توقف کاهش سالانه نرخ طلای جهانی

قیمت‌های طلا روز جمعه تحت تاثیر سودگیری معامله‌گران در آخرین روز معاملات سال ۲۰۱۶ کاهش یافت اما نرخ این فلز بیش از هشت درصد رشد برای کل سال داشت تا روند کاهش سه ساله را متوقف کرد.
توقف کاهش سالانه نرخ طلای جهانی

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه ابتدا به ۱۱۶۳.۱۴ دلار صعود کرد اما تا پایان روز ۰.۷ درصد کاهش یافت و در ۱۱۵۰.۵ دلار بسته شد. قیمت معاملات نقدی حدود ۸.۵ درصد در سال ۲۰۱۶ رشد کرد که بزرگ‌ترین افزایش از سال ۲۰۱۱ بود.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه ۰.۶ درصد کاهش یافت و در ۱۱۵۱.۷ دلار بسته شد.

طلا با ۸.۵ درصد رشد در سال ۲۰۱۶ روند کاهش در سه سال گذشته را متوقف کرد، اما این رشد در اوایل سال حاصل شد و این فلز ارزشمند سال را تحت فشار فروش بی‌وقفه به پایان رساند.

طلا با افزایش یا کاهش قیمت در طول سال ۲۰۱۶ پیش‌بینی‌های تحلیلگران را به چالش کشید و در بیشتر موارد خلاف انتظار بازار حرکت کرد. قیمت طلا در سه ماهه اول ۱۶.۵ درصد جهش یافت که بزرگ‌ترین رشد سه ماهه در سه دهه اخیر بود، در حالیکه عده معدودی چنین رویدادی را پیش‌بینی می‌کردند.

با بهبود آمار اقتصادی آمریکا و رشد ارزش دلار، عده معدودی از تحلیلگران در ابتدای سال ۲۰۱۶ انتظار داشتند طلا صعود کند. اما از سوی دیگر این فلز ارزشمند زمانی که در دوره‌های ابهام سیاسی و اقتصادی کاهش یا افزایش چندانی پیدا نکرد، معامله‌گران را سردرگم کرد زیرا طلا در شرایط مذکور تحت تاثیر ریسک‌گریزی سرمایه‌گذارانی که به دنبال پناهگاه مطمئن برای حفظ سرمایه هستند با افزایش تقاضا روبه‌رو شده و قیمتش افزایش پیدا می‌کند.

طلا پس از این‌که پس از رای غیرمنتظره انگلیس برای خروج از عضویت اتحادیه اروپا موفق نشد رشد کوتاه‌مدت خود را حفظ کند و پس از این‌که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد، با ریزش قیمت روبه‌رو شد. در حالی که انتخاب این نامزد جمهوری‌خواه کاملا غیرمنتظره بود برنامه‌اش برای تحرک‌ بخشیدن به رشد اقتصادی و تسهیل مقررات تجاری باعث صعود بازار سهام و عقب‌نشینی طلا شد.

در هفته‌های اخیر طلا نشانه‌های رشد قیمت‌های مصرف‌کننده را که خریداران را ترغیب می‌کند برای حفاظت از سرمایه در برابر تورم این فلز را خریداری کنند نادیده گرفته است و در عوض در مواجه با قوی‌تر شدن ارزش دلار و تمایل بانک مرکزی آمریکا برای افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره، تحت فشار منفی قرار گرفته است.

به گفته ادوارد مایر، استراتژیست شرکت INTL FCStone، قطعا سال ۲۰۱۶ سال دشواری برای پیش‌بینی حرکت قیمت طلا بود و پیش‌بینی اغلب افراد اشتباه از آب درآمد. قیمت‌ طلا در هفت هفته از هشت هفته گذشته کاهش یافته و سال ۲۰۱۶ را در حالی به پایان رساند که ۱۵.۷ درصد از رکورد بالای ۱۳۶۴.۹۰ در ژوییه عقب‌نشینی داشت. سرمایه‌گذارانی که در ابتدای سال طلا خریداری و نگه داشتند، ۹۰ دلار سود کرد در حالی که پیش از ریزش قیمت در نوامبر، این سود بیش از ۳۰۰ دلار بود.

پیش‌بینی‌های منفی درباره طلا منعکس‌کننده دشواری حرکت‌های بازار در سال ۲۰۱۶ بوده که شاهد نوسانات بزرگ و شدید در سهام، اوراق قرضه و ارزها بوده است.

سال‌ها سیاست تسهیلی گسترده از سوی بانک‌های مرکزی و سیاست‌های غیرمرسومی مانند نرخ‌های بهره منفی، حرکت قیمت‌ها را مختل کرده و به واکنش آنها به رویدادها به شکلهای غیرمنتظره منتهی شد.

موجی از عوام‌گرایی سیاسی که اروپا و آمریکا را فرا گرفته است، سرمایه‌گذاران را سردرگم کرد و به اشتباهات مهم در پیش‌بینی پیامدهای رویدادهایی مانند بریگزیت یا پیروزی ترامپ منجر شد.

چشم‌انداز طلا به گفته برخی از سرمایه‌گذاران در سال پیش‌رو چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. بانک مرکزی آمریکا در آخرین نشست سیاست پولی خود اعلام کرد قصد دارد نرخ‌های بهره را در سال ۲۰۱۷ سریع‌تر از آنچه بازار انتظار داشت افزایش داد که چنین تصمیمی برای طلا که بازدهی ندارد، عامل منفی به‌شمار می‌رود.

اکثر سرمایه‌گذاران انتظار دارند رشد ارزش دلار به دلیل افزایش دوباره نرخ‌های بهره آمریکا ادامه پیدا کند. دلار قوی معمولا برای طلا و سایر کالاها که به این ارز قیمت گذاری شده اند منفی محسوب می‌شود، زیرا این فلز را برای خریداران خارجی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند گران‌تر کرده و تقاضای آنها را محدود می‌کنند.

به گفته باب هابرکورن، کارگزار شرکت آر جی او فیوچرز، هرگونه صحبت درباره افزایش نرخ‌های بهره برای طلا منفی خواهد بود و اگر همان‌طور که بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است سه یا چهار دور افزایش نرخ‌ها انجام بگیرد، قیمت طلا در کل سال ۲۰۱۷ تحت فشار قرار خواهد گرفت. با این همه بعضی از سرمایه‌گذاران معتقدند قیمت طلا به اندازه کافی پتانسل افزایش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۱۷ را منعکس کرده و بعید است کاهش بیشتری پیدا کند.

سایرین به انتخابات سال آینده در هلند، فرانسه و آلمان اشاره می‌کنند که ممکن است ابهام سیاسی کافی برای پشتیبانی از طلا فراهم کند. در این بین اقدامات چین برای محدود کردن خروج سرمایه و تلاش‌های هند برای مقابله با فرار مالیاتی، خرید طلا از سوی این دو کشور که معمولا بزرگ‌ترین خریداران این فلز در جهان هستند را فلج کرده است.

براساس گزارش وال استریت ژورنال، تحلیلگران در شرکت "یو بی اس ولث منیجمنت"، معتقدند کاهش اختلاف میان رشد اقتصادی در آمریکا و سایر کشورهای جهان رشد دلار در سال آینده را ضعیف خواهد کرد و در مقابل از طلا پشتیبانی می‌کنند. آنها پیش‌بینی می‌کنند قیمت هر اونس طلا تا سال آینده به ۱۳۵۰ دلار افزایش پیدا کند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید