توضیحات آخوندی درباره راه‌اندازی لیزینگ ریلی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال جاری بیش از 1700 کیلومتر خط دوم راه‌آهن و شبکه ریلی داخلی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت:‌ امروز از خیال حرف نمی‌زنیم و تمام پروژه‌ها در حال اجرا هستند، در نیمه راه هستیم و قرار نیست به عقب برگردیم.
توضیحات آخوندی درباره راه‌اندازی لیزینگ ریلی

به گزارش صنعت نویس به نقل از ایلنا، عباس آخوندی در پنجمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی با بیان اینکه توسعه شبکه راه آهن به طور قطع در حوزه شهرسازی، حمل و نقل مسافر، صنعت، بازرگانی، ارتباطات بین المللی و سیاست داخلی، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، گفت: متاسفانه امروز سیاست توسعه و طراحی شهری خودرومحور است و تمام گزارشاتی که در این حوزه ارائه می‌شود متکی بر توسعه‌های خودرومحور بوده است این در حالی است که توسعه شبکه ریلی می‌تواند بسیاری از مشکلات شهری را رفع کند.

وی با تاکید بر اینکه یک بار دیگر به زندگی مدرن ایران از دید و عینک ریلی نگاه کنیم، گفت: به طور قطع اگر ریل محور توسعه شهری بود امروز با آشفتگی در سکونت‌گاه‌ها، آلودگی هوای شهر و بی‌انضباطی شهری مواجه  نبودیم و تمام این مشکلات قابل کنترل بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طراحی و توسعه خودرومحور باعث شده کلان‌شهرها غیرقابل حرکت شود.

آخوندی ادامه داد: اگر تنها 10 درصد هزینه‌های شهری به طراحی و شهرسازی ریل پایه اختصاص می‌یافت امروز حرکت در کلان‌شهرها روان‌تر بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روزانه صد هزار خودرو بین تهران و کرج در تردد است ، گفت: آیا در دولت گذشته و در سال‌های گذشته امکان این نبوده که بخشی از این ترددها به شبکه ریلی منتقل شود.

وی افزود: در ابتدای کار از من خواسته شد مسیر تهران – کرج را دوطبقه کنند و هیچ کس تقاضای توسعه ظرفیت‌های ریلی را نداد و هنوز هم دوطبقه کردن مسیر اتصال تهران – کرج طرفدار دارد.

وی اظهار داشت: اگر اتصال ایران به شبکه‌های ریلی خارجی و گسترش راه آهن در داخل در دستور کار دولت قبل قرار می‌گرفت امروز با این آشفتگی در شهر مواجه نبودیم.

آخوندی افزود: آیا امکان‌پذیر نبود که در 10 سال گذشته دولت اتصال راه آهن خواف – هرات را در اولویت قرار دهد؟ به دلیل غفلت دولت گذشته امروز مسیر ریلی عمان – چین را نداریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نگاه ما به ریل نگا ه پروژه‌ای نیست و یک نگاه استراتژیک داریم، ادامه داد: می‌توانیم چندین خط به کشورهای ترکمنستان ، ارمنستان، ترکیه، آذربایجان، عراق و افغانستان داشته باشیم که امروز اتصال این خطوط ریلی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی افزود: روزانه چیزی حدود یک میلیون مسافر بین تهران و شهرهای حومه در حال تردد هستند که باید شبکه راه آهن سهم 40 تا 50 درصدی در جابجایی مسافران داشته باشد.

آخوندی ادامه داد: بنابراین جابجایی 500 هزار نفر روزانه از طریق قطارهای حومه‌ای کار بسیار بزرگی است که این دولت قصد اجرای آن را دارد.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی لیزینگ ریلی در کشور اظهار داشت: ما برای توسعه ناوگان باری و مسافری حمل و نقل ریلی نیاز به راه‌اندازی لیزینگ ریلی داریم و به طور قطع اینکه در یک برنامه زمان‌بندی 30 هزار واگن باری جدید را وارد ناوگان کنیم همچنین سه هزار واگن مسافری را وارد سیستم کنیم کار عظیمی است که اساسا باید کار بازرگانی در این حوزه در کشورمان تغییر کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از بهره‌برداری 950 کیلومتر راه آهن خط دوم و 838 کیلومتر توسعه شبکه ریلی داخلی در سال جاری خبر داد و گفت:‌ این حجم از اجرای برنامه‌های ریلی در ت اریخ راه آهن کشورمان بی‌سابقه است.

آخوندی با تاکید بر اینکه در میانه راه هستیم و توانسته‌ایم راه خود را پیدا کنیم، ادامه داد: ما امروز درباره خیال حرف نمی‌زنیم و تمام پروژه‌ها و برنامه‌هایمان در حال اجرا هستند در میانه راه هستیم و نمی‌خواهیم به عقب برگردیم.

وی افزود: توانستیم ریل را به بنادر متصل کنیم و در حال اتصال راه‌های کشورمان به شبکه ریلی بین المللی است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید