چرا وزیر صنعت با عوامل "تخلف بزرگ" برخورد نمی کند؟

توئیت به جای توبیخ!

وزیر صنعت،معدن و تجارت در شرایطی داعیه پیگیری سفت و سخت پرونده تخلف در واردات خودرو را دارد که اقدامات وی تا به امروز محدود به چند توئیت و انتشار لیستی ناقص از متخلفان در یک برنامه تلویزیونی بوده و افکار عمومی همچنان در انتظار اقدامات عملی از سوی وی هستند.
توئیت به جای توبیخ!

به گزارش صنعت نویس،محمد شریعتمداری وزیر صنعت،معدن و تجارت (صمت)، این روزها بیشتر به دلیل اظهارنظرهای خودرویی اش، در افکار عمومی شناخته می شود، به خصوص صحبت هایی که اخیرا درباره پرونده تخلفات واردات خودرو به میان آورد. شریعتمداری که علاقه خاصی نیز به توئیت کردن دارد، هر چند وقت یکبار برخی اقدامات و دستورات صادره در حوزه صنعت و بازار خودرو را از مسیر توئیتر به اطلاع افکار عمومی می رساند. این در حالی است که به نظر می رسد افکار عمومی با توجه به اتفاقات رخ داده چند ماه گذشته از جمله افزایش شدید قیمت خودرو و تخلف بزرگ در واردات خودرو و همچنین اعلام خروج خودروسازان خارجی از ایران، منتظر اقدامات عملی وزارت صمت برای آرامش بازار و همچنین برخورد با متخلفان هستند. با این حال، وزیر صنعت فعلا توئیت کردن را در دستور کار قرار داده و به جای آنکه اقداماتی عملی در راستای آرامش بازار و برخورد با متخلفان انجام دهد، به توئیت کردن و حضور در برنامه های تلویزیونی که شاید هم شان مقام وی نباشد، مشغول است.

 شریعتمداری هفته گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی، به نوعی محمدرضا نعمت زاده وزیر سابق صنعت،معدن و تجارت را مقصر بسته شدن سایت ثبت سفارش در تابستان سال گذشته دانست و اقدام وی را مبنی بر بستن سایت موردنظر، غیر قانونی خواند. با فرض صحت این ادعا، این پرسش پیش می آید که اگر بستن سایت ثبت سفارش غیر قانونی بود، چرا شریعتمداری در بدو ورود به وزارت صنعت، قانون را اجرا نکرد؟ شریعتمداری می گوید سایت ثبت سفارش به صورت غیر قانونی توسط وزیر قبلی بسته شده، خب جنابعالی که این موضوع را می دانستید و قدرت اجرایی هم داشتید، چرا در همان ابتدای ورود به وزارت صمت، سایت را باز نکردید و این کار شش ماه به طول انجامید؟ آقای شریعتمداری، آیا رسیدن به این نتیجه که اقدامی غیر قانونی را (به گفته خودتان) باید اصلاح کنید، شش ماه زمان می خواست؟

از طرفی، جنابعالی طی دو سه ماه گذشته به گفته خودتان پیگیر ماجرای تخلف در واردات خودرو بوده و عزم برخورد با متخلفان را دارید که خدایتان خیر و اجر بدهد؛ اما اقای شریعتمداری، چطور می شود از مبارزه با فساد حرف زد، بی آنکه عوامل یا مقصران مستقیم و غیر مستقیم فساد را کنار گذاشت؟ خود به نیک می دانید و مقامات قضایی نیز بر آن صحه گذاشته اند که تخلفی بزرگ در واردات خودرو از سوی واردکنندگان و برخی کارمندان وزارت صمت (به خصوص در سازمان توسعه تجارت) رخ داده است، با این حال تا به امروز حتی یک نفر نیز از سوی جنابعالی به عنوان مقام عالی وزارت، توبیخ و برکنار نشده است؟ چگونه است که با وجود فسادی به این بزرگی، مدیران ارشد وزارت صمت به ویژه رییس سازمان توسعه تجارت که تخلف در واردات خودرو بیخ گوش وی رخ داده، کماکان مصون مانده و پشت میزشان نشسته و مشغول به کار هستند؟ 

می دانیم اینجا ژاپن نیست که مسوولان با مشاهده تخلف در مجموعه تحت مدیریت شان، در استعفا پیشقدم شوند و انتظاری هم نیست؛ اما آقای شریعتمداری، افکار عمومی از جنابعالی به عنوان وزیر صنعت،معدن و تجارت انتظار دارد حالا که سایه فساد بزرگ در واردات خودرو روی سر این وزارتخانه و زیرمجموعه هایش افتاده و مدیران زیردست شما جسارت استعفا و دل کندن از میزشان را ندارند،  خود دست به کار شده و عوامل متخلف یا زمینه ساز تخلف را کنار بگذارید. حداقل تقصیری که بر گردن مقامات وزارت صنعت،معدن و تجارت به خصوص مدیران سازمان توسعه تجارت است، این است که تخلف در ثبت سفارش هزاران دستگاه خودرو، بیخ گوش آنها رخ داده و حتی اگر بپذیریم نقشی در این ماجرا نداشته اند، طبعا به دلیل مدیریت ضعیف شان قابل مواخذه و مستحق برکناری هستند.

   

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید