خریداران کمتر از ۲۵ سکه معاف از مالیات شدند

تنبیه مالیاتی برای سلاطین سکه!

روز گذشته رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور درباره دریافت مالیات از کسانی‌که سکه ثبت‌نام کردند، گفت: خریداران کمتر از ۲۵سکه معاف از مالیات شدند و بیش از آن بر اساس یک جدول میزان مالیات آنها مشخص شده است.
تنبیه مالیاتی برای سلاطین سکه!

به گزارش صنعت نویس، در طرح پیش‌فروش سکه که از تاریخ 17 بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و تا 16 فروردین ماه ادامه داشت ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار سکه فروخته شد. این سکه‌ها قرار بود از یکماه تا یکسال به‌دست متقاضیان برسد. اما دولت که با هدف جمع‌آوری نقدینگی مردم نسبت به‌ فروش سکه اقدام کرده بود به یکباره با افزایش قیمت طلا و سکه مواجه شد و کم کم زمزمه اینکه چه کسانی 7 میلیون و 600 هزار سکه را خریدند مطرح کرد.

بعد از آن اسم یکسری افراد بر سر زبان‌ها آمد. با هیاهو در مورد کسانی که سکه را پیش خرید کردند و دولت هم چاره‌ای جز پرداخت سکه به آنها نداشت، سازمان امورمالیاتی 2 تیرماه وارد گود شد و پیشنهاد دریافت مالیات از ثبت‌نام‌کنندگان را داد. در آن زمان عنوان شد اطلاعات مرتبط با پیش فروش سکه با اطمینان از احراز هویت خریداران حقیقی و حقوقی و اصالت سنجی اطلاعات توسط مراجع ذیربط، پیگیری و نتایج حاصل جهت تشکیل پرونده‌های مالیاتی یا تکمیل پرونده‌های موجود و به تبع آن انجام فرآیند رسیدگی و مطالبه مالیات، در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

3 روز بعد از این گفته مسعود رحیمی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: بنا بر آن‌چه که اطلاع دارم و مطابق با آن‌چه که پیش از این توافق شده، قرار نیست از مردم برای پیش‌فروش سکه مبلغی به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده اخذ شود.

 

جزئیات دریافت مالیات از سکه
روز گذشته سید کامل تقوی‌نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره دریافت مالیات از کسانی‌که سکه ثبت‌نام کردند، گفت: خریداران کمتر از ۲۵سکه معاف از مالیات شدند و بیش از آن بر اساس یک جدول میزان مالیات آنها مشخص شده است، به طوری که برای هزار سکه می‌توانیم تا ۳۵ درصد مالیات بگیریم. در این میان معامله‌گران بالای ۵ هزار دلار، در انتظار پرداخت مالیات باشند. پیشنهاد اخذ مالیات از معاملات ارز، سکه و خودرو به سران قوا ارائه شده است.

این جمله نشان می‌دهد افرادی که برخی آن را آقازاده و برخی دیگر جزو گروه‌های درآمدی بالای جامعه می‌دانند باید نسبت به سکه‌هایی که خرید کردند مالیات بدهند و در این میان هیچ راه میانبری وجود ندارد.
موضوع دیگری که در این نشست خبری مطرح شد، مربوط به مالیات از واردکنندگان خودرو بود. وی خاطرنشان کرد: آنچه که ما می‌خواستیم این است که تمام واردکنندگان خودرو در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ علاوه بر مالیات معمول ۶۰ درصد مالیات اضافه نیز پرداخت کنند. ۲۲ شرکت را شناسایی کردیم و عملیات مربوط به ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم را انجام دادیم و به‌عنوان مثال ۸۳۰ میلیارد برای یک واردکننده خودرو مالیات تشخیص دادیم.

 رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در ۵ ماه امسال ۳۶.۶ هزار میلیارد تومان درآمد مالیات وصول شد، گفت: برگ تشخیص برای ۲۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی صادر شد.
به‌گفته وی، در راستای مبارزه با شرکت‌ها و فاکتورهای صوری در یک استان 3000 میلیارد تومان برگ تشخیص صادر شد، یک سبزی فروش شناسنامه خود را در ازای مبلغ سه میلیون در اختیار سودجویان قرار داد تا با آن واردات صورت گیرد. یک لحاف‌دوز 30 میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد.

 

 تأثیر مالیات‌ستانی بر قیمت سکه
در پی اعلام در نظر گرفتن مالیات برای خرید بیش از ۲۵ سکه، عضو هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: این اقدام حباب قیمت سکه را می‌شکند و عدالت برای خرید آن برقرار می‌شود.
محمد کشتی آرای درباره تأثیرگذاری این تصمیم بر بازار سکه به ایسنا، گفت: این اقدام می‌تواند ارزانی آن را در پی داشته باشد، چراکه دیگر کسی نمی‌تواند با پول‌های باد آورده تعداد زیادی سکه بخرد و با قیمت و بازار آن بازی کند.

وی گفت: آنچه مسلم است اینکه عدالت در بازار سکه رعایت می‌شود و همه مردم می‌توانند به‌عنوان متقاضی در این بازار اقدام به خرید و فروش کنند، چراکه دیگر کسی نمی‌تواند
۳۵ هزار سکه بخرد و به کس دیگری حتی یک سکه هم نرسد. البته از سوی دیگر نیز با توجه به شفاف شدن خرید و فروش معاملات در بازار سکه می‌تواند تأثیر مثبتی روی این حوزه بگذارد و امیدوار باشیم که قیمت سکه با این سیاستگذاری متعادل شود.

گفتنی است روزگذشته در بازار سکه قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت. دراین روز هرقطعه سکه تمام طرح جدید با 60 هزار تومان رشد به 4 میلیون و 450 هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز با 100 هزار تومان افزایش روی نرخ 4 میلیون و 106 هزار تومان ایستاد. در بازار سکه همچنین نیم سکه 80 هزار تومان گران شد و به 2 میلیون و 154 هزار تومان رسید. ربع سکه هم نرخ یک میلیون و 113 هزار تومانی را تجربه کرد که 40 هزار تومان بیشتر از روز دوشنبه بود.

 

منبع:ایران

افزودن نظر جدید