خطاهای فاحش محاسباتی در آمار گمرک

ثبت سفارش خودرو 130 میلیارد تومانی+عکس

گمرک ایران روز گذشته در شرایطی آمار مربوط به ثبت سفارش خودرو توسط شرکت های غیر رسمی واردکننده (گری مارکت ها) را اعلام کرد که در آن، چند اشتباه فاحش محاسباتی به چشم می آید.
ثبت سفارش خودرو 130 میلیارد تومانی+عکس

به گزارش خبرنگار صنعت نویس، در آمار منتشره، گفته شده ارزش خودروهای ثبت سفارش شده توسط گری مارکت ها طی یک بازه زمانی 73 روزه، رقمی حدود 3/3 میلیارد دلار بوده است. بنابر گزارش گمرک، در این مدت 21 هزار و 800 دستگاه خودرو توسط شرکت های غیر رسمی واردکننده، ثبت سفارش شده است، که با تقسیم رقم 3/3 میلیارد دلار بر این عدد، میانگین ارزش دلاری خودروهای ثبت سفارش شده، بیش از 151 هزار دلار به دست می آید. این در حالی است که طبق ضوابط جدید واردات خودرو (مصوب دی ماه 96)، هیچ خودرو بالای 40 هزار دلاری امکان ثبت سفارش ندارد. با این حال، آمار منتشره از سوی گمرک، در چند مورد این ممنوعیت را نفی می کند که در زیر به چند مورد از آن اشاره شده است.
1-ارزش کل خودروهای ثبت سفارش شده، رقمی حدود 3/3 میلیارد دلار اعلام شده، که با تقسیم آن بر 21 هزار و 800 دستگاه خودرو ثبت سفارش شده، میانگین قیمت آنها بیش از 151 هزار دلار برآورد می شود و این موضوع با قانون ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار، همخوانی ندارد.
2-در مواردی از آمار گمرک، مشاهده می شود که میانگین قیمت برخی خودروهای ثبت سفارش شده، از 40 هزار دلار بیشتر است که این موضوع نیز خلاف قانون وزارت صنعت،معدن و تجارت مبنی بر ممنوع بودن ثبت سفارش و واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار است. به عنوان مثال،‌ یکی از گری مارکت ها 10 دستگاه هیوندایی به ارزش 441 هزار و 414 دلار ثبت سفارش کرده که با یک تقسیم ساده مشخص می شود میانگین ارزش این خودروها بیش از 40 هزار دلار است و این یعنی نقض قانون و یا شاید هم اشتباه محاسباتی گمرک.
3-در آمار گمرک، ارزش دلاری برخی خودروهای ثبت سفارش شده، ارقام بسیار کلانی را نشان می دهد که به هیچ وجه با قیمت جهانی خودروهای موردنظر متناسب نیست. به عنوان مثال، برای یکی از گری مارکت ها که تنها 50 دستگاه فولکس واگن ثبت سفارش کرده، رقمی بیش از یک میلیارد و 540 میلیون دلار به عنوان ارزش دلاری ثبت شده است. با این حساب، ارزش دلاری هر دستگاه فولکس واگن ثبت سفارش شده، حدود 31 میلیون دلار (نزدیک به 130 میلیارد تومان) به دست می آید. بر کسی پوشیده نیست که چنین خودرویی با چنین قیمتی، نه توسط فولکس واگن تولید می شود و نه هیچ خودروساز دیگری. این محاسبه عجیب البته در مواردی دیگر نیز تکرار شده، از جمله اینکه رقمی حدودا 550 میلیون دلاری برای ثبت سفارش تنها 30 دستگاه نیسان توسط یکی از گری مارکت ها، به ثبت رسیده که این آمار نیز قطعا صحیح نیست، زیرا نیسان هیچ خودرو 18 میلیون دلاری (عددی که از تقسیم 550 میلیون دلار بر 30 به دست می آید) به تولید نمی رساند.
هرچه هست، بدون تردید آمار منتشره از سوی گمرک با اشتباهات فاحش محاسباتی مواجه است و باید منتظر ماند و دید مسوولان گمرک اقدام به تصحیح آمار موردنظر خواهند کرد یا نه.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید