جاسوسی مرورگر کروم از کاربران

توسعه دهندگان صفحات وب، باگی را در مرورگر کروم کشف کرده‌اند که به وب سایت‌ها اجازه می‌دهد صدا و تصویر کاربران را بدون اجازه آن‌ها ضبط کند.

به گزارش تسنیم، توسعه دهندگان صفحات وب، باگی را در مرورگر کروم کشف کرده‌اند که به وب سایت‌ها اجازه می‌دهد صدا و تصویر کاربران را بدون اجازه آن‌ها ضبط کند.

کاربران مرورگر گوگل کروم مراقب باشند: برخی از وب سایت‌هایی که بازدید می‌کنید، می‌توانند بدون اطلاع شما صدا و تصویر شما را ذخیره کنند. طبق گزارش یک توسعه دهنده صفحات وب به نام "ران بار زیک”، وب سایت‌هایی که از کد WebRTC استفاده می‌کنند، می‌توانند بدون نمایش دادن نقطه قرمز رنگ گرافیکی در تب وب سایت، صدا و تصویر کاربر را ضبط کنند.

ضبط صدا و فیلم کاربران توسط مرورگر کروم

البته مسئله اصلی که امکان سوء استفاده از این باگ را فراهم می‌کند، عدم آگاهی و آموزش کاربران است. وب سایت‌ها پیش از شروع ضبط کردن، از کاربر درخواست مجوز می‌کنند. با این حال، بار زیک معتقد است که رابط کاربری خسته کننده این وب سایت‌ها کاربر را ناچار می‌کند تا با کلیک کردن مرتب روی گزینه Yes از صفحات پاپ آپ مکرر خلاص شود.

معمولا، مرورگر کروم روی تب صفحاتی که اقدام به ضبط صدا و تصویر کاربر می کنند، یک نقطه قرمز رنگ نمایش می‌دهد. ولی طبق این گزارش، باگ موجود در کروم به وب سایت‌ها اجازه می دهد تا با اجرای یک کد جاوا اسکریپت از میکروفون و وب کم کاربر بدون هیچ علامتی استفاده کنند.

بار زیک و همکارانش پس از آزمایش و تایید وجود این باگ در کروم، گزارشی را به همراه یک دمو که نمونه ای از مشکل را نمایش می‌دهد برای گوگل ارسال کردند. با این حال پاسخ اولیه گوگل نشان می‌دهد که این شرکت این مشکلات را بسیار مهم تلقی کرده است.

شرکت گوگل در پاسخ نوشته است: «در حقیقت این یک آسیب پذیری امنیتی نیست، برای مثال WebRTC روی موبایل هیچ علامتی در هنگام ضبط نشان نمی‌دهد. این نقطه تنها بر روی نسخه دسکتاپ به نمایش می‌آید که فضای کافی در رابط کاربری کروم وجود دارد. لازم به ذکر است که ما به دنبال یافتن راه حلی برای بهبود این وضع هستیم.»

در حالی که نمی‌توان این باگ را یک مشکل بسیار بزرگ به حساب آورد، ولی می تواند یاد آور اهمیت پی بردن به مجوز های درخواستی وب سایت‌ها باشد. پیشگامان دنیای فناوری اطلاعات باید به دنبال قوانینی باشند که تمامی مجوز های درخواستی یک وب سایت را حاضر کند، به خصوص وب سایت هایی که از WebRTC استفاده می کنند.

بنابراین اگر از مرورگر کروم استفاده می کنید، بهتر است تا زمانی که این مشکل به طور کامل حل شود، در زمان دادن مجوز های مختلف به وب سایت‌ها احتیاط را رعایت کرده و این کار را با دقت انجام دهید.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید