جنگ گازی در راه است

یک تحلیلگر بازار انرژی از آغاز رقابت روسیه و قطر به‌عنوان زنگ خطر شکل گیری جنگ قیمت گاز در بازار یاد کرد و گفت: قطر برای صدور گاز پارس‌جنوبی به دامپینگ و اعطای امتیاز قراردادی متوسل شده است.
جنگ گازی در راه است

به گزارش صنعت نویس،احمد جزایری در تشریح آخرین وضعیت عرضه و تقاضا در بازار جهانی گاز، گفت: سقوط حدود ۷۰ درصدی قیمت نفت خام، دامن قیمت گاز طبیعی را هم در بازار جهانی گرفته به طوری‌که هم اکنون قیمت گاز در چهار بازار اصلی جهان به حدود نصف کاهش یافته است.

این تحلیلگر بازار نفت و گاز با اعلام اینکه هم اکنون قیمت هر میلیون بی. تی. یو گاز در بازار شمال شرق آسیا حدود یک دلار، در بازار جنوب غرب اروپا حدود ۲.۸۰ تا سه دلار، در بازار NBP انگلیس بیش از سه دلار و در بازار هنری هاب آمریکا حدود ۳۰ سنت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، تصریح کرد: با تندتر شدن شیب سقوط قیمت جهانی نفت خام و عدم توافق کشورها به منظور کاهش سقف تولید نفت پیش بینی می‌شود در ادامه سال ۲۰۱۶ میلادی قیمت گاز دست کم اگر کاهش بیشتری نیابد، با افزایش قابل توجه‌ای هم روبرو نشود.

وی با تاکید بر اینکه کاهش شدید قیمت جهانی گاز منجر به تعطیل شدن برخی از طرح‌های افزایش تولید LNG در نقاط مختلف جهان شده است، اظهار داشت: به استناد گزارش‌های منابع مستند خبری در استرالیا اجرای چهار طرح جدید تولید LNG با ظرفیت تولید ۳۰ میلیون تن LNG در سال و هزینه سرمایه‌گذاری ۳۹ میلیارد دلاری به حالت تعلیق درآمده است.

جزایری با بیان اینکه در مجموع در کل جهان اجرای ۶۸ طرح جدید تولید LNG با سرمایه‌گذاری ۳۸۰ میلیون دلار متوقف شده است، بیان کرد: کاهش قیمت گاز سرمایه گذاری برای اجرای طرح های جدید افزایش تولید و صادرات گاز و LNG را در سایه قرار داده است.

این کارشناس اقتصاد انرژی با اعلام اینکه همزمان با کاهش قیمت جهانی گاز، برخی از تولید و صادرکنندگان گاز به منظور حفظ سهم خود در بازار اقدام به قیمت شکنی و اعطای امتیازهای بزرگ به مصرف کنندگان و مشتریان کرده‌اند، تاکید کرد: به عنوان نمونه قطر با در اختیار داشتن حدود ۷۷ میلیون تن ظرفیت تولید LNG در قراردادهای جدید گازی خود انعطاف به خرج داده است.

جزئیات ارزان فروشی گاز پارس‌جنوبی

وی با یادآوری اینکه قطر در قرارداد گازی خود با شرکت پترونت به عنوان بزرگترین واردکننده LNG هندوستان علاوه بر کاهش حدود ۵۰ درصدی قیمت فروش گاز در قرارداد بلندمدت، اعمال تغییرات جدید در فرمول قیمت گذاری گاز را در دستور کار قرار داده است، گفت: علاوه بر این قطر به منظور استمرار صادرات LNG خود به هند از جریمه حدود ۱.۸ میلیارد دلاری با پترونت (به دلیل عدم برداشت کافی گاز و بند Take or pay) چشم پوشی کرده است.

این تحلیلگر بازار نفت و گاز با تاکید بر اینکه هم اکنون قطر دامپینگ و ارزان فروشی گاز که بخش عمده‌ای از آن با توسعه میدان پارس جنوبی حاصل می شود را به عنوان یک سناریوی حفط بازار خود اجرایی می کند، تصریح کرد: این در حالی است که روسیه هم به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز جهان برای رقابت با قطر هم سیاست مشابهی را کلید زده است.

جزایری با اعلام اینکه قطر به عنوان رقیب ایران در برداشت گاز پارس جنوبی، متنوع سازی بازارهای صادراتی در کنار دامپینگ را به عنوان دومین استراتژی حفظ بازار خود عملیاتی کرده است، اظهار داشت: قطر اخیرا قرارداد فروش گاز با قیمت ۵ دلار به ازای هر میلیون بی. تی. یو را با پاکستان امضا کرده و کشورهای منطقه آمریکای جنوبی، حوزه دریای کاراییب و خاورمیانه را به عنوان بازارهای نوظهور خود هدف قرار داده است.

شمارش معکوس آغاز جنگ قیمت گاز

وی در ادامه در خصوص ورود آمریکا به بازار جهانی گاز و LNG هم توضیح داد: هم اکنون قیمت هر میلیون بی. تی. یو گاز در اروپا حدود ۴ تا ۴.۳ دلار بوده و این در حالی است که هزینه تمام شده تولید گاز صادراتی آمریکا بیش از ۵.۶ دلار برآورد می‌شود.

این کارشناس اقتصاد انرژی با تاکید بر اینکه در صورت حفظ قیمت‌های فعلی، آمریکا نمی‌تواند رقیب جدی برای صادر کنندگان گاز باشد، تبیین کرد: با این وجود رقابت جدید روسیه و قطر زمینه ساز شروع یک جنگ قیمت گاز در بازار و به ویژه در اروپا شده است.

جزایری با بیان اینکه ایران با در اختیار داشتن بیش از ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخایر گاز و برنامه تولید روزانه بالغ بر یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی می‌تواند به زودی وارد عرصه تجارت جهانی این حامل انرژی پاک شود، یادآور شد: با این وجود در کنار صادرات گاز، امکان استفاده از این حامل انرژی در صنایع پتروشیمی و نیروگاهی هم وجود دارد.

وی در پایان متنوع سازی سبد صادرات انرژی کشور با تولید و فروش انواع محصولات پتروشیمی، برق، فرآورده‌های نفتی به ویژه گازوئیل (استفاده از ظرفیت افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها و مازاد تولید گازوئیل) را به عنوان یکی از سیاست‌های جدید توسعه تجارت انرژی کشور عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: تولید محصولات متنوع می‌تواند ریسک تولید و صادرات نفت و گاز طبیعی را در شرایط فعلی بازار به حداقل کاهش دهد.

منبع:مهر

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید