبالاتی در رفتارهای روزمره و عادی سازی رفتاری در ارتباط با ویروس کرونا برشمرد و خواستار توقف برگزاری مراسم عروسی، عزا و سایر تجمعاتی شد که احتمال شیوع ویروس کرونا را افزایش می دهد.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در این نشست در سخنانی ضمن ابراز نگرانی بابت افزایش بیماری کرونا در برخی از شهرهای استان بر جدی گرفتن توصیه های دانشگاه علوم پزشکی برای کنترل بیماری تاکید و اظهار امیداوری کرد با اعمال محدودیت هایی که درشهرهای وضعیت قرمز انجام شده از این وضعیت نگران کننده خارج شوند.

دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت مبارزه با بیماریهای واگیر وزارت بهداشت نیز در سخنانی راهگشاترین کار در شرایط فعلی برای جلوگیری از افزایش بیماران کرونایی در مازندران را کاهش سطح تردد مسافران به استان و جلوگیری از برگزاری تجمعات و مراسم عزا و عروسی دانست و گفت: در این دوره از اوج گیری مجدد کرونا در کشور قدرت سرایت این بیماری در حال افزایش است ، همانطور که شاهدیم تعداد موارد بستری از جمله شهرهای مختلف مازندران در حال افزایش است .

وی افزود : تهویه اتاق ها ، سالن ها و سرویس های بهداشتی ادارات، سازمان ها و مراکزی مثل پادگانها و زندانها باید به طور دقیق مورد بازنگری قرار گیرد زیرا اگر بیماری ویروس کرونا در این مراکز شایع شود تقریبا کنترل آن غیر ممکن خواهد شد.

تعطیلی اماکن عمومی، راه کنترل کووید ۱۹

دکتر سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با بیان این که در برخی از شهرهای استان وضعیت قرمز شده است و در صورت ضرورت و تکمیل تخت بیمارستان های این شهرها بر اساس الگوی وزارت بهداشت و درمان بیماران را به شهرهای دیگر اعزام خواهیم کرد تا سلامت بیماران تضمین شود .

وی با اشاره به این که میزان بستری بیماران در شهرهای مختلف استان همچنان در حال افزایش است و با این روند تا چند هفته آینده ظرفیت خالی برای پذیرش بیماران در بیمارستان ها وجود نخواهد داشت ، خواستار تعطیلی اماکن عمومی و تفریحی مانند تفرجگاه‌های ساحلی و جنگی استان در روزهای آخر هفته در شهرهای قرمز استان شد و تاکید کرد: این کار باعث کاهش ورود خودروهای مسافرین به استان که تعدادشان کم هم نیست و به هر علتی از جمله ابتلا به بیماری یا صدمات ناشی از حوادث جاده‌ای عاملی برای اشغال تخت های بستری و ویژه بیمارستان های استان شده اند شود .

وی با تاکید بر اینکه برای کنترل بیماری کرونا باید از تجمعات جلوگیری شود و فرهنگ مصرف ماسک و رعایت اصول بهداشتی پیشگیری را گسترش دهیم چرا که اگر تعداد مبتلایان بیشتر از توان استان باشد با وضعیت نگران کننده‌ای مواجه خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ظرف ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۶۷ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند ظرف همین مدت تعداد ۱۸۳ نفر از افراد مشکوک بستری شده ، از بیمارستان ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

موسوی افزود: هم اکنون ۱۱۶۷ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت قرمز و اعمال محدودیت‌های کرونایی در مازندران ، از رفتن به تجمعات، مراکز خرید، تالارها، دورهمی‌های خانوادگی و مکان‌های مسقف جدا پرهیز شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران تاکید کرد: برای مقابله با کرونا ، باید تغییر رفتار جدی در فرهنگ سلامت جامعه و اصلاح زندگی مردم همچون رعایت مستمر اصول بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی دائم دست ها و استفاده صحیح از ماسک اتفاق بیافتد، اگر این تغییرات صورت نگیرد نمی توانیم با این ویروس مقابله کنیم.

در این میان وضعیت به جهت پیشرفت شیوع بابل نیز چندان خوشایند نبوده و برطبق گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل شمار بیماران بستری کل در بابل به ۲۲۸ نفر رسیده و ۱۱کودک مبتلا به کرونا نیز بستری هستند.

دانشگاه علوم پزشکی بابل اعلام کرده در حال حاضر ۲۲۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بستری بوده و در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲بیمارجدید بستری و ۳۴ بیمار هم ترخیص شدند.

تعطیلی پارک و بوستان های بابل به دلیل شیوع کرونا

به دلیل قرمز شدن وضعیت کرونا در بابل، شهرداری بابل نیز اعلام کرده به جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تمام پارک ها و بوستان های شهر بابل تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید