تلاش زنگنه برای حمایت از منافع ایران در اوپک

نشست ۱۷۴ اوپک درحالی کارش را آغاز کرده که بیژن زنگنه - وزیر نفت ایران - پیش از نشست و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا توافق امروز منافع ایران را تضمین می‎کند؟ گفت: قطعا به هر آنچه منافع ایران را به خطر بیندازد، عمل نمی‎کنیم.
تلاش زنگنه برای حمایت از منافع ایران در اوپک

به گزارش صنعت نویس، زنگنه بعد از نشستی که با وزیر انرژی عربستان داشت در پاسخ به این سوال که آیا درباره تحریم برخی اعضای اوپک با وزیر انرژی عربستان صحبت کردید؟ گفت: با آقای فالح درباره همه چیز، خیلی صریح صحبت کردیم اما مسئله اصلی صحبت ما این نبود. ایران به همراه عربستان و دیگر کشورها تلاش می کند ساختار پیشنهاد مربوط به تولید اوپک را تغییر دهد.

 

پیش بینی زنگنه از نتیجه جلسه مهم اوپک

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ وزیر نفت ایران هنگام خروج از نشست وزرای اوپک و کشورهای غیراوپکی گفت: «من فکر نمی‌کنم که بتوانیم به توافقی برسیم.»

به گزارش رویترز، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت که هنوز معتقد است، اوپک نمی تواند در نشست امروز به یک تصمیم سازنده در مورد افزایش تولید نفت برسد.

زنگنه به خبرنگاران گفت: «من فکر نمی‌کنم که بتوانیم به توافقی برسیم. ما اول نیاز داریم در مورد موضوع مهم داخل اوپک بحث کنیم و تصمیم بگیریم. تصمیم اوپک بسیار مهم است؛ پس از آن باید همه چیز را با روس‌ها هماهنگ کنیم.»

زنگنه این اظهارات را پس از خروج از نشست وزرای اوپک و کشورهای غیراوپکی بیان کرد: درحالی که باقی وزرا در داخل مقر اوپک در وین بودند و همچنان گفتگو می‌کردند.

ایران معمولا در این کمیته که شامل روسیه، عربستان، امارات، عمان، الجزایر و ونزوئلاست، حضور ندارد.

 

دیدار دوجانبه نمایندگان ایران و عربستان پیش از نشست اوپک

به گفته منابع آگاه، پس از دیدار دوجانبه خالد الفلیح، وزیر نفت عربستان و بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، نشست کشورهای عضو اوپک بیش از یک ساعت دیرتر آغاز شد.

به گزارش فارس؛ وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: پس از دیدار دوجانبه خالد الفلیح، وزیر نفت عربستان و بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، نشست کشورهای عضو اوپک بیش از یک ساعت دیرتر آغاز شد.

زنگنه این هفته بارها تکرار کرده است که ایران با افزایش تولید مخالف است و عربستان پیشنهاد آمریکا برای افزایش تولید را انجام می‌دهد.

الفلیح در زمان ورود به نشست به خبرنگاران گفت: بر پیشنهاد افزایش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود اصرار دارد، اما برخی از اعضا توانایی همکاری در این زمینه را نخواهند داشت.

وی افزود: هر گونه افزایش تولید تدریجی خواهد بود و من فکر نمی‌کنم هیچ کس انتظار یک ورود فوری و زیاد نفت به بازار را نخواهد داشت.»

زنگنه به خبرنگاران گفت: انتظار تغییرات در پیشنهاد یک میلیون بشکه در روز را دارد، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

وی افزود: «ما قصد داریم ساختار را تغییر دهیم، ما باید متن را نهایی کنیم.»

بر اساس برنامه از پیش اعلام شده، نشست افتتاحیه با حضور همه سران هیئت‌ها، فرستادگان کشورهای عضو اوپک و رسانه‌ها برگزار می‌شود و سپس نشست پشت درهای بسته، با حضور سران هیئت‌های کشورهای عضو و محمد سانوسی بارکیندو - دبیرکل اوپک - ادامه می‎یابد. در نهایت، نشست خبری با حضور سهیل المزروعی - رئیس دوره‌ای اجلاس اوپک و وزیر انرژی امارات - و همچنین محمد بارکیندو برگزار خواهد شد.

محمد بارکیندو روز گذشته اعلام کرد مطمئن است که اوپک و متحدانش در روزهای آینده نشست‌های موفقی خواهند داشت.

وی افزود: رایزنی‌ها درباره جزئیات عملی ادامه دارد.

 

ادامه مذاکره با روسنفت

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکره با روسنفت عنوان کرد: در حال مذاکره‎ایم، اما قراردادی امضا نکرده ایم.من نمی توانم درباره بازاریابی یا مشتریان‌مان چیزی بگویم، چون آمریکا می‎تواند به آنها فشار بیاورد.

 

آخرین اخبار از ادامه همکاری توتال با ایران

وزیر نفت درمورد ادامه همکاری شرکت توتال با ایران برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز توضیح داد: همان طور که پیشتر هم گفته‌ایم این شرکت ۶۰ روز فرصت دارد که این موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کند و در صورت به نتیجه نرسیدن، از توسعه فاز ۱۱ خارج می‌شود.

نشست رسمی ١٧٤اوپک درحالی آغاز به کار کرده که تا کنون حاشیه های زیادی را به همراه داشته است.

آمریکا از حدود یک ماه گذشته به صورت غیر رسمی از اعضای اوپک خواسته تا تولید خود را افزایش دهند و به نظر می‌رسد عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده اوپک و روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده غیراوپک با پیشنهاد آمریکا موافق بوده و پیشنهاد افزایش تولید ١.٥بشکه در روز را مطرح کرده اند. البته ایران، عراق و ونزوئلا که سه کشور بنیان گذار اوپک هستند با این تصمیم مخالفت کرده اند.

 

منبع:ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید