توضیحات معاون وزیر صنعت در خصوص 2008

معاون وزیر صنعت در امور صنایع با بیان اینکه تأکید بر اجرای مصوبه وزارت صنعت در مورد داخلی‌سازی خودروها جفا در حق تولید است، گفت: مغایرتی بین تولید پژو ۲۰۰۸ با داخلی‌سازی ۳۰ درصدی و مصوبه وزارت صنعت وجود ندارد.

صنعت نویس، محسن صالحی‌نیا در پاسخ به این سوال که با توجه به مصوبه وزارت صنعت، تولید خودروهای خارجی در کشور باید با داخلی‌سازی حداقل 40 درصد آغاز شود، دلیل شروع تولید پژو 2008 با داخلی‌سازی 30 درصدی چیست؟‌ اظهار داشت: داخلی‌سازی خودروها باید با یک برنامه‌ زمان‌بندی صورت گیرد و به صورت پلکانی شاهد افزایش داخلی‌سازی خودروها باشیم.

وی تصریح کرد: موضوع داخلی‌سازی 40 درصدی در همه قراردادها مدنظر است اما ما باید طوری عمل کنیم که تولید راه بیفتد، نمی‌توانیم تولید را متوقف کنیم بلکه باید با یک برنامه زمان‌بندی، داخلی‌سازی را افزایش دهیم.

خبرنگار فارس گفت در هر حال شما خودتان مصوب کرده‌اید که تولید خودروهای خارجی با داخلی‌سازی 40 درصدی آغاز شود و با توجه به این مصوبه توجیه شما پذیرفتنی نیست؛ صالحی‌نیا پاسخ داد: این مسئله در واقع یک ضوابطی است که تعیین شده، قانون نبوده که نتوانیم آن را تغییر دهیم. ما قصد نداریم این قاعده را به هم بزنیم ولی به هر حال باید به راه‌اندازی تولید‌ کمک کنیم.

وی ادامه داد: دو بحث مطرح است، یکی اینکه بگوییم تولید را اصلاً انجام ندهیم چون داخلی‌سازی به 40 درصد نرسیده و دیگر اینکه با توجه به انعقاد قرارداد شرکت‌ها با یکدیگر، اجازه دهیم تولید یواش یواش صورت گیرد.

معاون وزیر صنعت مدعی شد که آغاز تولید پژو 2008 با داخلی‌سازی 30 درصدی مغایرتی با مصوبه شروع تولید با داخلی‌سازی 40 درصدی ندارد و ما قاعده را به هم نزده‌ایم و نگفته‌ایم که از این به بعد، تولید خودرو با داخلی‌سازی 30 درصدی آغاز شود، بلکه در اجرای این قاعده، طراحی یکسری از قطعات و مجموعه‌ها زمان‌بر است.

خبرنگار فارس گفت پس طبق مصوبه خودتان، نباید اجازه شروع تولید با داخلی‌سازی کمتر از 40 درصد داده شود، صالحی‌نیا اظهار داشت: مجوز ایجاد خط تولید و همکاری فنی بر مبنای داخلی‌سازی 40 درصدی صادر شده ولی برای رسیدن به این رقم باید یک کار فنی انجام شود و نباید صفر و یک به این مسئله نگاه کنیم، در اجرای پروژه نیازمند یکسری فرصت‌ها هستیم.

خبرنگار فارس گفت پس نباید در مصوبه می‌نوشتید که شروع تولید با داخلی‌سازی 40 درصدی انجام شود، معاون وزیر صنعت پاسخ داد: ما نمی‌توانیم این مصوبه را هر بار تغییر دهیم، من تناقضی بین تولید پژو 2008 با داخلی 30 درصدی و مصوبه آغاز تولید با داخلی‌سازی 40 درصدی نمی‌‌بینم. این قاعده غلطی نیست.

وی ادامه داد: تأکید بر عدد 40 درصد در دو سه بخش جفا محسوب می‌شود، یکی اینکه به لحاظ عملیاتی بدترین چیز این است که به یک موضوع به صورت صفر و یک نگاه کنیم. دوم اینکه مخاطبان را بی‌خود با یک ظن روبه‌رو می‌کند و سوم اینکه جامعه صنعتی نیز باید با سعی و خطا خود را به هدف تعیین شده برساند که این فرصت از آنها گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: مصوبه داخلی‌سازی 40 درصدی بر اساس یک سری قواعد گذاشته شده و ما به این مصوبه حساس هستیم.

خبرنگار فارس گفت این حساسیت شما در اجرا نشان داده می‌شود، صالحی‌نیا پاسخ داد: اگر دیدید سال آینده داخلی‌سازی این خودرو افزایش نیافت، نسبت به این مسئله اعتراض کنید.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید