جهش قیمت در بازار خودروهای وارداتی در راه است!

یک کارشناس بازار خودرو پیش‌بینی می‌کند با توجه به اتفاقاتی مانند عبور دلار از نرخ پنج هزار تومان در سال ۹۷ باید منتظر جهش قیمت در بازار خودروهای وارداتی بود.
جهش قیمت در بازار خودروهای وارداتی در راه است!

به گزارش صنعت نویس، در روزهای آغازین سال ۹۷ شاهد افزایش قیمت دلار به پنج هزار تومان بودیم. این رشد قیمت جنبه‌های مختلفی از اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

یکی از ابهامات بازار خودروهای وارداتی این است که آیا در سال جاری نوسان قیمت دلار این بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا اینکه این بازار دوره با ثباتی را طی می‌کند؟

بابک صدرایی پیش از پرداختن به مساله اثر گذاری نوسان نرخ دلار بر بازار خودرو به موضوع تاثیر افزایش تعرفه‌ها بر بازار خودرو در سال گذشته پرداخته است.

وی در این مورد گفت: سال ١٣٩۶ را می‌توان یکی از شوک آورترین سال‌ها در بازار خودروهای وارداتی نامید چراکه دولت با افزایش یکباره تعرفه‌ها، در اصل تقاضای خودروهای وارداتی را تعدیل کرد و به نوعی با کاهش خروج ارز درآمد ریالی خود را تغییر چندانی نداد، با این اوصاف با تغییر تعرفه و ایجاد شوک روانی و دست‌های پنهان دلالان شاهد افزایش قیمت ناگهانی و غیرمنطقی خودروهای وارداتی بودیم که خود بازار را در رکودی بزرگ فرو برد اما جدا از تعرفه‌ها مشکل دیگری نیز به افزایش دوباره قیمت خودرو کمک کرد و آن بی‌ثباتی قیمت ارز بود و دولت با دخالت خود سعی کرد قیمت را کنترل کند. اما این تلاش با توجه به ساختار اقتصادی کشور تا‌کنون تاثیرگذار نبوده و هر دخالت دولت در کنترل و مهار قیمت ارز خود زمینه ساز بی‌ثباتی است.

صدرایی در ادامه افزود: دغدغه بزرگ مردم و کارشناسان همواره این است که افزایش قیمت ارز چه تاثیری روی قیمت خودرو خواهد گذاشت. قطعا خودروهای تولیدی، مونتاژی و وارداتی با افزایش قیمت مواجه می‌شوند چرا که ما هنوز هم محتاج واردات قطعات منفصله هستیم اما در بخش وارداتی‌ها بازاری که هنوز در شوک افزایش تعرفه‌هاست حال افزایش قیمت دلار نیز شوک دوباره‌ای به آن خواهد بخشید و چنانچه دلار بالای پنج هزار تومان باقی بماند قطعا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

وی تصریح کرد: گرچه در مقابل جهش زیاد و ناگهانی سال قبل با افزایش دلار شاهد جهش کوچک قیمت خواهیم بود که شاید آنچنان به چشم نیاید. اما باید باور کرد افزایش غیرمنطقی قیمت خودروهای وارداتی باعث می‌شود تا رقابت‌پذیری کاهش یابد.

صدرایی در پایان خاطر‌نشان کرد: چنانچه قیمت ارز افرایش یابد قطعا رکودی دامن گیر خودروهای وارداتی می‌شود که تنها راه رونق دوباره شایعه افزایش قیمت خواهد شد. به هر صورت در سال ٩٧ باید منتظر افزایش و جهش قیمت بود که با توجه به شرایط اقتصادی سال‌های گذشته این امر طبیعی است.

منبع:تجارت نیوز

افزودن نظر جدید