ثروت سهامداران ایران خودرو در امنیت کامل

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ایران خودرو برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ با حضور بیش از ۸۰ درصد از سهامداران برگزار شد و صورت های مالی به تصویب رسید.

صنعت نويس: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در جلسه مجمع که به منظور حفظ سلامت سهامداران، به صورت اینترنتی و غیرحضوری برگزار شد، گزارشی از فعالیت ها و دستاوردهای سال گذشته و برنامه های امسال ارایه کرد.
فرشاد مقیمی، با بیان این که از شرایط بحرانی سال گذشته که تولید روزانه به کمتر از هزار دستگاه خودرو رسیده بود عبور کرده ایم، گفت: بعد از اعمال تحریم های ظالمانه و خروج شرکای خارجی، داخلی سازی تولید را در دستور کار قرار دادیم و توانستیم در میزهای خودکفایی وزارت صمت و برنامه های نهضت خودکفایی و میثاق با قطعه سازان، تولید را به بیش از دوهزار دستگاه در پایان سال گذشته برسانیم. درحال حاضر خودمان میزان تولید را مشخص می کنیم و به هیچ کشور خارجی که تعیین کننده باشد، وابستگی نداریم.
وی تصریح کرد: موفقیت ها، به برکت سرمایه های انسانی ایران خودرو، همدلی و همراهی شبکه تامین و شبکه خدمات پس از فروش حاصل شده است.
مقیمی از شکسته شدن پیاپی رکوردهای تولید خودرو در سال گذشته خبر داد و افزود: رکورد تولید در اردیبهشت ماه امسال نیز با تولید حدود ۵۱ هزار دستگاه خودرو شکسته شد. بیش از ۹۰درصد از برنامه های تولید امسال در ۴ ماه ابتدایی با وجود تاخیر یک هفته ای در شروع سال کاری به دلیل بیماری کرونا و محدودیت های ناشی از آن محقق شده است. در کنار افزایش تولید،در سال گذشته موفق به ارتقای کیفیت شش محصول شده ایم.
وی ادامه داد: تیراژ تولید در ۴ ماه ابتدایی امسال به میزان ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. امسال تولید ۵۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت را در دستور کار قرار داده ایم. در سال گذشته به تولید رونق بخشیده و امسال در مسیر جهش تولید قرار داریم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، کاهش تعهدات معوق و افزایش عرضه به بازار را از نتایج افزایش تیراژ تولید برشمرد و گفت: علاوه بر این که از آبان ماه سال گذشته توانستیم تعهدات فروش های فوری را زودتر از موعد، تحویل مشتریان بدهیم، در حال حاضر تعهدات معوق در سایر فروش ها به کم تر از ۵۰ هزار دستگاه رسیده است. در حالی که در سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه تعهد معوق داشتیم.
مقیمی اضافه کرد:سهم بازار محصولات ایران خودرو از ۴۶.۵ درصد در سال ۹۷ به ۵۲ درصد در سال ۹۸ رسیده است. خوشبختانه با افزایش عرضه و اقدامات توسعه بازار، درحال حاضر ایران خودرو حدود ۵۴ درصد از سهم بازار خودروی سواری کشور را در اختیار دارد.
وی ادامه داد: در همین حال روند فروش تعدادی در خودرو سواری و وانت نیز افزایشی بوده است. کل فروش در سال گذشته ۴۰۸ هزار دستگاه خودرو بوده درحالی که عدد فروش در سه ماه ابتدایی امسال ۷۶ هزار دستگاه بوده که بیانگر رشد ۴۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، افزایش حجم سرمایه شرکت ایران خودرو از طریق ارزیابی مجدد دارایی ها برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت را اقدامی بسیار مهم در ارتقای اعتبار این شرکت برای تامین مالی عنوان کرد و گفت: سرمایه شرکت را حدود ۲۰ برابر افزایش دادیم. هم اکنون ارزش بازار سرمایه ایران خودرو با بیش از ۱۹۰ هزار میلیارد تومان، در صدر خودروسازان داخلی قرار دارد.
وی از واگذاری ۲۱۰۵ میلیارد تومان دارایی های غیرمولد برای سرمایه پروژه های توسعه ای در سال ۹۸ خبر داد و گفت: این سرمایه در توسعه محصول و قوای محرکه مورد استفاه قرار گرفته است.
مقیمی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ پروژه توسعه ای به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال در دست اجرا است و سرمایه گذاری در پروژه های توسعه ای دیگر به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز در دست بررسی و تصویب است. برای تامین مالی از شرکت های گروه و بازار سرمایه هم استفاده می کنیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، تدوین نقشه راه محصول و قوای محرکه را از اقدامات بسیار مهم و موثر در برنامه های توسعه ای ایران خودرو برشمرد و گفت: توسعه گیربکس، موتور و پلتفرم و محصول با همت مجموعه ایران خودرو دنبال می شود.
وی در این باره اظهار کرد: طراحی و توسعه گیربکس های شش سرعته دستی و AMT و توسعه پروژه گیربکس های اتوماتیک AT و DCT در دستور کار قرار دارد. همچنین ارتقای موتورهای جاری از منظر استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت، در کنار طراحی و توسعه خانواده موتور سه استوانه درحال انجام است. درحال حاضر تمامی خودروهای بنزینی براساس استانداردهای یورو۵ تولید می شود، برای محصولات گازسوز نیز اقدامات لازم صورت گرفته و با دریافت تاییدیه ها، این محصولات نیز با استاندارد یورو ۵ تولید و عرضه خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: توسعه پلتفرم ایران خودرو با هدف توسعه سهم بازار از جمله برنامه های توسعه ای در سال ۹۹ است که نتایج آن به زودی با عرضه محصول جدید به بازار دیده خواهد شد. محصول پروژه K۱۳۲، خودرویی به روز و مدرن ایران خودرو است که تا پایان سال به تولید انبوه خواهد رسید. افزون بر آن کراس اوور و محصول هاچ بک دیگری نیز بر روی پلتفرم جدید ایران خودرو عرضه خواهد شد. ایران خودرو هر سال دست کم یک محصول جدید وارد بازار خواهد کرد.
مقیمی از افزایش ظرفیت تولید موتور ملی EF۷ به روزانه هزار دستگاه در سال ۹۹ خبر داد و گفت: به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل، ون وانا با موتورTC EF۷ نیز در سال جاری عرضه خواهد شد. خط تولید اتوبوس شهری نیز بعد از ۸ سال فعال شده که به زودی محصولات آن وارد بازار خواهد شد.
وی توسعه موتور خودروهای تجاری را نیز از برنامه های امسال دانست و گفت: موتور ۳۵۵ به استاندارد یورو ۵ و موتور ۴۵۷ به استاندارد یورو ۴ ارتقای خواهند یافت.
مقیمی با بیان این که به منظور عرضه محصول مورد نیاز مشتریان، اقدام به طراحی و تولید خودروی اتوماتیک کرده ایم، خاطرنشان کرد: راناپلاس، سورن پلاس، سمند سال امسال روانه بازار خواهد شد. محصول ۲۰۷ پانوراما و دناپلاس اتوماتیک نیز از دیگر محصولاتی است که به زودی به مشتریان عرضه خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزایش همکاری ها با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه و استفاده از توانمندی شرکت های قطعه ساز داخلی را از رویکردهای اصلی ایران خودرو در توسعه محصول عنوان کرد و گفت: از توانمندی برخی نهادها و ارگان ها مانند صنایع دفاع و معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، در توسعه محصولات بهره خواهیم برد. بومی سازی ECU و کالیبراسیون موتور از دستاوردها مهم این همکاری ها است که در نیمه دوم امسال محقق خواهد شد. ایران خودرو از همکاری تمامی نهادها و شرکت های دانش بنیان برای توسعه داخلی سازی و تولید محصول جدید استقبال می کند.

وی‌ سال ۹۹ و ۱۴۰۰ را زمان چیدن میوه های دوران تحریم در صنعت خودروی کشور دانست و گفت: با همراهی زنجیره تامین، شرکت های دانش بنیان، نهادهای توانمند، کارکنان و مدیران و متخصصان ایران خودرو بتوانیم مسیر توسعه صنعت خودروی کشور را با سرعت بیشتری طی کنیم.

گفتنی است، مجمع عمومی شرکت ایران خودرو به صورت برخط و اینترنتی به سمع و نظر سهامداران رسید که تا زمان تنظیم این گزارش، بیش از ۲۴ هزار سهامدار از آن بازدید کردند. در مراسم مجمع، گزارش حسابرس و بازرس قانونی نیز ارایه شد و صورت های مالی به تصویب سهامداران رسید.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید