جهانگیری به قالیباف:۲۲۰۰میلیارد تومان املاک مردم را بخشیدید/از سوابقت نترس/ماجرای بستنی۴۰۰هزارتومانی

دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور شش نامزد در استودیو صداوسیما با محوریت مباحث اقتصادی آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین، پیش از آغاز مناظره، سرود ملی پخش شد و هر شش نامزد به احترام آن ایستادند. سپس آیاتی از کلام الله مجید قرائت شد.

حیدری مجری مناظره در آغاز این مناظره نیمه شعبان و میلاد امام زمان علیه السلام را تبریک گفت و افزود: این مناظره در سه بخش خواهد بود. در بخش اول نامزدها به قید قرعه، به سوالاتی طی 4 دقیقه پاسخ می دهند و دیگر نامزدها در دو دقیقه سخنان وی را نقد می کنند، در پایان هر نامزد 5 دقیقه فرصت پاسخگویی به نقدها را دارد. در بخش دوم، هر نامزد به یک سوال پاسخ می دهد. در بخش سوم هم بخش جمع بندی برنامه است. تنها تفاوت این مناظره با مناظره های قبلی این است که هر نامزد به جای 3 دقیقه 5 دقیقه فرصت جمع بندی دارد. کل مدت صحبت هر نامزد26 24 دقیقه خواهد بود.

او در ادامه اطلاعیه کمیسیون تبلیغات انتخابات را قرائت کرد که در آن آمده بود: بر مبنای تجربه مناظره نخست و شکایات برخی نامزدها، با هدف برگزاری مناسب تر مناظره ها نکاتی را اعلام می‎کند. از جمله آنکه اگر برنامه های تبلیغاتی نامزدها دربرگیرنده مطالب توهین آمیز یا هتک حرمت دیگر افراد باشد، سازمان صداوسیما موظف به حذف آنهاست و به میزان مناسب هم فرصت احقاق حق خواهد داد. از این رو از نامزدها خواهشمند است این موضوع را مد نظر داشته باشند.

به گفته حیدری در این دستورالعمل از نامزدها خواسته شده بود که در مناظرات پیش رو به یاد داشته باشند که اهانت به دیگران مستوجب اعتراض و شکایت خواهد بود. همچنین سخنان نامزدها باید در چارچوب سوالات باشد.

اسحاق جهانگیری نخستین نامزدی بود که به قید قرعه باید به سوالات پاسخ می‎داد. از او پرسیده شد: برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات در راستای اقتصاد مقاومتی چیست.

جهانگیری با تبریک عید نیمه شعبان، اظهار داشت: حتما یکی از مهمترین سیاست هایی که در اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده است راه اندازی تولید داخلی است. تولید داخلی از دو سه جهت آسیب می بیند یکی از آنها قاچاق کالا است. قاچاق توسط کسانی انجام می شود که می خواهند با رانت ها به تولید کشور اسیب بزنند. رانت جویان تلاش می کنند اقتصاد کشور را از مسیر اصلی خود منحرف کنند. وقتی دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا 25 میلیارد دلار بود. در 3 سال گذشته با برنامه ریزی دقیق قاچاق به 12 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. البته بخشی از آن بحث کولبری ها است که نمی خواهیم مزاحم کارشان شویم و براساس مقرارات کار خودشان را می کنند.

وی گفت: ده کالای اصلی در قاچاق سهم عمده دارند که مشخص شده اند و برنامه ریزی برای برخورد با آنها پیش بینی شده است. آنچه مهم است این است که در مقطعی از تاریخ مسائل کشور به سمت شعار دادن رفت. قاچاق به همین علت افزایش یافت. فساد افزایش یافت اقتصاد به سمت فروپاشی رفت. سیاست خارجی به سمت تنش رفت. نمایندگان همان تفکر در صحنه حضور دارند و می خواهند با همان شعارها با مسائل برخورد کنند.

وی گفت: مردم دقت کنند چقدر حرف های کاندیدا حرفهای واقعی است و چقدر شعارهای فریبنده است. کاندیداها باید برنامه ارائه کنند. اقای رئیسی یک ماه پیش گفتند من هنوز تصمیم نگرفتم در خدمت امام رضا باشم یا کاندیدا شوم. بار دیگر در مناظره قبلی گفتند من 6 ماه است روی این برنامه کار می کنم. ما تا به امروز ندیدیم این برنامه چه بوده است. فقط یک سری شعار اعلام شده است. کاندیدا سابقه خودشان نترسند. بگویند ما در نیروی انتظامی بودیم فلان کار کردیم، در قوه قضاییه بودیم با قاچاق اینگونه مبارزه کردیم. کسی که بیشتری سابقه حضور در قوه قضاییه دارد آقای رئیسی است. ایشان باید پاسخ گوی عملکرد این قوه باشد. یکی از مهمترین مسئولیت های قوه قضاییه مبارزه با فساد و قاچاق بوده و اگر ضعفی هست باید پاسخ بگوید. آقای قالیباف باید عملکرد خودشان را توضیح دهند که در دوره طولانی در ریاست ستاد مبارزه با قاچاق حضور داشتند.

ابراهیم رئیسی اولین کاندیدایی بود که در نقد سخنان جهانگیری سخن گفت. وی اظهار داشت: برنامه ای که من آن بار گفتم پشتوانه‌اش نظرات علمی و کارشناسان مختلف است. از روزی که وارد انتخابات شدم از نظرات و دیدگاه های کارشناسی استفاده کردم. پشتوانه علمی برنامه ما اینها ست. برنامه مدونی است.

رئیسی گفت: نکته دوم حضور من در قوه قضاییه است. قاچاق کالا کجا تولید می شود؟ امروز 18 میلیارد قاچاق کالایی که وارد کشور می شود. دستگاه اجرایی دارد پرونده تولید می کنند به قوه قضاییه می دهد و قضات به آن رسیدگی می کنند. نکته مهمی این است که دولت می تواند پیگشیری کند. بله. دولتی که خود وزرا و مسئولینش در بخش خصوصی مسئولیت نداشته باشند فقط وزیر باشند. اما اگر در بخش خصوصی باشند و کار دولتی هم بکنند کار درست نمی شود. چرا اقایان دولتی با قاچاق کالا برخورد نمی‌کنند. می‌شود 10 میلیارد دلار قاچاق را کاهش داد و یک میلیون شغل ایجاد کرد. این کار امکانپذیر است اگر مبادی ورودی کاملا کنترل شود امکانپذیر است.

هاشمی طبا نیز در نقد صحبت‌های جهانگیری، گفت: برای کشور ما که استقلالش تضمین شده از سوی مرزداران و شهدا است، بسیار جای تاسف است که این مقدار کالای قاچاق وارد می شود اطلاعاتی که از روزنامه های داخلی کسب کرده ام عرض میکنم این است که از 114 اسکله رسمی کالای قاچاق وارد میشود، این قابل درک نیست که چگونه است افرادی میتوانند از اسکله رسمی کالای قاچاق وارد کنند.

او ادامه داد: البته باز تاکید بر این است که گمرک ایران نظارت خود را محکم کرده است. اما114 اسکله برای چه کسی است؟ چرا به مردم اعلام نمی شود تا از آنها جلوگیری شود.

قالیباف نفر بعدی بود که خطاب به جهانگیری با تأکید بر شعاری نه به 4 درصدی ها، گفت: ما اگر بحث 4 درصدی را می گوییم به همین دلیل است که چرا با قاچاق مبارزه نمی شود؟ وقتی اعضای دولتی در حین اینکه یک کارگر حقوقش 800 هزار تومان است ، البته اخیرا افزایش یافته است، ولی وزرایش پایه گذار حقوق نجومی میشوند.

او در ادامه با طعنه به جهانگیری سخن گفت: مثل خود جنابعالی که درزمان وزارت پاداش های چند میلیونی تصویب میکنید، چطور انتظار دارید به سمت مبارزه با قاچاق بروند، وقتی وزیری که کار فرهنگی دارد، به سمت کالای قاچاق می رود انتظار دارید که از قاجاق پیشگیری کنند، آقای روحانی و جهانگیری وقتی شما نمی توانید امنیت کارگزارهای مستقل مثل کاسپین را تامین کنید و مشکلش را حل کنید، وقتی درمسکن مهر مشکل دارید، نمیتوانید مشکل را حل کنید، چون وزرای شما به کار شخصی خود مشغول هستند،وقتی کسی را میذارید که مدیر بانک را معلوم می کند، این اتفاق می افتد.

وی گفت: چون وزرای شما مشغول کار تجاری هستند، وقتی فردی مدیربانک را معین میکند، و 40 میلیارد تومان بدون هیچ روالی جابجا می کند، خب این است، پیشگیری وظیفه شماست

میرسلیم هم در نقد جهانگیری گفت: شما که اعتراض به آقای رئیسی می کنید که چرا برنامه ندارد، خودتان محل سئوال هستید اول خودتان برنامه تان را بگویید بعد از بقیه ایراد بگیرد، اما موضوع 12 میلیارد قاچاق سبک نیست که شما ساده از آن میگذرید، باید ببینم که این چه بلایی برای کشور ایجاد میکند؟ بعد بگویید چرا در اوایل سال جاری مسئولان گمرک شما ناگهان متوجه میشوند که وسایلی وجود دارد که بفهمند قاچاق چگونه انجام می شود در این 4 سال خواب بودند؟ 4 سال قاچاق مملکت را بیچاره کرده است، الان شما میگویید این گونه بوده است؟ شما برای رد گیری مالی چه راهی دارید؟ در دولت شما چقدر اعتماد دارید به این رقم 12 میلیارد؟ چگونه این کالاها که وارد میشومد را پیگیری میکنید؟

روحانی به عنوان آخرین کاندیدایی که فرصت نقد داشت، اظهار کرد: در مسئله قاچاق اولین توجه باید این باشد که ما باید به ریشه های مسئله بپردازیم چرا اصلا قاچاق ایجاد میشود ما اگر بتوانیم تولید داخلی را کیفتش را بالا ببریم و با قیمت کم تولید کنیم دیگر قاچاق نخواهیم داشت در دنیا قاچاق کالا نداریم یا قاچاق اسلحه یا مواد است ما باید رقابت آزاد را ایجاد کنیم نه اینکه خصولتی ها بیایند بازار را بگیرند گروه هایی که حامی نظامی و امنیتی دارند نگذارند کار انجام شود.

او تأکید کرد: روستاهای مرزی ما باید تولید کنند و صادر کنند شوند، اگر اینکونه شود جلوی بعضی از کالاهای قاچاق گرفته میشود ما باید به رسانه ها اجازه دهیم که حرف بزنند اگر رسانه ای گفت که این املاک نجومی از کجا ایجاد شدند، سریع نگیرمش باید بگذاریم حرف زده شود باید دولت الکترونیک ایجاد کنیم که شفاف سازی شود.

جهانگیری در پاسخ به نقدهای صورت گرفته گفت: آقای رئیسی باید سابقه کار گذشته و برنامه امروز خود را تنظیم و به اطلاع مردم برساند. اینکه قوه قضائثیه برخورد کرده و روز به روز قاچاق اضافه شده یعنی ضعیف عمل کرده است.

وی افزود: حجم قاچاق کالا پایان زمان دولت اصلاحات 2-3 میلیارد دلار بود اما وقتی دولت یازدهم را تحویل گرفتیم 25 میلیارد دلار بود، اینکه طی 3 سال حجم قاچاق کالا را به نصف رساندیم ایده آل بود اما آقای میرسلیم دولت ایده آل شما حجم قاچاق را به 25 میلیارد رساند.

معاون اول دولت یازدهم یادآور شد: اگر آقای قالیباف میزان پاداش میلیاردی من را زمان وزارتم مشخص کرد همه حرف هایش را قبول می کنم، آقای قالیباف فقط تهمت می زند و خلاف می گویند اما هیچ جا مطالبش ثابت نشده است.

وی افزود: دولت بحث حقوق های نجومی را دنبال کرد، دیوان محاسبات بررسی کرد، دولت مدیران متخلف را برکنار و قانون را اصلاح کرد. بعد رئیس مجلس اعلام کرد طبق اعلام دیوان محاسبات وجوه به بیت المال برگشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: 2200 میلیارد تومان املاک مردم را بخشیدند، آپارتمان 10 میلیادر تومانی را 2 میلیارد تومان دادید، هر کس خواست ورود کند نگذاشتند. در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، داستان گفت در قضیه املاک نجومی به 59 تخلف رسیدیم. مجلس می خواست وارد شود و تحقیق و تفحص کند، آقای قالیباف لابی کردید نگذاشتید، چرا جلوی تحقیق و تحفص شورای شهر را گرفتند. چرا افشاگر را 3 ماه در سلول انفرادی زندانی کردند. آقایان همچنان می خواهند با روحیه نظامی برخورد کنند.

وی افزود: آقای قالیباف از امنیت سپرده گذاران می گوید اما شما بیشترین تخلف بانکی را حول و حوش بانکهای اطراف شهرداری انجام شد. بانک قوامین چه وضعیتی دارد؟ به نیروی انتظامی و سپرده گذاران باید گفت. با فرمانده نیروی انتظامی10 جلسه گذاشتم تا مشکل حل شود.

جهانگیری یادآور شد: بانک سرمایه، بانک شهر چه وضعیتی دارد؟ بانک سرمایه سهامش متعلق به شهرداری بود، این سهام را به مفسد اقتصادی منتقل کردند. وقتی مردم ایران در سال 91 در تحریم ها گیر کرده بودند دنبال دارو بودند در برج میلاد بستی 400 هزار تومانی برای چه کسانی سرو می کردند؟ نگذارید بگویم 4 درصدی ها چه کسانی هستند. همه می دانند با یک بخش خصوصی سر و سر نداشتم.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید