تنها شهر ايران که بيکار ندارد!

اگر در کشور به دنبال يافتن شهري باشيم که در آن ميزان بيکاري صفر باشد، فقط کافي است 25 کيلومتر از شهر اصفهان به سمت شمال خارج شويم تا به شهر تنورهاي هميشه روشن برسيم.

به گزارش صنعت نویس،آمار ابتلاء به بيماريهاي غيرواگير نظير ديابت، چاقي، سکته، سرطان و فشارخون در دنيا شتاب گرفته و 60% علل مرگ را به خود اختصاص داده است. از هر 5 ايراني يک نفر مبتلا به اين بيماري‌ها هستند. طبق آخرين آمار ارائه هم اکنون 10 درصد مردم کشورمان از ديابت، 20 درصد فشار خون، 30 درصد چربي اضافي، 40 درصدتري گيلسيريد بالا و 50 درصد از چاقي مفرط رنج مي‌برند.

به استناد اظهارات همه متخصصان تغذيه غلط منشاء اصلي همه اين بيماريهاست. در اين ميان نان به عنوان اصلي‌ترين خوراک مردم نقش بسيار مهمي در اين فرايند ايفا مي‌کند اما متاسفانه همواره مورد بي توجهي متوليان قرار گرفته است. مصرف نان با کيفيت و سالم موجب مي‌شود که از افتادن در سراشيبي مرگ زودرس ناشي از ابتلا به يکي از بيماريهاي غيرواگير قرار جلوگيري شود.

در گذشته وقتي از کنار يک نانوايي عبور مي‌کرديم بوي عطر نان اشتهايمان را بر مي‌انگيخت. خوردن نان وسوسه انگيز و اشتها آور بود و جاي همه تننقلات و ميان وعده‌هاي مخرب امروزي را مي‌گرفت. امروز اما نان‌ها عطر و طعم گذشته را ندارند. اين مساله ناشي از تاثيرات مخرب زندگي شهرنشيني بر تار و پود زندگي ماست که سلامتي خودمان را نيز به مخاطره انداخته‌ايم به گونه‌اي که فرياد سازمان بهداشت جهاني درآمده که به کجا مي‌رويد؟!

متاسفانه پخت نانهاي مسطح در کشور طي 30 سال گذشته به دلائل متعدد به شدت دچار آسيب شده و ديگر از آن نانهاي معطر و خوشمزه گذشته خبري نيست و نانهايمان اصالتشان را از دست داده‌اند و فاقد کيفيت و مرغوبيت گذشته هستند. توسعه شهرنشيني نانهايمان را نيز مصنوعي و ماشيني ساخته است.

در چنين شرايطي مردمان يکي از شهرهاي ايران، ضمن حفظ اصالت و کيفيت نان ايراني، توانسته‌اند يک چرخه سالم و سودآور اقتصادي را نيز پايه گذاري کنند. اگر در کشور به دنبال يافتن شهري باشيم که در آن ميزان بيکاري صفر باشد، فقط کافي است 25 کيلومتر از شهر اصفهان به سمت شمال خارج شويم تا به شهر تنورهاي هميشه روشن برسيم. کُمشچه يا شهر نان و برکت احتمالاً تنها نقطه‌اي از کشور است که در آن هيچکس به برکت تنورهاي پخت نان بيکار نيست.

کمشچه 6 هزار نفر جمعيت دارد که از اين ميزان، 2 هزار 500 نفر به نانوايي اشتغال دارند. اين رقم معادل 95 درصد افراد شاغل در کُمشچه است. در کمشچه 300 نانوايي سنتي و نيمه صنعتي روزانه بين 60 تا 80 تن انواع نان‌هاي با کيفيت را توليد و به سراسر استان اصفهان و ديگر استانهاي کشور صادر مي‌کنند. هر روز صف بلندي از خودروهاي باري براي انتقال نان از کمشچه به ساير نقاط کشور تشکيل مي‌شود.

راز و رمز موفقيت بي نظير کمشچه اي‌ها که توانسته‌اند شهرشان را به قطب توليد نان در کشور تبديل و بيکاري را ريشه کن کنند، چيست؟! براي پي بردن به پاسخ اين سؤال با يکي از توليد کنندگان موفق نان در کمشچه گفت و گو کرده‌ايم. آقاي اصغري مي‌گويد: «شهرت نان کمشچه 80 سال عمر دارد و از کيفيت، طعم و ماندگاري بي نظير آن ناشي مي‌شود. به دليل استفاده از گندم محلي در تهيه آرد و نيز استفاده از خاک مخصوص اين منطقه در تنورها، نان کمشچه طعمي متفاوت دارد.»

او مي‌افزايد: «پشتوانه اصلي که موفقيت در صادرات نان کمشچه به نقط مختلف اصفهان و ساير نقاط کشور را رقم زد، عبارت بود يک کار پژوهشي و علمي درباره ذائقه مردم استان اصفهان. اين کار پژوهشي که بسيار موفق از آب درآمد، کمشچه اي‌ها را به سوي ايجاد تنوع در پخت انواع نان سوق داد. در حال حاضر بيش از 20 نوع نان از جمله، نان جو، نان رژيمي، نان ماست موسير، نان پياز و جعفري، نان شويد، نان تنور سنتي، نان خشک، نان تافتون و ... در کمشچه توليد مي‌شود که تا کنون 13 مورد از اين نان‌ها ثبت ملي شده است. بخش عمده‌اي از نانواها در نانوايي‌هاي کمشچه را بانوان اين شهر تشکيل مي‌دهند، آن‌ها در کار پخت نان مهارت بسيار بالايي دارند.»

شهر کمشچه سالانه نزديک به 20 هزار تن نان توليد مي‌کند و از سالهاي دور در مواقع بحراني، براي کشور نقش پدافند غيرعامل را هم ايفا کرده است. در دوران دفاع مقدس مردان و زنان کمشچه با تنورهاي خانگي، براي رزمندگان نان خشک مي‌پختند. بعد از دفاع مقدس هم کمشچه اي‌ها در مواقع بحران‌هاي طبيعي نظير سيل و زلزله، نان مناطق بحراني کشور را تأمين مي‌کنند.

در توليد نان کمشچه به هيچ وجه از جوش شيرين و افزودني‌هاي غير مجاز استفاده نمي‌شود و بازاريابي علمي و به روز براي فروش نان‌ها، همواره در دستور کار قرار دارد.

رئيس تعاوني نانوايان کمشچه مي‌گويد: «نان کمشچه در همه شهرستان‌ها شناخته شده است و حتي آن را به عنوان سوغات به خارج از کشور مي‌برند، دليل اين موضوع نيز کيفيت بالاي نان و نداشتن دورريز است، نان کمشچه به دليل نوع پخت آن مدت طولاني قابل استفاده بوده و اين يکي از مهمترين مسائلي است که سبب شهرت و محبوبيت آن شده است.»

منبع:میزان

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید